Nieskategoryzowane

Grupa Jeronimo Martins i Biedronka na dobrej drodze

Wtorek, 02 listopada 2010
Skuteczny i stały rozwój pozycji Biedronki na polskim rynku handlu detalicznego przyczynił się do bardzo dobrych ogólnych wyników działania Jeronimo Martins w trakcie pierwszych dziewięciu miesięcy roku.

Łącznie, w trakcie pierwszych dziewięciu miesięcy roku, grupa JM osiągnęła silne wyniki działalności, przy wzroście sprzedaży skonsolidowanej o + 19,1% oraz wzroście dochodu netto na poziomie +39,8%.

Sprzedaż skonsolidowana wzrosła o 1 014,8 milionów euro w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, osiągając 6 333,1 milionów Euro (+19,1%). Wzrost wskaźnika EBITDA był wyższy niż wzrost sprzedaży (+23.6%) stanowiąc 7,3% sprzedaży skonsolidowanej w porównaniu z 7,0% w 9M09. Skonsolidowane zadłużenie netto zmniejszyło się o około 26,8% do 571,5 milionów euro.

Okres trzeciego kwartału 2010 roku, charakteryzuje znaczny wzrost sprzedaży skonsolidowanej Grupy, która osiągnęła wynik 2 289,9 milionów euro (+18.2% w odniesieniu do III kwartału ‘09). Ważną część dobrych wyników Grupy stanowi konsekwentny rozwój sieci Biedronka w Polsce.

Łącznie, w trakcie pierwszych dziewięciu miesięcy roku, Biedronka pokazała mocny wzrost sprzedaży porównywalnej (like-for-like), który wyniósł 11,1%, przy całkowitej sprzedaży wynoszącej 3 464,9 milionów euro - 13 874.156 tys. zł (54,7% sprzedaży Grupy), wzmacniając tym samym swoją pozycję lidera rynku. Dynamika wynikająca z kampanii związanej z 15-leciem Biedronki oraz upalne lato zwiększyły sprzedaż kategorii napoje i miały duży wpływ na wyniki sprzedaży Biedronki.

W omawianym okresie Biedronka pochłonęła 65,8% całkowitej kwoty 288,9 milionów euro zainwestowanej przez Jerónimo Martins. Sieć nadal skupiała się na swoim planie rozwoju organicznego, przeprowadzając 38 otwarć (105 od początku roku), co dało sieci kolejne 24 126 mkw. powierzchni sprzedaży.

W czwartym kwartale, zgodnie z normalnym okresowym rytmem ekspansji szacuje się, że sieć otworzy kolejnych 80 nowych sklepów, jak również dwa nowe Centra Dystryubucyjne w Skarbimierzu (województwo opolskie) i w Koszalinie.

Grupa Jerónimo Martins zamknęła pierwszych dziewięć miesięcy roku ze wzmocnioną wiarą w strategie przyjęte przez swoje spółki. W oparciu o wyróżniające propozycje dotyczące wartości, mianowicie konkurencyjność cenową i pozycjonowanie polegające na bliskości klientów, marki dystrybucji żywności należące do Grupy - t.j. Pingo Doce, Recheio i Biedronka - nadal w sposób silny zwiększały swoją sprzedaż porównywalną (LFL), jak również swój udział w rynku, udowadniając, że przyjęte formaty wpasowują się w potrzeby klientów, zarówno w Portugalii jak i w Polsce.

Do znaczącego wzrostu sprzedaży skonsolidowanej wynoszącej około 1 014,8 milionów euro w porównaniu do tego samego okresu w ubiegłym roku (+19.1%), w znacznym stopniu przyczyniły się: sprzedaż porównywalna (LFL) Grupy na poziomie 8,7%, rozwój sieci sklepów spożywczych, który zamknął omawiany okres 136. nowymi sklepami w pierwszych dziewięciu miesiącach 2009 roku (z których 127 to sklepy sieci Biedronka) oraz wzrostem średniego kursu wymiany złotego wobec euro, w wysokości 9,1%.

Wraz ze wzrostem sprzedaży Grupy, skonsolidowany wynik EBITDA również wykaza znaczący wzrost wynoszący 23,6%, stanowiąc marżę w wysokości 7,3% sprzedaży skonsolidowanej (7,0% w czasie pierwszych dziewięciu miesięcy 2009 roku).

Łącznie, w trakcie pierwszych dziewięciu miesięcy roku, sprzedaż detaliczna zarówno w Polsce jak i w Portugalii odnotowała rekordowy dwucyfrowy wzrost wynoszący odpowiednio +29,6% i +10,5%, co jest sygnałem świadczącym o pozytywnej odpowiedzi konsumentów na propozycje dotyczące wartości marek wchodzących w skład Grupy Jerónimo Martins Group. Przypomnijmy, że w 2010 roku Grupa świętuje 15-lecie Biedronki i 30-lecie Pingo Doce.

W trzecim kwartale 2010 roku, sprzedaż detaliczna w Portugalii wraz ze sprzedażą Biedronki stanowiła 86,5% sprzedaży skonsolidowanej całej Grupy, przy całkowitym wzroście sprzedaży o odpowiednio 12,6% i 25,5% (20,0% w zł).

Perspektywy

Silne wyniki działalności Grupy w czasie pierwszych trzech kwartałów 2010 roku, w odniesieniu do wzrostu sprzedaży i wzrostu zysków, umacniają oczekiwania, że zestawienie finansowe za cały rok zamknie się zdecydowanie pozytywnym wynikiem. W Polsce JM w dalszym ciągu kontynuować będzie rozwój swojej sieci detalicznej utrzymując tempo ustanowione w ciągu ostatnich kilku lat.

(Maja Święcka)

tagi: Biedronka ,