Dzięki nowoczesnym technologiom, takim jak sztuczna inteligencja czy zaawansowany dźwięk, marki zyskują narzędzia do budowania trwałej więzi z klientami, zwiększania ich zaangażowania i lojalności, a co za tym idzie – także sprzedaży. To nie tylko zabawa, lecz skuteczna strategia marketingowa, która w 2025 roku zdobywa coraz większą popularność.Gamifikacja to implementacja elementów gier – takich jak punkty, poziomy, wyzwania, nagrody czy rywalizacja – w kontekście marketingowym. W połączeniu z marketingiem sensorycznym, który angażuje zmysły klientów (wzrok, słuch, zapach, dotyk), gamifikacja pozwala tworzyć doświadczenia zakupowe, które są nie tylko atrakcyjne wizualnie i dźwiękowo, ale też interaktywne i angażujące emocjonalnie.
Ciekawe przykłady skutecznej gamifikacji w handlu detalicznymW świecie już dziś możemy obserwować wiele inspirujących przykładów:
- Sephora wprowadziła kampanię „Swipe it. Shop it”, inspirowaną aplikacją Tinder, gdzie klienci mogli „przesuwać” produkty, wybierając te, które im się podobają. To zmniejszyło stres związany z wyborem spośród setek produktów i przyciągnęło młodszych klientów.
- Nike SNKRS to aplikacja, która łączy ekskluzywne premiery butów z elementami gry – użytkownicy mogą brać udział w lokalnych wyzwaniach i zdobywać dostęp do limitowanych produktów, co buduje silną społeczność i lojalność.
- Semrush zrealizował globalną kampanię #ShapeYourStory, łączącą quizy osobowościowe i gry mobilne, które zwiększyły zaangażowanie użytkowników i przyczyniły się do wzrostu rejestracji i subskrypcji.
- Nescafé w Chorwacji. W ramach kampanii na ulicach pojawiły się kubki do kawy przytwierdzone zapięciami szyfrowymi do różnych miejsc. Zadaniem przechodniów było odnalezienie tych kubków i odblokowanie ich za pomocą pozyskanych kodów z aplikacji Nescafé. Osobom którym udało się wykonać zadanie, serwowano darmową kawę. Akcja zachęcała do interakcji z marką w przestrzeni miejskiej, angażując użytkowników w zabawę i budując świadomość marki poprzez element grywalizacji i nowoczesne technologie. Dlaczego gamifikacja działa?
Psychologia gamifikacji opiera się na kilku kluczowych mechanizmach:
- Motywacja i nagrody – ludzie lubią zdobywać punkty, odznaki i nagrody, co aktywuje system nagrody w mózgu (dopaminę), zwiększając zaangażowanie.
- Rywalizacja i społeczność – możliwość porównywania wyników z innymi oraz wspólne uczestnictwo w zabawie buduje więź z marką.
- Poczucie postępu – widoczny progres (np. pasek postępu) zachęca do dalszych działań i powrotów.
- Personalizacja doświadczenia – dostosowanie wyzwań i nagród do indywidualnych preferencji klienta zwiększa satysfakcję i skuteczność kampanii.
Gamifikacja w marketingu sensorycznym – jak to działa w praktyce?
W marketingu sensorycznym gamifikacja może wykorzystywać różne zmysły, tworząc wielowymiarowe doświadczenia:
- Dźwięk – interaktywne playlisty, które zmieniają się w zależności od wyborów klienta, lub quizy muzyczne angażujące słuch.
- Wzrok – cyfrowe ekrany dotykowe z grami i wyzwaniami, które nagradzają klientów za interakcję.
- Zapach – połączenie zapachów z elementami gry, np. „odkryj zapach” i zdobądź nagrodę.
- Dotyk – sensoryczne instalacje, które reagują na ruch lub dotyk, angażując klientów w zabawę.
Gamifikacja i AI – przyszłość marketingu sensorycznego
- Gamifikacja w marketingu sensorycznym to nie tylko zabawa, ale przede wszystkim skuteczne narzędzie budowania zaangażowania i lojalności klientów. Dzięki sztucznej inteligencji możemy dziś tworzyć hiperpersonalizowane, dynamiczne doświadczenia, które reagują na zachowania i preferencje klientów w czasie rzeczywistym. To zupełnie nowy wymiar interakcji, który zmienia sposób, w jaki konsumenci postrzegają marki i ich ofertę - podkreśla Aleksandra Potrykus, Vice President Mood Media CEE.
Wykorzystanie AI pozwala na analizę danych z interakcji klientów i dostosowywanie wyzwań, nagród oraz komunikatów sensorycznych tak, aby maksymalizować ich skuteczność i satysfakcję użytkowników.
Korzyści biznesowe gamifikacji w marketingu sensorycznym- Zwiększenie zaangażowania klientów – badania pokazują, że kampanie z elementami gry mogą podnieść zaangażowanie nawet o 48% (JDSAA Journal, 2025)
- Wzrost sprzedaży i wartości koszyka – interaktywne doświadczenia zachęcają do częstszych i większych zakupów.
- Budowanie lojalności i powtarzalności zakupów – programy nagród i rywalizacji motywują do powrotów.
- Lepsze poznanie klienta – dane z gier i interakcji dostarczają cennych insightów do dalszych działań marketingowych.
Podsumowanie
Gamifikacja w marketingu sensorycznym to kluczowy trend 2025 roku, który pozwala markom tworzyć angażujące, wielozmysłowe i spersonalizowane doświadczenia zakupowe. Połączenie elementów gry z dźwiękiem, obrazem, zapachem i dotykiem, wspierane przez sztuczną inteligencję, otwiera nowe możliwości budowania emocjonalnych więzi z klientami i zwiększania wyników biznesowych.
Jak zauważa Aleksandra Potrykus z Mood Media, „to nie tylko przyszłość marketingu, ale już teraźniejszość, która zmienia sposób, w jaki konsumenci doświadczają marek i podejmują decyzje zakupowe”.
Źródło: Mood Media
Fot: mat. prasowe