W programie „Sklepowy Masterclass” omawiane są strategie i koncepcje wspierające sprzedaż w sklepach. Tym razem tematyką rozmowy były materiały POS, o których opowiedziała Ewa Stankiewicz, wspólniczka firmy Edelweiss. Ekspertka podzieliła się wiedzą na temat ich roli w przestrzeni sklepowej i wpływu na efektywność sprzedaży.
Jakie korzyści przynoszą POS-y w codziennej działalności sklepu?
Materiały POS to zestaw narzędzi skutecznie wspierających sprzedaż produktów wystawionych na półkach w sklepie. Oddziałują one na ludzki umysł w sposób intuicyjny, analogowy i podprogowy, tworząc system bodźców skłaniający konsumenta do wyboru konkretnego produktu.
Jakie zastosowanie mają wobblery i shelfstoppery? Gdzie można je wykorzystać i jaką funkcję pełnią w przestrzeni sklepowej?
Każdy z tych materiałów POS pełni nieco inną funkcję, choć ich nadrzędnym celem jest wsparcie sprzedaży danego produktu. Wobbler i shelfstopper to klasyczne przykłady tzw. przerywników schematu. Ludzki mózg postrzega regał jako rząd uporządkowanych, równych produktów, a wobbler czy shelfstopper przerywa ten schemat sprawiając, że oczy dłużej koncentrują się na oznaczonym produkcie. Dzięki temu uwaga jest wydłużona, a szansa na zakup zdecydowanie większa. Mówi się, że produkty oznaczone tymi materiałami mają nawet o 30-40% większe szanse na wybór przez konsumenta.
Bardzo często obserwujemy w sklepach standy promocyjne, wyspy sprzedażowe i paletowe. Jakiego rodzaju materiały POS można zastosować w tych miejscach, aby wspierały sprzedaż?
Jednym z najważniejszych narzędzi sprzedaży w sklepie są standy i wyspy wolnostojące. To najbardziej widoczne elementy, a każdy produkt na takiej ekspozycji zyskuje większą widoczność i jest łatwiej dostrzegany przez konsumenta. Umieszczając tego typu ekspozycje na ścieżce klienta, ułatwiamy mu podjęcie decyzji zakupowej, oferując gotowy wybór i wskazówkę, po jaki produkt ma sięgnąć. Dodatkowo standy i wyspy tworzą wrażenie ekskluzywności – wyodrębniony i wyróżniony produkt jest postrzegany przez nasz mózg jako coś wyjątkowego.
Jakie rozwiązania można zastosować, aby stworzyć atrakcyjne końcówki regałów, tzw. endcappy, które przyciągną uwagę klientów?
Końcówki regałowe to jedno z najbardziej dochodowych miejsc w sklepie, ponieważ sprzedaż z takich ekspozycji może być nawet o 40% wyższa niż ze zwykłych półek. Kluczowe znaczenie ma ich oznakowanie i wyróżnienie. Produkty na końcówkach regałów powinny być odpowiednio wyeksponowane, aby przyciągały uwagę klientów. Istotne jest także, aby promocje były widoczne z obu stron regału oraz by zastosować odpowiednie stoppery, które dodatkowo zwrócą uwagę na ofertę i zachęcą do zakupu.
Porozmawiajmy o materiałach POS w kontekście psychologicznym. Czy faktycznie „hakują” one nasz system percepcyjny?
Nasz mózg rzeczywiście nie przetwarza wszystkich informacji – koncentruje się jedynie na tych, które uznaje za istotne i warte analizy. Przykładem takiego działania są wspomniane wcześniej wobblery i stoppery, które przełamują schemat i przyciągają uwagę. Innym sposobem „hakowania” naszego mózgu przez materiały POS jest wykorzystanie intensywnych kolorów, ciekawych kształtów i kontrastowych barw. Takie bodźce wywołują tzw. reakcję orientacyjną – mózg automatycznie uznaje je za elementy wymagające analizy, co zwiększa prawdopodobieństwo, że klient zwróci na nie uwagę i podejmie decyzję zakupową.
Jak materiały POS wpływają na marżowość sklepu oraz sprzedaż z metra kwadratowego? Jakie korzyści mogą przynieść w kontekście tych dwóch parametrów?
Odpowiednio zaprojektowana ekspozycja materiałów POS, takich jak materiały promocyjne przy wejściu, witryny czy oznaczenia w alejkach, może istotnie zwiększyć wartość koszyka zakupowego. Ponadto dobrze dobrane kolory, kształty i materiały budują poczucie ekskluzywności, co sprawia, że klienci chętniej sięgają po promowane produkty. W efekcie sklep lub sieć sklepów generuje wyższe zyski, ponieważ wyróżniające się produkty zwiększają zarówno sprzedaż, jak i marżę.
W ubiegłym roku uchwalono 14 tys. stron nowego prawa....
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.