Młodsze pokolenia poszukują nowości
Jak wynika z badań, młode pokolenie Polaków coraz chętniej sięga po lżejsze formy alkoholu, takie jak wódki smakowe, wina czy piwa smakowe (w tym bezalkoholowe)
1. Te produkty doskonale odpowiadają na potrzeby dynamicznego stylu życia młodych dorosłych. Nowe smaki i innowacyjne produkty znajdują szczególne uznanie wśród konsumentów w wieku 18-34 lat, którzy z entuzjazmem przyjmują nowości rynkowe
2.
Sformułowanie „wódka smakowa” w zakresie użycia w tym artykule ma nadane znaczenie zgodne z definicją opracowaną na potrzeby badań wykonywanych przez pracownię badawczą NielsenIQ. Wódka smakowa (kategoria „wódki smakowe” wg klasyfikacji NielsenIQ składa się z: wódek smakowych, nalewek alkoholowych, likierów na bazie spirytusu (z wyłączeniem likierów na bazie mleka i śmietany), napojów spirytusowych oraz napojów i drinków alkoholowych na bazie spirytusu i wódki (zawartość alkoholu powyżej 20%). Produkty te, z zawartością alkoholu powyżej 20%, stanowią rosnący segment rynku alkoholowego w Polsce
3.
Aż 64% przedstawicieli Generacji Z (osoby w wieku 18-24 lat) deklaruje wybór wódki smakowej, a wśród starszych milenialsów (25-34 lata) odsetek ten wynosi 50%. Średnio 43% Polaków w każdej grupie wiekowej sięga po ten trunek, co pokazuje, że wódka smakowa staje się coraz bardziej popularna w całym społeczeństwie
4.
Warto również zauważyć, że wódka smakowa często pojawia się podczas spotkań towarzyskich. W grupie wiekowej 18-24 lat, 55% respondentów wybiera ją na takie okazje, natomiast wśród 25-34-latków ten wskaźnik wynosi 41%. W skali ogólnokrajowej, średnio 32% Polaków wybiera wódkę smakową podczas spotkań towarzyskich
5.
Wierni klasyceStarsi konsumenci, zwłaszcza powyżej 44. roku życia, częściej wybierają tradycyjne warianty, takie jak wódka czysta
6. To grupa wierna klasycznym wyborom, które od lat goszczą na polskich stołach. Rzadziej eksperymentują z nowymi smakami i pozostają wierni tradycji, co świadczy o ich stabilnych preferencjach.
„Te dane jasno pokazują, że wódka smakowa jest najchętniej wybierana przez młode pokolenie dorosłych konsumentów. Zmieniające się preferencje wskazują na rosnące zainteresowanie lżejszymi, bardziej wyszukanymi formami alkoholu, dlatego w ofercie Soplicy regularnie wprowadzamy nowe smaki, które odpowiadają na potrzeby młodszych konsumentów. Od 2016 roku Soplica utrzymuje pozycję lidera w tej kategorii
7, oferując produkty z dodatkiem 100% naturalnych maceratów owocowych i soków. Jednocześnie pamiętamy o starszych konsumentach, wiernych tradycjom, oferując im klasyczną Soplicę Szlachetną” – mówi przedstawiciel marki Soplica.
„Te dane jasno pokazują, że smakowa wódka najczęściej wybierana jest przez młode pokolenie pełnoletnich konsumentów. Zmieniające się preferencje konsumentów świadczą o rosnącym zainteresowaniu lżejszymi, bardziej wyszukanymi formami alkoholu, dlatego w ofercie Soplicy regularnie wprowadzamy nowe smaki, które zaspokoją potrzeby młodszego pokolenia. Soplica od 2016 roku utrzymuje pozycję lidera w wódkach smakowych
8. Konsumenci kochają ją za różnorodną ofertę i produkty z dodatkiem 100% naturalnych maceratów owocowych i soków. Jednocześnie, pamiętamy o starszych konsumentach, wiernych tradycjom, dlatego oferujemy klasyczną Soplicę Szlachetną” – mówi przedstawiciel marki Soplica.
Jak wynika z badań preferencje alkoholowe w Polsce wyraźnie różnią się w zależności od wieku konsumentów. Młodsze pokolenie chętnie eksperymentuje z nowymi smakami, podczas gdy starsi pozostają wierni tradycji i klasycznym wyborom. To zróżnicowanie pokazuje, jak ważne jest dostosowanie oferty rynkowej do oczekiwań różnych grup wiekowych.
1 NielsenIQ, Badanie Kategorie napojów alkoholowych, cała Polska, 2021-2024.
2 NielsenIQ, Badanie Kategorie napojów alkoholowych, cała Polska, 2021-2024.
3 CEDC za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Food), udziały % w sprzedaży wolumenowej, w okresie skumulowanym w9 2023 -w8 2024 w kategorii: Wódka, segment: Wódka smakowa (kategoria „wódki smakowe” wg klasyfikacji NielsenIQ składająca się z: wódek smakowych, nalewek alkoholowych, likierów na bazie spirytusu (z wyłączeniem likierów na bazie mleka i śmietany), napojów spirytusowych oraz napojów i drinków alkoholowych na bazie spirytusu i wódki (zawartość alkoholu powyżej 20%)),
4 Badanie przeprowadzono w dniach 6- 22.08. 2024 na próbie losowo- kwotowej N= 1029; dorosłych mieszkańców Polski, kupujących regularnie alkohole wysokoprocentowe. Badanie zrealizowano techniką CAWI OnFly EQ™ by Softarchitect, na panelu badawczym Opinia24.
5 Badanie przeprowadzono w dniach 6- 22.08. 2024 na próbie losowo- kwotowej N= 1029; dorosłych mieszkańców Polski, kupujących regularnie alkohole wysokoprocentowe. Badanie zrealizowano techniką CAWI OnFly EQ™ by Softarchitect, na panelu badawczym Opinia24.
6 NielsenIQ, Badanie Kategorie napojów alkoholowych, cała Polska, 2021-2024.
7 CEDC za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Food), udziały % w sprzedaży wolumenowej, w okresie skumulowanym w9 2023 -w8 2024 w kategorii: Wódka, segment: Wódka smakowa (kategoria „wódki smakowe” wg klasyfikacji NielsenIQ składająca się z: wódek smakowych, nalewek alkoholowych, likierów na bazie spirytusu (z wyłączeniem likierów na bazie mleka i śmietany), napojów spirytusowych oraz napojów i drinków alkoholowych na bazie spirytusu i wódki (zawartość alkoholu powyżej 20%)),
8 CEDC za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Food), udziały % w sprzedaży wolumenowej, w okresie skumulowanym w9 2023 -w8 2024 w kategorii: Wódka, segment: Wódka smakowa (kategoria „wódki smakowe” wg klasyfikacji NielsenIQ składająca się z: wódek smakowych, nalewek alkoholowych, likierów na bazie spirytusu (z wyłączeniem likierów na bazie mleka i śmietany), napojów spirytusowych oraz napojów i drinków alkoholowych na bazie spirytusu i wódki (zawartość alkoholu powyżej 20%)),
Fot: mat. prasowe