Ostatnia dekada to okres dynamicznego rozwoju wielkopowierzchniowych sieci w Polsce, który negatywnie wpłynął na sytuację niezależnych, małych i średnich sklepów detalicznych. Tylko w od 2005 r. zamkniętych zostało 17% lokalnych sklepów, których udział w rynku kształtuje się obecnie na poziomie poniżej 50%. Jeszcze w 1998 r. było to ponad 80%. Najważniejszym powodem tej sytuacji jest ekspansja hipermarketów i dyskontów.
Dzięki znaczącym inwestycjom infrastrukturalnym oraz rosnącej skali, są one w stanie zaproponować niższe ceny produktów finalnym konsumentom. Przewaga wynikająca z wielkości sieci, które często funkcjonują w międzynarodowych strukturach, dotyczy również kwestii podnoszenia kwalifikacji i rozwoju pracowników. Małe, niezależne sklepy, głównie ze względów finansowych, nie mają takich możliwości. Aby zmniejszyć tę nierównowagę i zapewnić niezależnym sklepom kolejne skuteczne narzędzie do walki z sieciami handlowymi, Eurocash przygotował unikalną możliwość rozwoju kompetencji franczyzobiorców i ich pracowników.
"Akademia Eurocash to innowacyjny projekt na polskim rynku łączący szkolenia, badania nad ich efektywnością oraz system motywacyjny. Nasz pomysł to kolejny sposób na stawienie czoła wielkim sieciom hipermarketów i dyskontów. Widzimy zagrożenia stojące przed niezależnym handlem. Wiemy, że na nas, czyli partnerze niezależnych sklepów detalicznych, spoczywa odpowiedzialność za zapewnienie konkurencyjnej oferty i możliwości rozwoju lokalnych sklepów. Program realizujemy wspólnie z liderami w poszczególnych segmentach rynku: Carlsberg'em, Coca-Colą i Unileverem. Dzięki temu właściciele i pracownicy niezależnych sklepów detalicznych otrzymują dostęp do wiedzy eksperckiej i umiejętności na najwyższym poziomie" - mówi Luis Amaral, Prezes Zarządu Eurocash.
Partnerzy programu Akademia Umiejętności to strategiczny projekt Eurocash, wspierający rozwój segmentu niezależnych sklepów w Polsce. "Cieszę się że możemy liczyć na zaangażowanie firm takich jak Coca Cola, Unilever czy Carlsberg, które chcą przyczynić się do rozwoju i profesjonalizacji lokalnych sklepów w Polsce" - dodaje Luis Amaral.
Akademia Eurocash to kompleksowy projekt składający się z trzech, uzupełniających się segmentów. Pierwszy z nich, dotyczy oferty szkoleniowej. Wszyscy franczyzobiorcy Eurocash i ich pracownicy będą mogli skorzystać z szerokiej oferty kursów i programów szkoleniowych, prowadzonych przez najlepszych ekspertów na rynku. Oprócz Eurocash, swoją wiedzą z detalistami będą się dzielili specjaliści z Carlsberg'a, Coca-Coli i Unilevera przy pomocy szerokiej gamy narzędzi szkoleniowych. Dodatkowo dzięki wykorzystaniu systemu e-learning, z projektu Akademia Eurocash będą mogli korzystać wszyscy zainteresowani, bez względu na miejsce zamieszkania, czy ograniczenia czasowe. Jedynym warunkiem będzie dostęp do Internetu, zalogowanie się na stronie www.akademiaeurocash.pl i chęć poszerzenia swojej wiedzy.
Oferta szkoleniowa Akademii Umiejętności została tak przygotowana, aby każdy mógł znaleźć interesującą dla siebie tematykę, powiązaną z zakresem wykonywanej pracy. Program oraz tematyka kursów zostały dopasowane do czterech głównych grup odbiorców: Właścicieli sklepów, Kierowników, Pracowników Działów Mięsa-Wędliny i pracowników pozostałych działów. I tak np. podczas kursów właściciel sklepu może poszerzyć swoją wiedzę z zakresu zarządzania finansami sklepu, zarządzania zespołem, czy polityką cenową i promocyjną oferowanego asortymentu.
Z drugiej strony pracownicy odpowiedzialni np. za dział mięsa-wędliny, czy warzywa-owoce dowiedzą się wszystkiego o najlepszych praktykach w kontroli jakości, produktów, ich odpowiedniego przechowywania, eksponowania czy sezonowości. Dodatkowo wszyscy pracownicy, dzięki unikalnemu systemowi szkoleń przez Internet, będą mieli możliwość wzięcia udziału w dodatkowych szkoleniach dopasowanych do specyfiki ich konkretnego stanowiska - np. doskonalenie umiejętności pracy na stanowisku Kasjera, profesjonalna obsługa klienta, efektywne zamawianie i magazynowanie, czy zarządzanie konkretnymi kategoriami produktów w sklepie.
Drugą częścią projektu Akademii Eurocash objęci są obecnie właściciele i pracownicy sklepów Delikatesy Centrum. We wszystkich placówkach przeprowadzone zostanie badania typu „Tajemniczy Klient", które jest unikalnym na Polskim rynku sposobem na weryfikację i ocenę skuteczności szkoleń odbytych w ramach projektu. Badania, prowadzone przy udziale renomowanej firmy badawczej Nielsen, pozwalają obiektywnie ocenić rezultaty szkoleń Akademii okiem statystycznego klienta sklepu detalicznego. Partnerzy programu
Powyższe badania umożliwią również przeprowadzenie trzeciej części projektu Akademii, czyli programu motywacyjnego. Jest to innowacyjny na Polskim rynku pomysł, którego celem jest zachęcenie pracowników niezależnych sklepów do podnoszenia swoich kwalifikacji. Co kwartał, na podstawie badania „Tajemniczy Klient", pracownicy 200 najlepszych sklepów, otrzymają nagrody pieniężne. Eurocash przewiduje, że łączna wartość nagród przekazanych bezpośrednio pracownikom franczyzobiorców wyniesie ponad 3 miliony złotych rocznie.
Warunkiem otrzymania nagrody jest ukończenie kursów i warsztatów związanych z danym stanowiskiem oraz zastosowanie wiedzy w praktyce. Motywacyjna część programu Akademii Eurocash to prawdziwa rewolucja na rynku. Po raz pierwszy franczyzodawca nagradza bezpośrednio pracowników sklepów franczyzowych, dzięki czemu poprawie ulegnie jakość obsługi oraz lojalność pracowników niezależnych sklepów detalicznych.
W sprawnym prowadzeniu programu pomaga strona internetowa - www.akademiaeurocash.pl, która jest szybkim i łatwym sposobem skorzystania ze szkoleń oraz zarządzania Akademią. Każdy franczyzobiorca Eurocash może zapoznać się przy jej pomocy z planem szkoleń i zapisać się na wybrane kursy (rekrutacja już trwa). Dodatkowo strona umożliwia dostęp do systemu e-learning i narzędzi internetowych wspierających prowadzenie sklepu, takich jak: kalkulator wskaźników efektywnego sklepu, czy kalkulator marż.
(Maja Święcka)
tagi: Eurocash ,
Z najnowszego raportu pt. „Obawy i lęki mikro oraz małych...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...