Nieskategoryzowane

Biedronka strategicznym partnerem projektu sztucznej komory serca

Środa, 15 grudnia 2010
Dzięki zakończeniu etapu eksperymentów laboratoryjnych, prace nad budową sztucznej komory serca dla dzieci będą mogły wejść w fazę badań klinicznych. Jeronimo Martins Dystrybucja, właściciel sieci sklepów Biedronka, jest strategicznym partnerem projektu, którego realizacji dedykowano szczególne wsparcie.

Sztuczna komora serca to urządzenie niezbędne przy oczekiwaniu na transplantację serca, a także bardzo pomocne w leczeniu powikłań pooperacyjnych u najmłodszych. "Komory będą ratować życie dzieciom i pozwolą na skuteczniejsze leczenie chorób serca. Dlatego prace nad tym projektem oraz zaangażowanie naszego partnera są bardzo cenne" - mówi Jan Sarna, Dyrektor Generalny Fundacji Rozwoju Kardiochirurgii im. Zbigniewa Religii w Zabrzu. Fundacja już od lat realizuje działania na rzecz rozwoju kardiochirurgii i wprowadzania do praktyki klinicznej nowoczesnych technik i technologii w zakresie leczenia serca.

Prace nad budową protezy rozpoczęły się w 2008 r. w należącej do Fundacji, Pracowni Sztucznego Serca. W 2009 r. wstępny wariant prototypu komory został poddany badaniom laboratoryjnym, które pozwoliły opracować szczegółową konstrukcję urządzenia. Kolejnym etapem były badania doświadczalne sprawdzające jak komora pracuje w bezpośrednim kontakcie z żywymi komórkami krwi.

W roku 2010 r. przeprowadzono badania komory na specjalnym stanowisku laboratoryjnym, opracowanym i uruchomionym we współpracy z austriackim instytutem bioinżynierii z Wiednia. Badanie to pozwala ocenić ryzyko wykrzepiania krwi wewnątrz protezy. Ta faza badań ostatecznie potwierdza także gotowość konstrukcji komory do prób na zwierzętach i badań klinicznych. Jeśli i te się powiodą, sztuczną komorę będzie można wykorzystywać jako standardową metodę leczenia skrajnej niewydolności krążenia u dzieci.

Projekt finansowany jest ze środków własnych fundacji oraz pochodzących ze zbiórki publicznej organizowanej w ramach wielu akcji o charakterze ogólnopolskim oraz od darczyńców. Dynamiczny postęp prac nad komorą możliwy jest także dzięki wsparciu partnera strategicznego kampanii „Z sercem dla serca", czyli sieci Biedronka.

"Akcje na rzecz dzieci i profilaktyka prozdrowotna zajmują szczególne miejsce w naszych projektach społecznych. Aby dotrzeć do jak największej liczby osób, kierujemy je zarówno do naszych pracowników jak i klientów. Nasze zaangażowanie w projekt Fundacji było naturalną konsekwencją realizowanych wcześniej projektów. Finał prac nad sztuczną komorą serca dla dzieci bardzo nas cieszy. Możemy przyczyniać się do zapewniania dobrego życia w Polsce oraz oceniać konkretne efekty naszych działań" - mówi Anna Sierpińska, dyrektor ds. personalnych w Jeronimo Martins Dystrybucja.

W tym roku Biedronka został również uhonorowana przez Fundację Rozwoju Kardiochirurgii statuetką „Serce za serce", wręczaną najhojniejszym darczyńcom.

Ponadto dzięki swojej pozycji lidera, Biedronka włącza się w wiele innych działań takich jak m.in. wspieranie rodzinnych festynów z okazji Dnia Dziecka, odwiedziny najmłodszych pacjentów szpitali z okazji Międzynarodowego Dnia Chorego, a także organizację świątecznych paczek dla dzieci z najuboższych rodzin. Biedronka dba także o nawyki żywieniowe najmłodszych i propagowanie zdrowego trybu życia. 

(Maja Święcka) 

tagi: Biedronka ,