Handel

Polacy coraz oszczędniejsi z okazji Wszystkich Świętych

Piątek, 25 października 2024
Zdecydowana większość Polaków (85%) planuje w tym roku odwiedzić groby swoich najbliższych z okazji dnia Wszystkich Świętych. Ponad połowa zamierza z tej okazji wydać na przygotowania tyle samo, co w roku ubiegłym. Po raz kolejny okolice cmentarzy będą kojarzyć się z korkami, bo w większości dotrzemy tam autami (68%). Na temat tegorocznych planów Polaków związanych z tym świętem oraz celebrowania Halloween odpowiadają respondenci kolejnej edycji badania PAYBACK Opinion Poll.
1 listopada znowu tłumnie pod cmentarzami

W tym roku ponad 85% badanych Polaków zamierza odwiedzić groby swoich najbliższych z okazji dnia Wszystkich Świętych. Nieco mniej niż przed rokiem, bo ponad 78% respondentów wybiera się na cmentarze znajdujące się poza obecnym miejscem zamieszkania (w ub.r. 82%). Podobnie jak rok temu, większość z nich dotrze tam samochodem. Taki środek lokomocji zadeklarowało ponad 87% ankietowanych (w ub. r. 96%).

71% badanych wskazało, że odwiedzi groby najbliższych 1 listopada, 23% zrobi to przed tym terminem, a tylko 5% w późniejszym terminie. Głównym powodem, dla którego ankietowani zdecydowali się wybrać na cmentarz w innym dniu niż Wszystkich Świętych jest chęć uniknięcia tłumów (67%), korków na drogach (ponad 29%) oraz brak możliwości dojazdu w tym konkretnym dniu z powodu dalekiej odległości od miejsca zamieszkania (19%).

Wydatki na Wszystkich Świętych podobne jak w zeszłym roku

Wyniki raportu badania PAYBACK Opinion Poll wskazują, że wzrosła liczba Polaków deklarujących wydatki na zakupy związane z dniem Wszystkich Świętych takie same jak z ub. r. W 2024 roku wynosi ona ponad 53% (w ub. r. 46%). Jednocześnie o 4 punkty procentowe zmniejszyła się grupa badanych, którzy planują na ten cel wydać więcej niż w roku ubiegłym. W 2024 r. będzie to tylko 21% Polaków.

W tym roku częściej po znicze i kwiaty do supermarketów

Ponad połowa badanych Polaków zadeklarowała, że z okazji dnia Wszystkich Świętych ma zamiar wydać w tym roku na znicze i kwiaty tyle samo, co w roku ubiegłym. Ponad 24% ankietowanych zamierza przeznaczyć na znicze między 81 a 100 zł. Prawie 20% wyda na ten cel ponad 130 zł. Również prawie 20% Polaków planuje takie zakupy w budżecie 30-50 zł. W porównaniu z ubiegłym rokiem o ponad 7 punktów procentowych wzrosła liczba respondentów, która wskazała, że dokona ich w supermarketach lub hipermarketach. Zadeklarowało tak ponad 47% ankietowanych. Natomiast z 28% do 18% respondentów spadła w tym roku liczba Polaków, którzy zamierzają kupić znicze na stoiskach przy cmentarzach. Podobnie jak rok temu, większość z nas zrobi to jednak z dużym wyprzedzeniem. Wskazało tak prawie 36% respondentów.

Na Wszystkich Świętych w tym roku, oprócz zniczy, chętnie kupimy również kwiaty, którymi ozdobimy groby najbliższych. Jeśli chodzi o kwotę przeznaczoną na ten cel, w tym roku największą grupę stanowią ci, którzy zamierzają wydać poniżej 50 zł. Wskazało tak ponad 30% respondentów. Jeśli chodzi o rodzaj kwiatów, najchętniej kupimy te żywe (ponad 37%). Ponad 27% z nas kupi kwiaty na groby najbliższych na stoiskach przy cmentarzach. Drugim najczęściej wybieranym miejscem ich zakupu są kwiaciarnie (21% - w ub. r. prawie 25%), a trzecim – supermarkety (20% - w ub. r. 17%).

Zdecydowana większość Polaków, bo aż 88% nie ubezpiecza nagrobków najbliższych od dewastacji wandali i ponad 95% badanych w ogóle nie bierze takiej opcji pod uwagę.

Polacy z większym dystansem do Halloween niż rok temu

Chociaż znane na zachodzie święto Halloween staje się coraz bardziej popularne również w Polsce, tylko 27% ankietowanych zadeklarowało, że będzie je obchodzić w tym roku. (w ub. r. 29%). Ponad połowa z tej grupy zamierza z tej okazji przygotować halloweenowe ozdoby i udekorować nimi swój dom. Dla niewielu mniej niż roku temu, bo 44% respondentów Halloween jest bowiem głównie miłą zabawą, bez doszukiwania się głębszego znaczenia.

Co ciekawe, według wskazań ankietowanych rodziców, w tym roku o 7 punktów procentowych zmaleje grupa dzieci, która będzie obchodzić Halloween. Spośród rodziców, którzy odpowiadali na to pytanie, tylko 25% przyznaje, że ich dzieci będą obchodzić Halloween. W jaki sposób? 56% z nich spędzi ten czas przebierając się i zbierając słodycze wśród sąsiadów.




Źródło: Okaeri
Fot: Pixabay


tagi: Wszystkich Świętych , Halloween , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,