Handel detaliczny w Internecie w Polsce to ciągle niewielki procent rynku. Okazuje się jednak, że co czwarta osoba korzysta z tej formy zakupu. Do sklepów online i na aukcje internetowe najczęściej zaglądają osoby w wieku od 18 do 45 lat, a najbardziej aktywni są internauci między 26 a 35 rokiem życia (55%). Choć powszechnie uważa się, że zakupy są domeną kobiet, to okazuje się, że przez Internet częściej kupują mężczyźni (29% vs. 22%).
Moda na okazje?
W sklepach online i na aukcjach internetowych produkty są znacznie tańsze niż w sprzedaży regularnej. Jednak z tej formy zakupów korzystają głównie osoby z zamożnych rodzin (60%), gdzie dochód przekracza 4000 zł miesięcznie. Pomimo dostępu do licznych galerii handlowych, outletów i targów, z zakupów w Internecie znacznie częściej korzystają mieszkańcy dużych miast i aglomeracji. Wydawać by się mogło, że ze względu na ceny oraz szerokość oferty w Internecie to właśnie osoby mniej zamożne i mieszkające w małych miejscowościach powinny stanowić trzon klientów online. Dlaczego jest inaczej?
Sprawę wyjaśnia Marcin Drzewiecki, Dyrektor Marketingu Loyalty Partner Polska: „Powodem może być fakt, że dostęp do Internetu to nadal przywilej ludzi zamożnych i mieszkańców dużych miast. Również kwestia wykształcenia może mieć tu znaczenie, bowiem w Internecie najczęściej kupują osoby z wyższym wykształceniem, a te mieszkają z reguły w dużych miastach. To właśnie one, szukają tzw. okazji. Dobrze wiedzą, gdzie je znajdą. Mądre kupowanie jest dziś trendem, a przepłacanie faux pas."
Fabian Adaszewski, PR Brand Manager z Grupy Allegro zauważa, że „okazje zdarzają się raz na jakiś czas, natomiast e-commerce daje swoim Użytkownikom stałą, nieporównywalną z tradycyjnym offline'em atrakcyjną ofertę cenową. I to 24h na dobę. Oszczędności są niebagatelne: przeprowadzone przez Grupę Allegro badania wskazują, że w niektórych branżach mogą sięgać nawet 30% wartości produktu w porównaniu z tzw. tradycyjnym handlem. Oprócz pieniędzy, kupując w Internecie oszczędza się również czas, co przy dzisiejszym tempie życia nabiera niebagatelnego znaczenia."
Internetowy koszyk?
Najczęściej kupowane w sieci produkty to sprzęt RTV/AGD (44%) oraz odzież i obuwie (41%). Panie chętniej kupują ubrania i buty (59%), a panowie raczej sprzęt RTV (52%). Ale dobrze sprzedają się też artykuły codziennego użytku - co piąta osoba wkłada do internetowego koszyka artykuły spożywcze, chemiczne lub kosmetyki. Produkty, których Polacy nie chcę kupować w sieci to leki.
Od dynamicznych z kasą do domatorów z tradycjami.
„Wyniki badania PAYBACK Consumer Monitor pokazały, że polski konsument jest ogólnie wymagający i bardzo świadomy. Jednak, jeżeli przyjrzymy się bliżej, obraz jest bardziej zróżnicowany" - komentuje Marcin Drzewiecki. - „Polskie społeczeństwo można podzielić na konsumentów nowoczesnych i konserwatywnych. W każdym z tych dwóch segmentów rysują się po 3 grupy. Dynamiczni z kasą, eleganccy z klasą, życiowi optymiści to grupa nowoczesnych konsumentów. W segmencie konserwatywnym znaleźli się praktyczni konformiści, oszczędni z aspiracjami oraz tradycyjni domatorzy. Każdy z typów jest inny i czym innym się kieruje robiąc zakupy w Internecie."
Warto przyjrzeć się bliżej poszczególnym segmentom. Konsumenci nowocześni to głównie osoby młodsze z lepszymi dochodami. Mają dostęp do Internetu i chętnie robią zakupy w sieci. Dynamiczni z kasą cenią sobie szybkość i wygodę. W Internecie najchętniej kupują sprzęt RTV/AGD, najczęściej ze wszystkich grup kupują też leki online. To głównie mężczyźni między 26 a 45 rokiem życia, żonaci lub w stałych związkach, dobrze zarabiający. Eleganccy z klasą cenią sobie jakość. W Internecie kupują przede wszystkim buty i ubrania. Szukają rzeczy eleganckich. Do tej grupy należą głównie młode kobiety w wieku 18-35 lat, o wysokich dochodach. Życiowi optymiści lubią robić zakupy. W Internecie głównie szukają sprzętu RTV/AGD. Zwracają uwagę na jego wysoką jakość oraz parametry techniczne. Cenią wygodę. Do tej grupy należą osoby w wieku 18-45 lat, wśród nich jest duża grupa tzw. singli.
W segmencie konsumentów tradycyjnych znajdziemy przede wszystkim osoby starsze i mniej zamożne. Mają bardziej ograniczony dostęp do Internetu, ale i wśród nich są osoby, które korzystają ze sklepów online i aukcji internetowych. Praktyczni konformiści najrzadziej ze wszystkich grup korzystają z zakupów w sieci. Jeśli już je robią, to wybierają znane i sprawdzone produkty. Są to głównie sprzęty RTV/AGD. Zwracają uwagę na łatwość, wygodę użytkowania, jak również na okres gwarancyjny. To głównie osoby po 45 roku życia, o niższych dochodach.
Oszczędni z aspiracjami to przeważnie kobiety po 36 roku życia. Planują swoje zakupy i korzystają z okazji. W Internecie kupują głównie odzież i obuwie. Chcą mieć to, co mają inne osoby w ich otoczeniu. Tradycyjni domatorzy kupują wtedy, kiedy muszą. Aktywnie szukają informacji o promocjach oraz wyprzedażach. Rzadko kupują w sieci, ale jeśli już, to głównie nabywają sprzęt RTV/AGD (85%) oraz odzież i obuwie (65%). Do tej grupy należą kobiety po 46 roku życia, często wdowy.
(Maja Święcka)
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...