Maciej Marcinkowski z Lidl Polska o Zielonym Ładzie
Piątek, 07 lutego 2025
Maciej Marcinkowski, Dyrektor ds. Inwestycji w Lidl Polska, dzieli się swoimi przemyśleniami na temat Europejskiego Zielonego Ładu i jego wpływu na sektor biznesowy.
„W obliczu nieuchronnych zmian klimatycznych oraz rosnącej świadomości ekologicznej, europejski krajobraz regulacyjny przechodzi transformację, której celem jest stworzenie zrównoważonej przyszłości dla kontynentu. W tym kontekście, kluczowym elementem staje się Europejski Zielony Ład, który z założenia ma prowadzić Europę do neutralności klimatycznej do 2050 roku. Ostatnie doniesienia wskazują na konieczność rewizji jego zapisów, aby dopasować regulacje do realiów rynkowych oraz potrzeb biznesu, co pozwoli na wyrównanie szans w globalnej konkurencji. Biznes oczekuje stabilnego, przewidywalnego i jakościowego prawa, które umożliwi realizację ambitnych celów środowiskowych bez niepotrzebnego obciążania przedsiębiorców," komentuje Maciej Marcinkowski, Dyrektor ds. Inwestycji w Lidl Polska.
Przykładem regulacji, która wymaga szczególnej uwagi, jest dyrektywa UE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (EPBD), mająca na celu optymalizację zużycia energii. „W Lidl Polska popieramy inicjatywy proekologiczne, lecz wiemy, że kluczowe dla ich stosowania jest dopasowanie dyrektyw do możliwości rynku oraz inwestorów. Wyzwania związane z praktycznym wdrożeniem EPBD, takie jak instalacje fotowoltaiczne czy elektromobilność, wymagają pragmatycznych i elastycznych rozwiązań," podkreśla Marcinkowski. W tym kontekście, Lidl Polska proponuje m.in. przedłużenie terminów transpozycji dyrektywy oraz wprowadzenie możliwości stopniowych renowacji, co umożliwi efektywniejsze dostosowanie się do nowych wymogów. „Zdecydowanie optujemy za wprowadzeniem ekwiwalentu mocowego pozwalającego na zamianę wielu niskowydajnych punktów ładowania samochodów elektrycznych na wydajniejsze i szybsze ładowarki spełniające oczekiwania klientów,” dodaje.
Rola firm odpowiedzialnych społecznie, takich jak Lidl Polska, jest nie do przecenienia w procesie transformacji ekologicznej. Dzięki systemowemu podejściu do inwestycji ESG, Lidl Polska staje się pionierem wdrażania rozwiązań proekologicznych w branży retail. "Nasze działania, takie jak instalacja gruntowych pomp ciepła, pozwalające uniezależnić niemal 40% naszych sklepów od gazu ziemnego, czy inwestycje w odzysk ciepła i instalacje fotowoltaiczne, są przykładem, jak biznes może przyczyniać się do ochrony klimatu, jednocześnie obniżając koszty operacyjne," wyjaśnia Marcinkowski. „Słowem podsumowującym wszystkie nasze działania proekologiczne SYSTEM. Nasze rozwiązania są systemowe, a nie incydentalne, implementujemy nowoczesne technologie w naszych standardowych sklepach i standardowych centrach dystrybucji czerpiąc z tego wielowymiarowe korzyści”, podsumowuje ekspert Lidl Polska.
Zrównoważony rozwój i inwestycje ESG są nie tylko odpowiedzią na wyzwania klimatyczne, ale również sposobem na budowanie przewagi konkurencyjnej. "Stabilne i przewidywalne regulacje, które uwzględniają realia rynkowe oraz możliwości inwestorów, są kluczem do przyspieszenia transformacji ekologicznej. W Lidl Polska widzimy bezpośredni związek między naszymi inwestycjami proekologicznymi a korzyściami ekonomicznymi, co potwierdza, że odpowiedzialność środowiskowa i sukces biznesowy mogą iść w parze," konkluduje Maciej Marcinkowski.
Raport EFL „Jak odpoczywają polskie przedsiębiorczynie. Pod...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.