Opakowania

Puszka napojowa obchodzi 90. urodziny

Środa, 22 stycznia 2025
W styczniu swoje 90. urodziny obchodzi puszka napojowa, która do dziś pozostaje jednym z najbardziej popularnych opakowań. Dla Fundacji na rzecz Odzysku Opakowań Aluminiowych RECAL ten rok jest szczególnie ważny z jeszcze jednego powodu – 30-lecia działalności tej organizacji.
Puszka napojowa narodziła się 24 stycznia 1935 r. w Newark w stanie New Jersey. To właśnie wtedy browar Gottfried Krueger po raz pierwszy wprowadził na rynek partię 2 tys. piw w trzyczęściowych puszkach stalowych, które współcześnie kojarzyłyby się bardziej z puszkami do żywności. W Europie, a konkretnie w Walii, piwa w puszkach pojawiły się rok później, a już w 1937 r. w Wielkiej Brytanii funkcjonowały 23 browary, które oferowały łącznie 40 różnych marek piwa w puszkach.

Pierwszą całkowicie aluminiową dwuczęściową puszkę wprowadzono w 1964 r., a 11 lat później pojawiło się rozwiązanie stosowane do dzisiaj – trwałe połączenie kluczyka (czasem nazywanego błędnie zawleczką) z wieczkiem, bez potrzeby całkowitego odrywania w czasie otwierania. Wcześniej do otwarcia puszki konieczne były narzędzia. Kolejna dekada i 1986 r., to przełom dla wielbicieli piwa z azotem - właśnie wtedy pierwsze linie rozlewnicze pozwoliły na zastosowanie „nitro”. Natomiast opakowania „embosowane”, czyli posiadające wyczuwalne w dotyku tłoczenia, weszły na rynek w 1998 r.

Bezustannie trwają prace badawczo-rozwojowe nad kolejnymi innowacjami, ale najważniejszym współczesnym trendem jest odchodzenie od stali na rzecz aluminium. Z tego metalu obecnie wykonywanych jest blisko 90% wszystkich wytwarzanych na świecie puszek do napojów, a od połowy 2024 r. 100% tych produkowanych w Polsce.

- W 2025 r. obchodzimy 90-lecie powstania puszek napojowych, a także, jako polska branża opakowaniowa, przygotowujemy się na inaugurację systemu kaucyjnego obejmującego wybrane opakowania, w tym właśnie puszki do napojów – podkreśla Jacek Wodzisławski, Prezes Fundacji RECAL. – Z tej okazji Fundacja RECAL planuje kontynuować swoje prowadzone już od 30 lat działania edukacyjne i promujące recykling opakowań aluminiowych. W tym roku zamierzamy skupić się na zmianie nawyków Polaków związanych z formą zwracanych puszek. Do tej pory zachęcano konsumentów do zgniatania opakowań, w celu oszczędności miejsca w pojemnikach na odpady. Jednak już niedługo zwrot kaucji na puszki będzie możliwy pod warunkiem, że opakowanie będzie niezgniecione. Potrzebna jest więc kampania informująca Polaków o tym aspekcie systemu kaucyjnego – dodaje Jacek Wodzisławski.

Fundacja RECAL wspiera odzysk i ponowne przetworzenie aluminiowych puszek po napojach oraz innych opakowań, w których aluminium jest materiałem dominującym od 1995 r., a więc już od 30 lat. Działania prowadzone przez Fundację przyczyniły się do wzrostu poziomu recyklingu aluminiowych puszek napojowych z 2% w 1995 r. do 79% w 2021 r. Do projektów realizowanych przez organizację należy m. in. polska edycja projektu Every Can Count czyli Każda Puszka Cenna. Inicjatywa ta ma na celu popularyzowanie odpowiedzialnych zachowań związanych ze zbiórką opakowań, zwłaszcza poza domem – na przykład w biurze, ale także w przestrzeni miejskiej, podczas festiwali i wydarzeń sportowych, w szkołach i na uniwersytetach.

- W ramach projektu Każda Puszka Cenna szykujemy się do startu nowego sezonu imprez plenerowych, podczas którego nasi animatorzy wyposażeni w specjalne plecaki do zbiórki puszek będą edukować na temat zasad selektywnej zbiórki oraz właściwości puszek napojowych, wpływających na ich zdolność do recyklingu - podkreśla Paweł Wiśnioch koordynator inicjatywy Każda Puszka Cenna. – W 2025 r. po raz kolejny pojawimy się na największych festiwalach i imprezach plenerowych w Polsce, a animatorom towarzyszyć będą ciekawe instalacje artystyczne oraz aktywności pozwalające poznać zasady systemu kaucyjnego w atrakcyjnej i angażującej formie – dodaje Paweł Wiśnioch.



Źródło: FleishmanHillard
Fot: AdobeStock


tagi: RECAL , opakowania aluminiowe , puszka napojowa , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,