Propozycje dla sprzedawców sklepowych, kasjerów, doradców klienta, konsultantów ds. sprzedaży oraz telemarketerów stanowią niespełna 20 proc. ofert. Około 12 proc. stanowią propozycje pracy adresowane do dyrektorów, kierowników ds. techniczno-handlowych, starszych specjalistów ds. sprzedaży, menedżerów do spraw rozwoju czy specjalistów ds. eksportu na rynki zagraniczne.
"Z początkiem marca oferty związane z handlem, sprzedażą i obsługą klienta stanowiły ponad 50 proc. spośród wszystkich 25 tys. propozycji opublikowanych w naszym serwisie" - mówi Beata Szilf-Nitka, Dyrektor Generalny internetowej giełdy pracy infoPraca.pl. - "W stosunku do marca ubiegłego roku odnotowaliśmy ponad 108-procentowy wzrost liczby ofert pracy handlu. Jest to spektakularny przyrost, nawet jeśli weźmiemy pod uwagę, że wyniki z marca 2010 stanowiły blisko 36 proc. spadek w porównaniu z pierwszymi miesiącami 2009 roku. Rosnąca liczba pracodawców z sektora handlowego sygnalizuje silne ożywienie w gospodarce. Według naszych prognoz, jeżeli sytuacja gospodarcza nie ulegnie zmianie, w ciągu najbliższych sześciu miesięcy należy się spodziewać stopniowego zwiększenia rekrutacji zarówno w sektorze MSP jak i wielkich sieci handlowych."
Z analizy ofert opublikowanych w internetowej giełdzie pracy infoPraca.pl wynika, iż najwięcej ofert pracy dla handlowców czeka na mieszkańców Mazowsza, Wielkopolski, Śląska i Małopolski. Najtrudniej zostać handlowcem w województwach: świętokrzyskim, podlaskim, lubuskim i warmińsko-mazurskim. Chętnych nie brakuje - na jedno miejsce pracy z branży handlowej aplikuje średnio 80 kandydatów i znacznie przewyższa średnią w takich branżach jak: IT, produkcja, finanse czy bankowość. Propozycje zatrudnienia pochodzą zarówno z małych i średnich firm, jak i dużych międzynarodowych sieci handlowych.
Pracodawcy nie mają wygórowanych oczekiwań wobec kandydatów na najniższe stanowiska. Najważniejszymi wymogami, jeśli chodzi o pracę w handlu, są zdolności interpersonalne, otwartość oraz gotowość do podróży służbowych przypadku przedstawicieli, z czym wiąże się konieczność posiadania prawa jazdy kategorii B. Wielu pracodawców z branży oferuje bezpłatne szkolenia w zakresie technik sprzedaży, komunikacji czy autoprezentacji.
Minimum średnie wykształcenie, kilkuletnie doświadczenie w handlu czy obsłudze klienta, skuteczność działania jak i dobra znajomość podstawowych technik sprzedaży oraz negocjacji - to kluczowe czynniki brane pod uwagę przy wyborze kandydatów na stanowiska kierownicze. Dlatego przy rekrutacji na posady menadżerskie brane są pod uwagę nie tylko cechy osobowościowe, takie jak pracowitość, sumienność czy zaangażowanie ale także wyniki dotychczasowej pracy zawodowej.
"Po okresie spowolnienia gospodarczego na rynku pojawia się coraz więcej specjalistów poszukujących pracy, którzy są nie tylko gotowi na ustępstwa podczas negocjowania warunków zatrudnienia, ale i bardziej cenią pracę, którą uda się im zdobyć" - uważa Aneta Matysek, ekspert serwisu KlubRekrutera.pl. - "Wbrew pozorom duże szanse na zdobycie pracy mają także osoby dopiero rozpoczynające karierę zawodową. Firmy, szukając oszczędności, chętniej zatrudniają osoby z mniejszym doświadczeniem i stażem zawodowym."
(Maja Święcka)
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...