„Za nami trudny rok, pełen doniosłych i tragicznych wydarzeń, zaskakujących zjawisk pogodowych i agresywnych działań konkurencji. Cieszę się, że udało się nam ograniczyć straty w udziale rynkowym do minimum oraz uchronić wartość naszych wspaniałych marek piwa w obliczu praktyki drastycznego obniżania cen przez konkurencję. W minionym roku zdobyliśmy też przywództwo w handlu nowoczesnym, co cieszy tym bardziej, że w przyszłości hipermarkety i sklepy dyskontowe będą odgrywały coraz ważniejszą rolę w handlu" - komentuje Gary Haigh, Prezes Zarządu KP.
Rynek piwa w Polsce
Po niezwykle trudnym roku 2009, w którym - głównie w wyniku podwyżki akcyzy - rynek piwa skurczył się o ponad 4%, rok 2010 zakończył się zahamowaniem tendencji spadkowej i stopniową stabilizacją rynku. W ciągu ostatnich 12 miesięcy ogółem sprzedano w Polsce ok. 33,9 mln hl piwa, czyli o ponad 100 tys. hl mniej niż w okresie poprzedniego roku (spadek o 0,3%). Zmniejszenie sprzedaży wynika przede wszystkim z tragicznych wydarzeń, takich jak żałoba narodowa i powodzie, oraz z niesprzyjających warunków pogodowych (krótkie gorące lato, wczesna zima z opadami śniegu i mrozami).
Wśród segmentów sprzedażowych największą dynamikę sprzedaży odnotowały sklepy dyskontowe, w których sprzedaż piwa wzrosła o niemal 25%. Zdecydowany wzrost sprzedaży piwa nastąpił także w supermarketach i hipermarketach. W tym okresie sprzedaż piwa w handlu tradycyjnym (mniejszych sklepach) spadła o ponad 4%, co świadczy o postępującym trendzie w kierunku sklepów wielkoformatowych. Kompania Piwowarska jest liderem w rynku tradycyjnym już od wielu lat, a od października ubiegłego roku wysunęła się na prowadzenie pod względem sprzedaży również w handlu nowoczesnym.
Wyniki Kompanii Piwowarskiej
W ciągu 12 miesięcy roku 2010 KP sprzedała 14,2 mln hl piwa, co pozwala jej na utrzymanie silnej, niezagrożonej pozycji lidera na rynku z udziałem 41,6% (zaledwie o 1,1 pp mniejszym niż w roku 2009). KP to właściciel największych na rynku pod względem sprzedaży marek Tyskie oraz Żubr. Największe wzrosty wśród marek KP odnotowały Wojak (ponaddwukrotny) oraz Grolsch (blisko trzykrotny), choć obie wzrastały z dość niskiego poziomu bazowego. Zdecydowanie wzrosła też sprzedaż kierowanej do kobiet marki Gingers oraz zyskała wartość sprzedaży jednej z głównych lokomotyw KP - marki LECH.
W roku 2010 KP prowadziła konsekwentne działania marketingowe mające na celu wzmocnienie naszych marek. Żubr odświeżył swój wizerunek, podkreślając swój białowieski rodowód oraz naturalne składniki, z których jest produkowany. Tyskie w swej kampanii udowodniło z pomocą mieszkających w Polsce obcokrajowców, że Polacy to ludzie gościnni, serdeczni, inspirujący innych do działania. LECH zapewnił swym fanom ciężarówkę pełną śniegu i zimnego piwa w środku lata oraz wprowadził na rynek pierwszą w Polsce wygodną do trzymania puszkę. Gruntownie odświeżony wizerunek nadaliśmy też w ciągu minionego roku marce Dębowe Mocne, wprowadzając nowe logo, etykietę i materiały promocyjne.
Prognozy na obecny rok
Mając na uwadze niezwykły charakter niefortunnych wydarzeń w kraju oraz niesprzyjających warunków pogodowych w roku 2010 oraz ich wpływ na sprzedaż piwa, uważamy, że rok 2011 przyniesie ożywienie na rynku piwa, chociaż najprawdopodobniej nie uda się jeszcze powrócić do tempa wzrostu sprzedaży znanego sprzed kilku lat. Spodziewany wzrost może też być utrudniony przez wzrost kosztów produkcji oraz podwyżkę podatku VAT, które z pewnością uderzą w konsumentów.
(M.D)
tagi: kompania piwowarska ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...