Nowoczesny Retail

COMP: elastyczność w systemie kaucyjnym

Piątek, 19 września 2025 HURT & DETAL Nr 09/235. Wrzesień 2025
Grzegorz Podziewski, Dyrektor Centrum Innowacji Retail, COMP
Dlaczego rozwiązania COMP mają przewagę nad aplikacjami przygotowanymi przez pojedynczych operatorów systemu kaucyjnego?

Kluczową różnicą jest elastyczność. COMP pełni rolę integratora technologicznego, co oznacza, że nie wiążemy detalisty z jednym, konkretnym operatorem. Nasze narzędzia umożliwiają obsługę wielu operatorów jednocześnie, dzięki czemu sklep ma realny wybór i może negocjować warunki współpracy na korzystniejszych zasadach. Aplikacje mobilne lub kolektory dedykowane wyłącznie jednemu operatorowi nie dają takiej swobody – de facto ograniczają konkurencję i możliwości negocjacyjne detalistów.

Czy wprowadzanie systemu kaucyjnego to tylko kwestia spełnienia wymogów prawa, czy może przynieść detalistom korzyści biznesowe?

Choć obowiązek udziału w systemie kaucyjnym wynika z przepisów, warto spojrzeć na to także jako na szansę biznesową. Dla detalistów to przede wszystkim możliwość zwiększenia lojalności klientów. Sklep, który sprawnie i szybko obsługuje zwroty opakowań i rozlicza kaucje, staje się atrakcyjniejszym punktem zakupowym. Wielu klientów oddając opakowania, od razu dokonuje zakupów w sklepie. W dłuższej perspektywie system kaucyjny może wzmocnić konkurencyjność handlu tradycyjnego, szczególnie w rywalizacji z dużymi graczami e-commerce. Widzimy w tym realną wartość dodaną – nie tylko obowiązek administracyjny.

Wielu właścicieli małych sklepów obawia się, że system kaucyjny będzie dla nich zbyt skomplikowany i kosztowny. Jak COMP odpowiada na te wyzwania?

Naszym priorytetem było zaprojektowanie rozwiązań przyjaznych zarówno dla mniejszych, jak i większych placówek. Przyjazne oznacza również przystępne kosztowo. Oferujemy aplikację mobilną i prosty panel www, które umożliwiają manualną rejestrację zwrotów bez konieczności inwestowania w automaty RVM. Dzięki temu detaliści mogą już od 1 października realizować zbiórkę manualną, a decyzję o zakupie automatu RVM odłożyć do czasu, gdy osiągną odpowiednie wolumeny opakowań.




tagi: COMP , system kaucyjny , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,