Nieskategoryzowane

Polacy coraz więcej wydają na swoje zwierzęta

Czwartek, 27 stycznia 2011
Wzorem społeczeństw z krajów zachodnich stajemy się coraz bardziej wrażliwi na potrzeby zwierząt domowych i hojni w związanych z tym wydatkach. Polacy wydają coraz więcej na jedzenie dla swoich pupili, kupują dla nich specjalistyczne akcesoria, nie oszczędzają na wizytach u weterynarza, a nawet fryzjera. Szacuje się, że sama wartość rynku karmy dla zwierząt to 1,6 mld zł, a rynek rośnie o kilkanaście procent rocznie.

 

Miłośnicy zwierząt

W badaniu przeprowadzonym przez Instytut Badania Opinii RMF FM* aż 68% ankietowanych okazało się posiadaczem zwierzęcia domowego. Najbardziej popularne są psy, które ma ponad 55% osób oraz koty (19%). Wedle przeprowadzonego przez CBOS sondażu** wynika, że niemal połowa badanych respondentów uważa, że posiadanie zwierzęcia w domu przynosi im konkretne korzyści. Pomimo tego, że zwierzę często wymaga poświecenia sporej ilości czasu i wysiłku, docenia się je jako wiernego towarzysza codziennego życia, a niekiedy traktuje nawet jak członka rodziny. Nierzadko również posiadanie zwierzęcia, szczególnie rzadkiej, drogiej rasy czy gatunku staje się wyznacznikiem prestiżu. Polacy, zwłaszcza ci mieszkający w miastach, należą do osób lubiących zwierzęta domowe, a wraz z bogaceniem się społeczeństwa dbamy o nie coraz lepiej. Nic więc dziwnego, że właściciele wszelkiego typu czworonogów, ptaków, gadów czy ryb stają się dla firm atrakcyjnymi nabywcami produktów i usług branży pet-care.

Karma dla psów i kotów na czele stawki

Badania Euromonitora*** wskazują, iż w polskich gospodarstwach domowych żyje ok. 7,2 mln psów i 5,6 mln kotów  W rzeczywistości może być ich jeszcze więcej. Rynek karm w Polsce jest w związku z tym w znacznej mierze zdominowany przez produkty dla psów i kotów. Wskazują na to również dane Euromonitora dotyczące rynku światowego, w którym 44% asortymentu to karmy dla psów, zaś 27% przypada na gotowe pożywienie dla kotów.

WIELKOŚĆ RYNKU W POLSCE (dane z roku 2009, podane w tonach)

Mokre karmy dla psów

31,283,2

Suche karmy dla psów

69,660,9

Mokre karmy dla kotów

34 565,5

Suche karmy dla kotów

29 477,1

Źródło: Euromonitor International

Warto zaznaczyć, że sprzedaż karmy w Polsce systematycznie rośnie, niezależnie od panującej koniunktury i to w tempie dwucyfrowym. Od lat liderem sprzedaży branży pet-food w kraju jest koncern Mars Polska, który opanował aż 48% rynku****.

Jak zaznacza Łukasz Gajewski - Prezes outsourcingowej firmy Target BPO, obsługującej koncern Mars w zakresie sprzedaży karmy dla zwierząt, zainteresowanie tego typu produktami z roku na rok rośnie coraz szybciej: "Polacy są coraz bardziej świadomi znaczenia właściwego żywienia swoich pupili, chętniej więc sięgają po gotowe produkty, które dostarczają zwierzętom pełnych wartości odżywczych. Pozwala nam na to sytuacja ekonomiczna. Wraz z bogaceniem się społeczeństwa zwiększają się kwoty w budżetach domowych, które można przeznaczyć na potrzeby podopiecznych. Nie bez znaczenia jest też rosnące zapracowanie i tempo życia Polaków. Karma dla zwierząt, która nie wymaga przygotowania zyskuje coraz większe grono zwolenników."

O rynek karm dla zwierząt walczą także inne firmy - Nestle, Aller Petfood, Silesia Pet Food's czy Pamapol. Coraz popularniejsze są też marki własne dostępne w sieciach handlowych, które stale poszerzają asortyment i zwracają coraz większą uwagę na jakość swoich produktów.

