Znicze w sklepach zdrożały średnio o ponad 9 proc. r/r
Środa, 30 października 2024
Analiza cen z ponad 10,2 tys. sklepów wykazała, że w tym roku znicze są średnio droższe o 9,2% niż rok temu. Wzrosty widać w sieciach cash&carry, supermarketach i placówkach convenience – odpowiednio o 41,2%, 27,2% i 2,2%. Z kolei w dyskontach tego typu produkty potaniały rdr. o 12,5%, a w hipermarketach – aż o 56,9%. Do tego widać, że liczba promocji na rynku ogólnie zmalała o 9% rdr. Spadki zanotowano w supermarketach, sieciach convenience i cash&carry – o 23,3%, 23% i 11,7%. Natomiast w dyskontach i hipermarketach przybyło promocji. Wzrosty w tych segmentach wyniosły 1,2% i 12% rdr.
Z analizy branżowej UCE RESEARCH, Hiper-Com Poland i Grupy BLIX wynika, że w tym roku ceny zniczy w sklepach zwiększyły się średnio o 9,2% rdr. Według autorów raportu, jest to znacząca podwyżka, zwłaszcza w porównaniu do ogólnego tempa wzrostu cen w sklepach, które we wrześniu wyniosło niecałe 5%.
– Różnica ta wskazuje na to, że segment zniczy jest bardziej podatny na wzrosty cen niż inne kategorie produktów. Głównym powodem tego zjawiska jest sezonowy charakter popytu, który intensyfikuje się w okolicy Wszystkich Świętych. Zwiększenie kosztów produkcji i transportu oraz rosnące ceny surowców, takich jak parafina czy szkło, również przyczyniają się do tego wzrostu. Dodatkowo, wyższa inflacja w poprzednich miesiącach mogła sprawić, że producenci i sprzedawcy podjęli decyzję o większym podniesieniu cen w tej kategorii, próbując zrekompensować wcześniejsze straty – komentuje Julita Pryzmont, współautorka raportu z Hiper-Com Poland.
Badanie wykazało też, że największe wzrosty cen rdr. zaobserwowano w sieciach cash&carry i supermarketach – o 41,2% i 27,2%. Dalej w zestawieniu są sklepy typu convenience – 2,2%. – Sieci cash&carry generują wyższe koszty operacyjne, związane z magazynowaniem i logistyką dużych ilości towarów. Wzrost cen energii i paliw może silniej wpływać na ich działalność. W porównaniu do supermarketów i sklepów convenience. Mniejsza konkurencja może dawać im większą swobodę w kształtowaniu cen – wyjaśnia dr Krzysztof Łuczak, drugi ze współautorów raportu z Grupy BLIX.
Z kolei w dyskontach i hipermarketach nastąpiły spadki cen – odpowiednio o 12,5% i 56,9% rdr. – Dyskonty często opierają się na agresywnych cenach i szerokich akcjach promocyjnych, aby przyciągnąć klientów, co w tym przypadku przełożyło się na obniżkę cen zniczy. Z kolei hipermarkety, które odnotowały znacznie większy spadek kosztów zakupów, mogły zareagować na zmniejszoną konkurencję w tej kategorii oraz chęć utrzymania większej liczby klientów w okolicy Wszystkich Świętych. Duże hipermarkety są bardziej elastyczne w zakresie polityki cenowej, co pozwala im na bardziej agresywne obniżki cen, szczególnie produktów sezonowych, jakimi są znicze – tłumaczy Julita Pryzmont.
Do tego z raportu wynika, że liczba promocji na znicze w sklepach zmalała o 9% rdr. Spadki zanotowały supermarkety, sieci convenience oraz cash&carry – o 23,3%, 23% i 11,7%. – W ostatnich latach, w warunkach wysokiej inflacji i spadku siły nabywczej konsumentów, sieci wprowadzały wiele ekonomicznych wariantów produktów. Jednak w tym roku, wobec rosnącej siły nabywczej i większych wymagań jakościowych klientów, strategie retailerów uległy zmianie. Detaliści postawili na mniejszą różnorodność, najlepsze modele i znacząco ograniczyli segment ekonomiczny. Nie świadczy to bynajmniej o spadku zainteresowania tą kategorią, lecz o przeniesieniu ciężaru sprzedaży na najlepsze produkty, reprezentujące średni poziom cenowy – mówi Piotr Biela z Grupy BLIX.
Jak relacjonują analitycy z UCE RESEARCH, promocji przybyło natomiast w hipermarketach i w dyskontach. Te segmenty zanotowały wzrosty odpowiednio o 12% i 1,2% rdr. Do tego uważają oni, że w obu kanałach sprzedaży jest to efektem bardzo silnej walki o klientów. – W przypadku dyskontów to głównie pokłosie wojny promocyjnej między Lidlem a Biedronką. W tej konfrontacji celem jest wybicie się z lepszą, bardziej atrakcyjną ofertą, a ci gracze rynkowi są bardzo zdeterminowani. Z kolei w przypadku hipermarketów temat jest trudniejszy. Wiąże się z walką o pozyskanie klienta wobec ogólnego pogorszenia koniunktury w tym segmencie, gdyż udziały hipermarketów w rynku detalicznym systematycznie spadają – podsumowuje Piotr Biela.
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.