Niezależne badanie zostało przeprowadzone przez firmę Effigy Consulting, która przeanalizowała bazę danych branży KEP (kurierów, przesyłek ekspresowych i paczek), zawierającą 500 000 punktów dotyczących ponad 300 przewoźników w 41 krajach.
W tegorocznym sezonie świątecznym europejski rynek przesyłek może osiągnąć nowy rekordowy poziom. Szacuje się, że zostanie wysłanych 6,2 miliarda przesyłek. To oznacza wzrost o 9% w porównaniu do analogicznego okresu w 2023 roku, kiedy w Europie wysłano 5,7 miliarda paczek. Średnio, w okresie świątecznym, każda osoba w Europie wyśle lub otrzyma 12 przesyłek. Polska, z wynikiem ponad 456 milionów przesyłek ma szansę znaleźć się w czołówce krajów o największej liczbie przesyłek. Wynik plasuje nasz kraj za Wielką Brytanią (1,3 miliarda przesyłek), Niemcami (1,1 miliarda), Francją (524 miliony) i Turcją (476 milionów), ale przed Hiszpanią, Włochami, Holandią i Belgią. Sama wielkość przesłanych paczek również może osiągnąć znaczące wyniki. Szacuje się, że firmy kurierskie przetransportują prawie 7,5 miliona ton przesyłek, co odpowiada około 15 kilogramom na głowę mieszkańca Europy.
Szczyt sprzedażowy, obejmujący m.in. Black Friday i okres przed samymi świętami, jest kluczowym momentem dla europejskich sprzedawców i producentów. Znaczny wzrost w tym czasie jest napędzany przede wszystkim przez segment e-commerce. Tylko w Polsce aż 75,5% przesyłek (346 mln) w tym okresie stanowić będą przesyłki B2C, odzwierciedlając tym samym rosnącą popularność zakupów online. Ponieważ sprzedawcy uzupełniają swoje zapasy i przygotowują się do świątecznego szczytu, segment przesyłek B2B również odnotuje znaczący wzrost, Szacuje się, że około 15,5% wszystkich przesyłek będzie przesyłanych pomiędzy przedsiębiorstwami. Przesyłki między odbiorcami indywidualnymi, najczęściej związane z prezentami, będą stanowiły około 4,6% wszystkich przesyłek.
“Nadchodzący sezon świąteczny może być najbardziej pracowitym jak dotąd. Europejscy i polscy konsumenci coraz chętniej korzystają z zakupów online. To z kolei stwarza znaczną szansę dla małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce działajacych w tym obszarze”, powiedział Mariusz Mik, Vice President Ground Operations Nordics, Eastern Europe, FedEx. „Dynamiczny rozwój polskiego ekosystemu gospodarczego, zwłaszcza w sektorze e-commerce, sprawia, że dostęp do wydajnych sieci logistycznych jest kluczowy dla konkurencyjności polskich przedsiębiorstw. Logistyka dzisiaj to znacznie więcej niż tylko transport towarów - to strategiczne narzędzie umożliwiające skuteczną nawigację po globalnych rynkach i budowanie przewagi konkurencyjnej. Dzięki silnym partnerstwom z operatorami logistycznymi, polskie firmy mogą skutecznie spełniać rosnące oczekiwania klientów i dynamicznie rozwijać swój biznes.”
Szacuje się, że Europa będzie importować więcej towarów spoza kontynentu niż ich eksportować. Badanie przewiduje, że prawie 200 milionów paczek trafi na kontynent z krajów takich jak Chiny i USA, podczas gdy eksport poza Europę będzie stanowił zaledwie około 75 milionów przesyłek. Jednak europejskie firmy nadal wyślą blisko 500 milionów paczek do odbiorców spoza swoich rodzimych rynków
Mariusz Mik dodał: "Warto pamiętać, że Polska jest również znaczącym eksporterem. Przed polskimi przedsiębiorstwami wciąż stoi wiele możliwości poza rynkiem krajowym. Wykorzystując dostęp do międzykontynentalnych i wewnątrzeuropejskich sieci logistycznych, zarówno drogowych, jak i lotniczych, w połączeniu z innowacyjnymi rozwiązaniami, polscy przedsiębiorcy mogą skutecznie eksplorować nowe rynki jako część swojej strategii rozwoju."
Dostawa przesyłek według nadawcy i odbiorcy w Europie w szczycie świątecznym 2024Źródło: Lighthouse
Fot: mat. prasowe