Oferta sprzedażowa zarówno dyskontów jak i mniejszych sklepów jest coraz bardziej bogata. Pojawiają się nie tylko coraz wymyślniejsze smaki karm ale i bardziej zróżnicowana gramatura i jakość opakowań. Szczególną zmianę można zauważyć na środkowej i wyższej półce. Pojawiła się bogata oferta produktów medium i premium. Firmy produkujące karmę dla zwierząt jak i sami kupujący zaczęli zwracać większą uwagę na zawartość i składniki odżywcze oferowanych produktów oraz na sposób ich przechowywania. Zwiększa się specyfikacja rasowa i wiekowa karm*****.

Od żwirku po luksusowe szampony

Poza karmą dla zwierząt Polacy coraz chętniej kupują dla swoich ulubieńców różnego typu akcesoria, środki pielęgnacyjne i suplementy diety. Sklepy zoologiczne, które przed laty wyposażone były jedynie w podstawowe produkty, dziś przybierają kształt w pełni wyposażonych supermarketów. Smycze, szczotki, kosze, miski we wszystkich kolorach tęczy czy obroże z GPS-em to tylko przykłady popularnych akcesoriów dla psów i kotów. Nie mniej bogato prezentują się półki z zabawkami dla czworonogów - można znaleźć na nich piłki, gryzaki, elektryczne gadżety, a nawet pluszaki, których nie powstydziłby się sklep z artykułami dla dzieci. Z roku na rok coraz większą popularność zdobywają wszelkiego rodzaju suplementy diety - od prostych przegryzek witaminowych po specjalistyczne preparaty regulujące trawienie, przemianę materii czy poziom minerałów. Te ostatnie można znaleźć na stoiskach aptecznych w profesjonalnych marketach zoologicznych lub w zoologicznych aptekach internetowych. Rośnie również sprzedaż kosmetyków. W sklepach można nabyć specjalistyczne szampony do różnego rodzaju sierści (jedwab, lanolina, olejek migdałowy - to tylko niektóre z proponowanych dodatków), kremy, płatki do czyszczenia uszu, a także pasty do zębów.

Zoologiczny sektor usługowy

Rozwija się także sektor usług skierowanych do zwierząt. Można tu wymienić gabinety weterynaryjne, specjalistyczne kliniki lecznicze, ośrodki profesjonalnej tresury i zakłady fryzjerskie. Nowością są hotele, w których można zostawić swojego podopiecznego na czas wakacji. Doba pobytu w takim hotelu może kosztować właściciela od kilkunastu do nawet 150 złotych.

Dalsze perspektywy rozwoju

Wg Euromonitor International europejczycy w 2010 roku po raz pierwszy wyprzedzili Amerykę Północną, jeśli chodzi o wydatki na zwierzęta domowe i to o sumę przekraczającą 30 mld dolarów. Prognozy wskazują, że wzrost gospodarczy w branży pet-care na naszym kontynencie będzie utrzymywał się na bardzo dobrym poziomie aż do 2014 roku. Polska jest niekwestionowanym liderem regionu, głównie z powodu dużego rynku, ale także ze względu na gotowość Polaków do korzystania z różnego rodzaju nowinek i udoskonaleń produktów.

"Prawie 38% mieszkańców naszego kraju mieści się w przedziale wiekowym 20-44 lata, a to właśnie te osoby są w największym stopniu otwarci na nowe propozycje i najchętniej korzystają z różnego rodzaju ułatwień, także w zakresie opieki nad zwierzętami. To daje dalsze optymistyczne przewidywania co do rozwoju sektora pet-care w kilku najbliższych latach" - tłumaczy Łukasz Gajewski.

KARMA DLA PSÓW I KOTÓW - RYNKI EUROPEJSKIE - WARTOŚĆ HANDLU DETALICZNEGO W MLN EURO

prognoza

Kraj/Rok

2007

2009

2011

2013

Czechy

270,5

268,2

281,9

309,3

Węgry

207,6

214,7

218,9

225,7

Polska

392,4

405,4

439,0

478,3

Rosja

879,0

987,0

1178,9

1501,3

Francja

2410,7

2438,0

2471,4

2532,4

Niemcy

2072,7

2034,9

2036,6

2044,4

Wielka Brytania

2674,2

2682,9

2724,1

2757,2

Źródło: dane na rok 2009, Euromonitor International

*Instytut Badania Opinii RMF FM, 2010. Badania przeprowadzone na grupie 300 respondentów w wieku 18-50 lat.

**CBOS, 2006

***Euromonitor International, 2009

****MEMBR, 2010

*****Kierunki sprzedaży karm dla psa i kota w handlu detalicznym. Pet-market, raport  Keralla. Research, sierpień 2007

(Maja Święcka)