Nieskategoryzowane

Browary cały czas pod kreską

Czwartek, 21 października 2010
Po słabym 2009 roku, branża piwowarska zamknie 2010 rok również na minusie. Spadek sprzedaży na rynku krajowym za I półrocze wyniósł 3,74 procent.

 

Sprzedaż spada

Jeśli porównać I półrocze 2010 z analogicznym okresem ubiegłego roku, spadek sprzedaży na rynku piwowarskim wyniósł blisko 4 procent:

GUS

2010

2009

2010 vs. 2009

I kwartał

7024

7071

- 0,66%

II kwartał

9324

9912

- 5,93%

I półrocze

16 347

16 982

- 3,74%

 

„W pierwszym półroczu 2010 roku branża sprzedała 16,3 mln hektolitrów. Nie udało się niestety zatrzymać tendencji spadkowej, która rozpoczęła się w 2009 roku" - mówi Danuta Gut, dyrektor Biura Zarządu Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce - Browary Polskie. - "Wprawdzie początkowe prognozy za 2009 rok przygotowane przez GUS mówiły o ponad 10% spadku sprzedaży piwa, po weryfikacji danych odnotowano zmniejszenie sprzedaży o 4,1 proc. w porównaniu z 2008 rokiem. Mimo wszystko nie przewidujemy zmian na lepsze w nadchodzącym roku."

Okres letni okazał się dobry dla branży piwowarskiej. Słoneczna pogoda pomogła w sprzedaży piwa, dzięki czemu w lipcu i sierpniu odnotowano wzrost na poziomie 2 proc. (w analogicznym okresie 2009 r. sprzedano o 150 tys. hl piwa mniej). Nie oznacza to jednak istotnej poprawy na rynku. Podwyżka ta nie pomoże odrobić strat, które branża zanotowała w I półroczu.

Przyczyny spadku

Tendencja spadkowa, którą obserwujemy na polskim rynku piwa od ponad dwóch lat została zintensyfikowana wzrostem akcyzy w ubiegłym roku.  Zahamowanie sprzedaży nadal potęguje utrzymująca się recesja gospodarcza, która zmniejsza popyt. W okresie kryzysu Polacy zmuszeni do oszczędności i rezygnują z wielu dóbr konsumpcyjnych, w tym z zakupu piwa. Dodatkowo niestabilna pogoda, od zimnej wiosny, przez upalne i deszczowe lato osłabiły rynek.

„Mało optymistycznie" - mówi Danuta Gut - "zapowiadają się prognozy na 2011. Planowana podwyżka VAT oraz zamrożenie płac i oszczędności również nie wróżą poprawy sytuacji. Te działania będą miały wpływ na popyt piwa oraz samą kondycję branży."

(Maja Święcka)