"Rynek herbaty to dobre miejsce na rozwój biznesu. Zwłaszcza dla firm, które potrafią czerpać z doświadczeń rynkowych nie tylko jednego kraju" - podkreśla Sylwia Mokrysz, członek zarządu Mokate S.A.
Cały rynek herbaty w Polsce jest wart 1,5 mld zł. Według publikowanych prognoz w 2011 roku powinien wzrosnąć w granicach 5%. Analitycy BGŻ prognozują nawet wzrost o 10%. Mokate to jeden z liderów tego rynku, zarówno w wymiarze ilościowym, jak i wg wartości.
"Patrzymy ciągle do przodu, nie ograniczając się do tego, co dziś jest modne, wybierane czy preferowane. Świadomi zmieniających się oczekiwań konsumenckich wyraźnie dostrzegamy kilka rysujących się tendencji. Definiujemy je i zagospodarowujemy. Nie ulega żadnej wątpliwości, że dla nas, dla MOKATE ciągle istnieją atrakcyjne, niezagospodarowane nisze rynkowe. Nisze te zamierzamy sukcesywnie penetrować poprzez wprowadzanie naszych produktów" - zapewnia Sylwia Mokrysz.
Herbaciany zawrót głowy
Polacy lubią herbatę. Od wielu lat, zwłaszcza w grupie herbat czarnych należą do największych jej konsumentów w Europie. Z przeprowadzonych w 2009 roku badań TNS OBOP wynika, że 96 procent polskich konsumentów pija herbaty regularnie, a dla co trzeciego jest to ulubiony napój. Niemal 45 procent sprzedawanej w naszym kraju herbaty to herbata czarna (według raportu Nielsen Polska z 2009 r.).
Równocześnie jej udział z roku na rok słabnie, najbardziej na korzyść naparów owocowych - aromatyzowanych lub z suszu owocowego. Udział tych produktów (herbaty owocowe i ich mieszanki) przekroczył już 20 procent. Znacznie więcej klientów wybiera także herbaty zielone, ziołowe i mieszanki funkcjonalne (ok. 15,5 procent).
"To bardzo ciekawe dane, pokrywające się z naszymi obserwacjami. Herbaty smakowe i kolorowe, to interesujące obszary produktowe. Zwłaszcza herbaty zielone. Popatrzmy choćby na dane opublikowane kilkanaście dni temu w jednym z branżowych magazynów" - przekonuje Sylwia Mokrysz. - "Wynika z nich, wprost, że herbaty smakowe i kolorowe kupuje około 30% konsumentów. Jeżeli dołożymy do tego dodatkowe kilka procent w związku z zakupami herbat ziołowych - to potencjał rynku jest olbrzymi."
Czas na zmiany
Kryzys dotknął również rynku herbaty i w efekcie możemy mówić o stabilizacji, zamiast dynamicznego wzrostu rynku. Trendy konsumenckie się jednak nie zmienią. Polacy sięgają po różne typy herbat. "Zainteresowanie herbatami kolorowymi i owocowymi (również w ich wariantach prozdrowotnych) będzie systematycznie rosnąc. Być może trochę to jeszcze potrwa, ale myślę, że z czasem nasz rynek upodobni się do czeskiego, węgierskiego czy niemieckiego - gdzie do herbat czarnych należy tylko około ¼ rynku. Ponieważ Mokate posiada swoje zakłady produkcyjne w wielu krajach mających tak właśnie sformatowane rynki, daje nam dodatkową wiedzę i możliwość sprawdzania różnych rozwiązań rynkowych" - wyjaśnia Sylwia Mokrysz.
Rynek Czeski
Herbaty czarne - 22,9%
Herbaty zielone - 8,8%
Herbaty ziołowe 11%
Herbaty owocowe 43,1%
Herbaty funkcjonalne 2,4%
Rynek Polski
Herbaty czarne - 41,9%
Herbaty zielone - 5,6%
Herbaty ziołowe 5,5 %
Mieszanki ziołowo - owocowe 0,3%
Herbaty owocowe 19,0%
Herbaty funkcjonalne 4,1%
Herbaty czerwone 1,7%
"Podjęliśmy decyzję, że herbaty smakowe, zarówno te klasyczne, jak i te wieloskładnikowe, także z udziałem herbat zielonych - będziemy rozwijać. To atrakcyjny segment rynku. W 2009 roku wzrost sprzedaży naszych herbat przekroczył 20 procent. Ubiegły rok według ciągle jeszcze szacunkowych danych zakończymy na podobnym poziomie wzrostów - to obiektywnie rzecz ujmując najlepsze dowód na potencjał rynku" - podsumowuje Sylwia Mokrysz.
Grupa Mokate, jest jednym z największych producentów kawy rozpuszczalnej i, herbaty w Polsce, Czechach, na Słowacji oraz Węgrzech. W 2009 r. skonsolidowane przychody firmy wyniosły ok. 512 mln zł. W 2010 roku według wstępnych i szacunkowych danych Grupa odnotowała około 20 proc. wzrost przychodów. Od kilku lat, ponad połowa przychodów (55% w 2009 roku) generowane jest w eksporcie. Po zakończeniu realizowanego programu rozbudowy na przestrzeni dwu najbliższych lat, 2011-2012, zdolności produkcyjne Grupy Mokate w Żorach i Ustroniu zwiększą się o około 25 procent.
(Maja Święcka)
tagi: Mokate ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...