Hipermarkety, supermarkety i dyskonty sukcesywnie wypierają małe sklepy, szczególnie spożywcze. Same dyskonty w 2023 r. zajęły już 43,7 proc. sprzedaży żywności, a na koniec 2024 wartość osiągnie 45 proc. – prognozował NielsenIQ, GfK. Rosną również sieci franczyzowe i markety.
Facility management znaczy więcej niż złota rączka
Różnice między nowoczesnym facility managementem a tradycyjną, stacjonarną obsługą obiektu dotyczą przede wszystkim skali. Obsługa rozproszonych placówek sieciowych wiąże się z zarządzaniem większą liczbą obiektów. Wymaga specjalistycznej wiedzy i doświadczenia w koordynacji prac na dużą skalę. Do tego niezbędna jest bardzo dobrze rozbudowana logistyka, możliwa dzięki narzędziom informatycznym dedykowanym do zarządzania procesem zgłoszeń. Żeby spełniać wymogi placówek rozproszonych, potrzebna jest również kompleksowość podejścia.
- Obsługa nieruchomości rozproszonych już dawno przestały być usługami typu „złota rączka”. Stopień zaawansowania technologicznego urządzeń w takich sklepach wymusza wszechstronne kompetencje serwisowe. To również prace związane z terminowymi inspekcjami i przeglądami na obiektach, wynikającymi z procedur danego klienta oraz wymaganych prawnie. Coraz częściej klienci zainteresowani są usługą administrowania nieruchomością. Wygląda to tak, że po stronie firmy FM działa regionalny administrator nieruchomości odpowiedzialny za prawidłowe funkcjonowanie sklepu czy placówki. Jest w stałym kontakcie zarówno z personelem sklepu, jak i z osobami odpowiedzialnymi za FM po stronie klienta. Wymaga to większej dostępności specjalistów, którzy muszą być rozlokowani w wielu miejscach kraju. Po powiększeniu naszego zespołu teraz mamy w zespole ponad 300 osób ze specjalistyczną wiedzą, co pozwala na obsługę wielu obiektów rozproszonych – mówi Łukasz Milczarek, Dyrektor Operacyjny MSG w SPIE Building Solutions Sp. z o.o.
Duże sieci szukają oszczędności finansowych
Szeroki zakres usług FM obejmuje nie tylko administrowanie nieruchomościami. To też obsługa techniczna, przeglądy budowlane, modernizacje i remonty, bezpieczeństwo przeciwpożarowe i inwentaryzacje. Pozwala to właścicielom rozproszonych placówek sieciowych na zlecenie wszystkich prac związanych z zarządzaniem nieruchomości jednemu dostawcy, co zmniejsza koszty.
- Klienci stawiają na nowe rozwiązania związane z optymalizacją zużycia mediów czy działaniami spełniającymi kryteria zrównoważonego rozwoju. To przekłada się na oszczędności finansowe, które, nawet przy niewielkich uproszczeniach, w dużych sieciach obiektów mogą być spore. Dla branży FM jest to więc sektor, w którym nieustannie trzeba rozwijać kompetencje, wiedzę i zdobywać doświadczenia przy technicznych zagadnieniach związanych z optymalizacją – podsumowuje Łukasz Milczarek.
Prognozy dla rynku FM
Małe sklepy znikają z miast od lat i nic nie wskazuje na to, żeby miało być odwrotnie. Agencja Dun & Bradstreet podaje, że tylko w ciągu pierwszego półrocza 2024 r. w Polsce ubyło ponad 500 małych sklepów spożywczych i z przewagą żywności. W 2023 roku zamkniętych zostało ponad 2300 sklepów z artykułami spożywczymi i drobnymi przedmiotami codziennego użytku.
- To zła prognoza dla małych polskich biznesów, natomiast dobra dla rynku nieruchomości rozproszonych. Będzie ich coraz więcej, a już istniejące firmy umocnią swoją pozycję na rynku. Dla branży FM oznacza to kolejne wyzwania związane z zarządzaniem wieloma lokalizacjami, standaryzacją usług i zapewnieniem sprawnej logistyki. Jest to możliwe jedynie przy dogłębnym zrozumieniu specyfiki tego sektora – dodaje Łukasz Milczarek ze SPIE Building Solutions.
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.