Handel

Black Friday i Cyber Monday z umiarkowanym entuzjazmem wśród Polaków

Piątek, 22 listopada 2024
W tym roku spadnie liczba Polaków, którzy skorzystają z wyprzedaży w Black Friday i Cyber Monday – przynajmniej tak wynika z deklaracji ankietowanych w badaniu PAYBACK Opinion Poll. Pomimo tego nadal w znakomitej większości uważamy, że są one dobrym sposobem na złowienie promocji i oszczędności.
Black Friday i Cyber Monday – znamy, ale jeszcze nie jesteśmy przekonani

Wielkie listopadowe wyprzedaże przywędrowały do nas zza oceanu i wszystko na to wskazuje, że znalazły stałe miejsce na polskim rynku. W tym roku Black Friday wypada 29 listopada a Cyber Monday 2 grudnia. Jak pokazują wyniki badania PAYBACK Opinion Poll, są znane znakomitej większości Polaków. W tym roku, podobnie jak w ubiegłym, ponad 88% badanych przyznało, że wie czym jest Black Friday oraz Cyber Monday. Co ciekawe, w ciągu roku o ponad 2 punkty procentowe zmniejszyła się jednak liczba ankietowanych, którzy stwierdzili, że planuje w tym czasie zrobić zakupy. W tym roku będzie to 37%, choć zdecydowana większość, bo ponad 54% nie podęła jeszcze decyzji w tej sprawie.

Na listopadowych wyprzedażach kupujemy to, co zwykle

Od dwóch lat wśród najchętniej kupowanych produktów podczas Black Friday i Cyber Monday królują trzy kategorie produktów. Niekwestionowanym liderem jest moda. Ponad 40% badanych Polaków planuje kupić odzież i buty. Na drugim miejscu ponownie znalazła się elektronika, którą planuje nabyć ponad 35% badanych. Trzecim najczęstszym wskazaniem są kosmetyki i perfumy, które w tym roku zamierza pod koniec listopada kupić prawie 26% osób biorących udział w badaniu PAYBACK.

Podczas Black Friday i Cyber Monday mocniej trzymamy się za kieszenie

W badaniu PAYBACK Polska respondenci zadeklarowali również tegoroczny budżet na zakupy z okazji Black Friday i Cyber Monday. Wzrosła liczba Polaków deklarujących niższe wydatki w tym czasie. Prawie 26% zamierza wydać między 301 a 500 zł (w ub. r. na taki przedział wskazało 23% ankietowanych). Spadła przy tym liczba konsumentów deklarujących zakupy za ponad 800 zł. W tym roku to 17%, podczas gdy rok temu była to grupa 22% badanych Polaków. Co ciekawe, 23% ankietowanych deklarujących zakupy podczas tegorocznego Black Friday i Cyber Monday w ogóle nie wie, ile wyda na ten cel.

Nie uważamy się za łowców okazji

W ubiegłym roku 75% ankietowanych uważało, że oferty promocyjne Black Friday i Cyber Monday są dobrym sposobem na złowienie okazji, a tym samym na realne zaoszczędzenie pieniędzy. W tym roku stwierdziło tak mniej osób - niespełna 70% badanych Polaków. O 6 punktów procentowych spadła liczba zapobiegliwych konsumentów, zamierzających wykorzystać wyprzedaże Black Friday i Cyber Monday do kupienia mikołajkowych i bożonarodzeniowych prezentów.  W tym roku planuje tak zrobić 50% ankietowanych Polaków. Oczekiwania co do wysokości rabatów się nie zmieniają 30% badanych Polaków oczekuje przy tej okazji promocji w wysokości między 30% a 50%, a 23% ankietowanych respondentów liczy na zniżkę między 50% a 70%. Ponad połowa Polaków szuka informacji o listopadowych promocjach w mediach społecznościowych, np. na Facebooku i Instagramie, 44% na stronach z ofertami promocyjnymi, a 40% bezpośrednio na stronach sklepów/producentów. Co  ciekawe, jedynie 31% badanych  uważa się za łowcę okazji.



Źródło: Okaeri
Fot: Pixabay



tagi: Black Friday , Cyber Monday , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,