Reportaże

Fancy Food Show targi spożywcze za oceanem

Wtorek, 20 lipca 2010
W dniach 27-29 czerwca br. w Jacob K. Javits Convention Center w Nowym Jorku odbyła się 56., letnia edycja targów „Fancy Food Show”. Podczas tej największej w USA imprezy targowej (która ma swoją zimową edycję w San Francisco) ponad 2 400 wystawców reprezentujących 70 krajów i regionów zaprezentowało najnowsze trendy na rynku FMCG.

Według organizatorów targów – wystawcy zaprezentowali ponad 180 000 pozycji asortymentowych z kategorii żywności i napojów, wśród których prym wiodły wyroby czekoladowe, sery, oliwy, herbaty, przyprawy, a także tysiące produktów naturalnych i ekologicznych. Targi skierowane były głównie do kupców z całego świata, których liczba w tym roku przekroczyła 24 000.

Stoiska wystawców zlokalizowane były na dwóch poziomach. Już przy samym wejściu do hali dało się zauważyć, że prym wiodły duże, narodowe stoiska opatrzone nazwą państwa, barwami oraz elementami związanymi z danym krajem, bądź regionem.







Polskie produkty są znane i bardzo lubiane na kontynencie amerykańskim, jednak na próżno było szukać polskich wystawców, nie mówiąc o polskiej wyspie narodowej na nowojorskich targach. Polskie produkty dostępne były jedynie na stoiskach kilku firm polonijnych (m.in. firmy Square Enterprises, która jest właścicielem marki KRAKUS w USA i Kanadzie), które to zajmują się ich importem i sprzedażą na tzw. rynku etnicznym, czyli praktycznie tylko w sklepach z polską żywnością (jak na Greenpoint w Nowym Jorku).

Polska obecna była na targach jedynie poprzez bardzo małe stoisko Konsulatu RP w Nowym Jorku, na którym dostępne były foldery reklamowe kilku polskich producentów oraz inne materiały promocyjne. Na stoisku dostępny był również nasz anglojęzyczny magazyn Food from Poland.
Stoisko opatrzone było również plakatami, które promowały akcję „Poznaj dobrą żywność”. Plakaty były w języku polskim i nie wiem do końca do kogo były skierowane. Czyżby do Polaków, którzy dobrze o tym wiedzą?







Czy byłem rozczarowany? Myślę, że tak. Gdybym nie dysponował numerem polskiego stoiska, mógłbym go z łatwością pominąć.

Czy tak powinna wyglądać promocja Polski i polskich produktów za granicą?

Kolejna edycja Summer Fancy Food Show – w związku z planowanym remontem nowojorskiej hali wystawowej – odbędzie się w Waszyngtonie w dniach 10-12 czerwca 2011 roku.

Tomasz Pańczyk

 

tagi: Fancy Food Show , Jacob K. Javits Convention Center , Nowy Jork , targi , wystawcy , FMCG ,