Co będzie ważne dla leasingu samochodów w 2025 roku?
Środa, 08 stycznia 2025
Wzrost finansowania w segmencie samochodów osobowych sprawia, że rynek leasingu wchodzi w nowy rok w dobrych nastrojach – przekonują eksperci PKO Leasing.
Polska branża leasingowa ma powody do zadowolenia, bo 2024 r. potwierdził popularność finansowania samochodów osobowych leasingiem. W pierwszych trzech kwartałach segment „osobówek” osiągnął wartość 42,7 mld zł finansowania, czyli w ujęciu r/r urósł o 26 proc. – wynika z danych Związku Polskiego Leasingu (ZPL). Pojazdy lekkie wyraźnie wyprzedziły pod tym względem transport ciężki, który urósł o 13,5 proc. r/r. W dobry nastrój wprawiają rynek nie tylko cząstkowe podsumowania, ale także prognozy.
Dane branży za IV kw. 2024 r. poznamy na początku tego roku, ale już teraz wiadomo, że końcówka ubiegłego roku była intensywna. W samym grudniu PKO Leasing zanotował wysokie zainteresowanie w obszarze pojazdów lekkich, co przełożyło się na wzrost finansowania w tym segmencie o 23,7 proc. r/r.
- Pojazdy odpowiadają za prawie trzy czwarte wartości finansowanych przez firmy leasingowe przedmiotów, a samochody osobowe to sztandarowy segment naszego rynku. Klienci dostrzegają korzyści, które przynosi im leasing. Mam na myśli zarówno argumenty podatkowe, jak i te związane z dostępnością do aut bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów początkowych czy jednorazowego wydatku. A także elastyczność, czyli możliwość wykupu lub wymiany pojazdu na koniec kontraktu – w zależności od potrzeb. Jestem pewien, że w 2025 r. układ sił popularności poszczególnych form finansowania pozostanie taki sam. Leasing nadal będzie najczęstszym wyborem klientów, zwłaszcza firm – mówi Maciej Matelski, Dyrektor Biura Kompetencji ds. Rynku Samochodów Osobowych w PKO Leasing.
Eksperci PKO Leasing wskazują kilka trendów, które będą miały duże znaczenie dla finansowania samochodów osobowych w 2025 r.
• Unijne dyrektywy z dużym wpływem na ceny samochodów
Od lipca 2024 roku producentów obowiązuje dyrektywa GSR2, a w styczniu 2025 r. dołącza do niej CAFE. Obie będą miały duże znaczenie dla rynku motoryzacyjnego w Polsce. GSR2 wymusza stosowanie w nowych pojazdach większej ilości zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. To oznacza droższą produkcję aut i pretekst do podniesienia cen. Zdaniem ekspertów należącej do PKO Leasing platformy Automarket.pl podwyżki mogą sięgnąć 10-15%. Z kolei CAFE wyśrubuje i tak rygorystyczne normy emisji CO2, czym skieruje producentów w stronę promocji aut elektrycznych. Również z tego powodu ceny aut spalinowych mogą pójść w górę.
• Drugie rozdanie w „Moim Elektryku”
Program „Mój Elektryk 2.0” ma ruszyć na początku 2025 r. i napędzić elektromobilność w Polsce. Na rynku leasingowym panuje zgoda – druga odsłona programu wymaga modyfikacji. . Branża chwali wyższy budżet (1,6 mld zł) i przypisanie go w całości do najpopularniejszej ścieżki leasingowej, ale wiele innych zmian stawia pod znakiem zapytania skuteczność przyszłych dopłat. Nowe zasady m.in. zawężają grupę beneficjentów do osób fizycznych i jednoosobowych działalności gospodarczych, co wyłącza z dotacji do tej pory najbardziej przychylne elektrykom firmy (odpowiadały one za 50-60 proc. popytu w „Moim Elektryku”). Poza tym z dopłat „wypadają” samochody dostawcze (kat. N1), a ustalenie maksymalnej wartości dofinansowywanego pojazdu na poziomie 225 tys. zł brutto – zamiast netto, jak do tej pory – ogranicza klientom wybór.
- Zaproponowany pod koniec 2024 r. kształt kolejnej edycji programu „Mój elektryk” nie jest satysfakcjonujący i mam nadzieję, że pomimo krótkiego czasu, pozostałego do uruchomienia dopłat, głos firm leasingowych zostanie wysłuchany. Dotychczas przez nasze ręce przeszło najwięcej wniosków i największa pula dotacji. W całości wykorzystaliśmy budżet przypisany do najmu i leasingu aut elektrycznych. Dysponujemy najlepszym obrazem funkcjonowania programu z perspektywy potrzeb i oczekiwań klientów – dodaje Maciej Matelski z PKO Leasing.
• Wzrost znaczenia sprzedaży aut online
Spodziewany wzrost cen samochodów może negatywnie wpłynąć na rotację stanów magazynowych u dealerów. To otwiera firmom leasingowym przestrzeń do zacieśnienia z nimi sprzedażowej współpracy. Z pomocą przychodzi technologia – w 2025 r. na znaczeniu zyskają internetowe platformy, które w jednym miejscu agregują samochody różnych dostawców i zapewniają dostęp do finansowania.
- Od kilku lat obserwujemy rosnące znaczenie marketplace’ów online. Na przykład na platformie Automarket.pl oferujemy nowe i używane samochody – m.in. w leasingu i najmie długoterminowym. Na portalu dostępne są własne samochody ze stocków Grupy PKO Banku Polskiego, ale też auta naszych partnerów, którzy dzięki nam poszerzają zasięg terytorialny swojego działania. W ciągu czterech pierwszych lat działania serwisu sprzedaliśmy ponad 15 tys. aut o łącznej wartości ponad 1,1 mld złotych. Tylko w I poł. 2024 r. sprzedaż sięgnęła 3 tys. pojazdów – zauważa Maciej Matelski.
• Stabilny segment premium, więcej aut z Chin
Kategoria samochodów luksusowych ma olbrzymie znaczenie dla rynku. Jest odporna na wahania popytu, który w tym obszarze jest jednocześnie wysoki i stały. Potwierdzają to dane PKO Leasing: średnia wartość finansowanych przez firmę nowych aut wynosi 181,5 tys. zł, a w pierwszej trójce najczęściej wybieranych w 2024 r. marek znajdują się marki luksusowe. Kierunek premium oddaje też jeden z kluczowych projektów firmy – partnerstwo finansowe z Inchcape JLR Poland. W 2025 r. na znaczeniu będą zyskiwały w Polsce również chińskie marki i ich modele we wszystkich segmentach. Ostatnie miesiące upłynęły pod znakiem krajowych premier producentów z Chin, którzy oferują bogato wyposażone i konkurencyjne cenowo samochody.
• Leasing w 2025 r. - wygoda i elastyczność w centrum uwagi klientów
Coraz większe oczekiwania klientów dotyczące procesu zakupowego oraz wszechobecna technologia sprawiają, że firmy leasingowe stawiają na rozwój samoobsługowych rozwiązań online. Intuicyjne platformy, które umożliwiają samodzielne porównywanie ofert, kalkulację rat leasingowych i składanie wniosków, zyskują na znaczeniu. Klienci cenią sobie transparentność – od jasnych zasad finansowania po możliwość dopasowania oferty do indywidualnych potrzeb. Taki model działania pozwala nie tylko budować zaufanie, ale też znacząco ułatwia i przyspiesza podjęcie decyzji zakupowej. W efekcie leasing staje się bardziej dostępny i przyjazny użytkownikowi.
Rok 2025 powinien być dobrym okresem na rynku kredytów...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.