Handel

Kto rządzi tubkami?

Poniedziałek, 09 grudnia 2024
Jak wynika z danych eLeader, spółki technologicznej specjalizującej się w dostarczaniu rozwiązań do wspierania sprzedaży, w formie tubek sprzedawane jest już 312 różnych produktów. Które marki wykorzystujące takie opakowania były najbardziej widoczne na sklepowych półkach w tym roku?
Owocowy mus w tubce to wygodna do użycia przekąska, którą można łatwo spakować do szkolnego plecaka czy na wycieczkę. Nic dziwnego, że produkty w tej postaci pokochali zarówno najmłodsi, jak i rodzice. Musy w tubkach pokochał też rynek, a kategoria ta systematycznie powiększa swój udział w sektorze FMCG. Już w 2022 roku musy owocowe w tubkach odnotowały wzrost wartości o 28 proc. w porównaniu do roku poprzedniego.[1] Przekłada się to także na widoczność takich produktów w sklepach. Z analizy przeprowadzonej przez eLeader wynika, że jeśli chodzi o tę formę opakowania, to w okresie od stycznia do sierpnia tego roku, na sklepowych półkach dominowały produkty Grupy Maspex w formie saszetek marki Kubuś. Co ciekawe, w rywalizacji o konsumenta uczestniczą także marki własne sieci handlowych. Już 4 na 14 badanych sieci handlowych oferuje własne musy w saszetkach.

– Pouches, znane nam konsumentom jako „tubki” lub „saszetki” w tym momencie zajmują już tak dużą część półek, że możemy badać je jako odrębną kategorię. Z naszych danych wynika, że od stycznia do sierpnia tego roku sprzedawane było w tej formie już 312 różnych produktów, co świadczy o dużym poziomie rozbudowania tego obszaru. Postanowiliśmy więc sprawdzić, jak wyglądają udziały półkowe tej kategorii, aby przybliżyć obraz tego rynku – mówi Iwona Puchacz-Wośko, analityk ekspozycji w eLeader.

Tubki na sklepowych półkach

Z badania przeprowadzonego przez eLeader wynika, że ponad 50 proc. udziałów półkowych między styczniem a sierpniem tego roku w kategorii musów w tubkach miała firma Maspex. Najwięcej miejsca zajmowały jej produkty marki Kubuś Mus. Kolejnym wiodącym producentem w kategorii musów w tubkach jest Dawtona, mająca 14 proc. udziałów półkowych, niemal na równi z trzecią firmą w rankingu – OLV, która zajęła 13 proc. przestrzeni i jest znana z marki musów Owolovo. Jednym z kluczowych producentów musów w tubkach jest także Hortex, zajmujący 10 proc. miejsca na półkach w tej kategorii.

– Analiza sklepowych półek pokazuje, że 4 głównych producentów zajmuje ponad 92 proc. ekspozycji w kategorii musów w tubkach. Są to Maspex, Dawtona, OLV i Hortex. Ze względu na tak duży udział ich produktów można śmiało stwierdzić, że to właśnie oni wyznaczają kierunek rozwoju tej kategorii w Polsce. Zdecydowana większość miejsca na półkach należy jednak do Maspexu. Do rywalizacji o konsumenta przystępują również marki własne sklepów. Nasze badanie wyzkazało, że pod własnym brandem swoje produkty w kategorii musów w tubkach oferowały już m.in. Auchan, Carrefour, Kaufland oraz Biedronka – mówi Iwona Puchacz-Wośko, analityk ekspozycji w eLeader.




Źródło: Good One
Fot: mat. prasowe




tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,