Polacy coraz oszczędniejsi z okazji Wszystkich Świętych
Piątek, 25 października 2024
Zdecydowana większość Polaków (85%) planuje w tym roku odwiedzić groby swoich najbliższych z okazji dnia Wszystkich Świętych. Ponad połowa zamierza z tej okazji wydać na przygotowania tyle samo, co w roku ubiegłym. Po raz kolejny okolice cmentarzy będą kojarzyć się z korkami, bo w większości dotrzemy tam autami (68%). Na temat tegorocznych planów Polaków związanych z tym świętem oraz celebrowania Halloween odpowiadają respondenci kolejnej edycji badania PAYBACK Opinion Poll.
1 listopada znowu tłumnie pod cmentarzami
W tym roku ponad 85% badanych Polaków zamierza odwiedzić groby swoich najbliższych z okazji dnia Wszystkich Świętych. Nieco mniej niż przed rokiem, bo ponad 78% respondentów wybiera się na cmentarze znajdujące się poza obecnym miejscem zamieszkania (w ub.r. 82%). Podobnie jak rok temu, większość z nich dotrze tam samochodem. Taki środek lokomocji zadeklarowało ponad 87% ankietowanych (w ub. r. 96%).
71% badanych wskazało, że odwiedzi groby najbliższych 1 listopada, 23% zrobi to przed tym terminem, a tylko 5% w późniejszym terminie. Głównym powodem, dla którego ankietowani zdecydowali się wybrać na cmentarz w innym dniu niż Wszystkich Świętych jest chęć uniknięcia tłumów (67%), korków na drogach (ponad 29%) oraz brak możliwości dojazdu w tym konkretnym dniu z powodu dalekiej odległości od miejsca zamieszkania (19%).
Wydatki na Wszystkich Świętych podobne jak w zeszłym roku
Wyniki raportu badania PAYBACK Opinion Poll wskazują, że wzrosła liczba Polaków deklarujących wydatki na zakupy związane z dniem Wszystkich Świętych takie same jak z ub. r. W 2024 roku wynosi ona ponad 53% (w ub. r. 46%). Jednocześnie o 4 punkty procentowe zmniejszyła się grupa badanych, którzy planują na ten cel wydać więcej niż w roku ubiegłym. W 2024 r. będzie to tylko 21% Polaków.
W tym roku częściej po znicze i kwiaty do supermarketów
Ponad połowa badanych Polaków zadeklarowała, że z okazji dnia Wszystkich Świętych ma zamiar wydać w tym roku na znicze i kwiaty tyle samo, co w roku ubiegłym. Ponad 24% ankietowanych zamierza przeznaczyć na znicze między 81 a 100 zł. Prawie 20% wyda na ten cel ponad 130 zł. Również prawie 20% Polaków planuje takie zakupy w budżecie 30-50 zł. W porównaniu z ubiegłym rokiem o ponad 7 punktów procentowych wzrosła liczba respondentów, która wskazała, że dokona ich w supermarketach lub hipermarketach. Zadeklarowało tak ponad 47% ankietowanych. Natomiast z 28% do 18% respondentów spadła w tym roku liczba Polaków, którzy zamierzają kupić znicze na stoiskach przy cmentarzach. Podobnie jak rok temu, większość z nas zrobi to jednak z dużym wyprzedzeniem. Wskazało tak prawie 36% respondentów.
Na Wszystkich Świętych w tym roku, oprócz zniczy, chętnie kupimy również kwiaty, którymi ozdobimy groby najbliższych. Jeśli chodzi o kwotę przeznaczoną na ten cel, w tym roku największą grupę stanowią ci, którzy zamierzają wydać poniżej 50 zł. Wskazało tak ponad 30% respondentów. Jeśli chodzi o rodzaj kwiatów, najchętniej kupimy te żywe (ponad 37%). Ponad 27% z nas kupi kwiaty na groby najbliższych na stoiskach przy cmentarzach. Drugim najczęściej wybieranym miejscem ich zakupu są kwiaciarnie (21% - w ub. r. prawie 25%), a trzecim – supermarkety (20% - w ub. r. 17%).
Zdecydowana większość Polaków, bo aż 88% nie ubezpiecza nagrobków najbliższych od dewastacji wandali i ponad 95% badanych w ogóle nie bierze takiej opcji pod uwagę.
Polacy z większym dystansem do Halloween niż rok temu
Chociaż znane na zachodzie święto Halloween staje się coraz bardziej popularne również w Polsce, tylko 27% ankietowanych zadeklarowało, że będzie je obchodzić w tym roku. (w ub. r. 29%). Ponad połowa z tej grupy zamierza z tej okazji przygotować halloweenowe ozdoby i udekorować nimi swój dom. Dla niewielu mniej niż roku temu, bo 44% respondentów Halloween jest bowiem głównie miłą zabawą, bez doszukiwania się głębszego znaczenia.
Co ciekawe, według wskazań ankietowanych rodziców, w tym roku o 7 punktów procentowych zmaleje grupa dzieci, która będzie obchodzić Halloween. Spośród rodziców, którzy odpowiadali na to pytanie, tylko 25% przyznaje, że ich dzieci będą obchodzić Halloween. W jaki sposób? 56% z nich spędzi ten czas przebierając się i zbierając słodycze wśród sąsiadów.
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.