Okazuje się, że dla blisko połowy respondentów Nowa Kuchnia Polska istnieje. Polacy chętnie odkrywają nowe smaki i eksperymentują w kuchni, a co najważniejsze potrafią czerpać z tego przyjemność. Respondenci zauważają trzy główne nurty charakterystyczne dla badanego zjawiska: różnorodność, przygotowywanie znanych od pokoleń dań w nowy sposób, z wykorzystaniem lżejszych składników, jak również czerpanie inspiracji z innych kuchni i kultur. Nowa Kuchnia Polska to świeże spojrzenie na przygotowywanie
i spożywanie potraw. „Jest to z pewnością wyznacznik pewnego trendu, którego rozwój warto obserwować. Natomiast sam pomysł na Nową Kuchnię Polską z zachowaniem bogactwa smaków tradycyjnej kuchni polskiej wydaje się mieć same plusy.” – mówi dr Tomasz Sobierajski, socjolog. Najbardziej widocznymi cechami, które definiują Nową Kuchnię Polską i wyróżniają na tle tradycyjnej polskiej kuchni, są: przyjemność z gotowania, innowacyjność oraz odkrywanie nowych trendów.
Trochę historii, czyli powrót do przeszłości
Modyfikacje, które zachodziły w polskiej kuchni, były długotrwałym procesem wynikającym głównie ze zmiany trybu życia Polaków, chęci poznawania odmiennych smaków oraz zwykłej ludzkiej ciekawości. Należy jednak pamiętać, że ostatnie 10 lat przyniosło też inne podejście do sposobu gotowania i przyrządzania posiłków. Według blisko połowy respondentów jemy mniej tłusto, a także mniej smażymy i solimy. Aby ułatwić sobie przygotowywanie posiłków i skrócić czas spędzany w kuchni, a przede wszystkim mieć pewność, że danie się uda i będzie wszystkim smakowało, aż 8 na 10 Polaków korzysta z gotowych produktów spożywczych pomocnych w kuchni.
Najpierw przyjemności, potem obowiązki
Ostatnie lata pokazują, że Polacy otwierają się na nowe doświadczenia i coraz powszechniej odkrywają radość płynącą z gotowania – ponad 8 na 10 badanych uważa gotowanie za czynność przyjemną. Respondenci traktują aktywność w kuchni nie tylko jako relaks, ale także sposób na wspólne spędzanie czasu z rodziną i przyjaciółmi.
Ciekawość to pierwszy stopień do… zmiany
„Jeździmy po świecie, zdobywamy nowych przyjaciół i nowe kulinarne doświadczenia. Po powrocie do Polski staramy się odtworzyć tamte smaki i tamto „niebo w gębie”, które towarzyszyło nam podczas wspólnych kolacji w obcym kraju. W sukurs wychodzi nam nie tylko przemysł spożywczy, dzięki któremu możemy kupić w Polsce produkty niezbędne do przygotowania danej potrawy, ale również media wszelkiego rodzaju, w których w ciągu ostatnich 2 lat zaroiło się od programów kulinarnych”. – mówi dr Tomasz Sobierajski, socjolog.
Z badania wynika, że respondenci bardzo chętnie wprowadzają innowacje do przygotowywanych potraw. Przykładowo wystarczy zastąpić bułkę tartą płatkami kukurydzianymi lub ziarnami sezamu, żeby kotletom schabowym nadać nowy smak. Aż 80% Polaków wprowadza zmiany do codziennych posiłków, z czego 51% robi to często lub zawsze. To głównie ci respondenci, dla których gotowanie jest przyjemnością. Co niezwykle ciekawe, badanie pokazuje, że osoby posiadające dzieci częściej wprowadzają zmiany do codziennych potraw. Chęć przyrządzenia czegoś nowego i smacznego, a także zaskoczenia malucha może być głównym bodźcem do eksperymentowania.
Powstaje pytanie, z czego wynika pragnienie tworzenia nowych potraw i jaka kuchnia jest podstawą eksperymentów? Blisko 2 na 3 respondentów wprowadza innowacje z chęci urozmaicenia posiłków, zaś niemal 55% z ciekawości innych smaków. Polacy poszukują kulinarnych inspiracji w kuchniach polskiej i włoskiej, która z roku na rok zyskuje coraz większe uznanie konsumentów.
Internetowe inspiracje kulinarne
Według badanych niezrównanym źródłem wiedzy i pomysłów na nowe potrawy jest Internet. Co trzeci respondent chętnie korzysta z niezwykle popularnych w ostatnim czasie blogów
i forów kulinarnych, a także ze stron producentów produktów spożywczych. Poszukując przepisu na określone danie lub zastosowania dla konkretnego produktu, w pierwszej kolejności zaglądają do przestrzeni wirtualnej, która oferuje mnogość przepisów i inspiracji. „Zestawiając dane polskie ze światowymi u nas blogosfera jest jeszcze w powijakach, ale i tu mamy do czynienia z gwiazdami-blogerami, którzy zdradzają sekrety przyrządzania potraw i podpowiadają jak poradzić sobie z opornym materiałem kulinarnym. Popularność blogów kulinarnych wynika głównie z faktu, że dla gotujących blogerzy są (choć jest to często złudne) najbliżej nich samych.” – komentuje dr Tomasz Sobierajski, socjolog.
Gdzie jest miejsce dla marki WINIARY?
Pragnąc sprostać zmieniającym się gustom oraz oczekiwaniom kulinarnym Polaków, marka WINIARY inspiruje i współkreuje nowe dania, poddając pomysły na nowe potrawy i nietypowe połączenia dobrze znanych składników. Produkty znajdujące się w ofercie marki WINIARY mogą stać się źródłem natchnienia dla kulinarnych poszukiwaczy nowych smaków oraz zaskoczyć panie domu szeroką gamą możliwości zastosowań tradycyjnych produktów.
Badanie opinii publicznej „Nowa Kuchnia Polska” zostało zrealizowane w lipcu 2011 roku przez Instytut Opinii Homo Homini, na reprezentatywnej, losowo dobranej grupie 1161 dorosłych Polaków. Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie marki WINIARY.