Handel

Rośnie eksport PINTA Barrel Brewing

Środa, 09 października 2024
W 2024 roku PINTA Barrel Brewing wyśle za granicę dwa razy więcej piwa niż w 2023 roku, a udział eksportu w sprzedaży browaru zwiększy się z około 20% do 30%.
Beczkowa PINTA specjalizuje się w warzeniu piw z najwyższej półki, kilkukrotnie droższych nawet od piw rzemieślniczych. Proces ich produkcji trwa od roku do dwóch lat i więcej. Poza tym powstaje ich bardzo mało. Średnio każde premierowe piwo jest oferowane w liczbie najwyżej 4 tys. butelek o pojemności 0,33 litra.

W Polsce PBB tworzy rynek piw ultra premium, którego wcześniej praktycznie nie było. O odbiorców, którzy w piwie szukają najwyższej jakości i wyjątkowych doznań smakowych nieco łatwiej jest za granicą. Ale tam jest znacznie większa konkurencja. – Nikt nie będzie kupował bardzo drogich piw bez znajomości marki, dlatego ciężko pracujemy na to, żeby beczkowa PINTA była coraz bardziej znana – mówi Bartek Ociesa, Dyrektor Generalny Browaru PINTA, odpowiedzialny w przeszłości za budowę PINTA Barrel Brewing.

Niewielki, niszowy browar buduje swoją światową markę bez reklam, a reputację opiera wyłącznie na opiniach koneserów piwa. Od rozpoczęcia działalności w połowie 2021 roku browar zbiera świetne oceny na piwnych portalach (np. Untappd), a jego piwa należą do najwyżej ocenianych piw z Polski. Co roku wydłuża się też lista medali zdobywanych przez piwa uwarzone w PBB. Te sukcesy przekładają się na coraz większe zainteresowanie browarem na świecie. Rok 2024 jest rekordowy, jeśli chodzi o kooperacje PBB z innymi browarami oraz udział w najbardziej prestiżowych zagranicznych festiwalach piwa. Odbywający się w tym tygodniu na Wyspach Owczych Mikkeller Beer Celebration Faroe Islands będzie dla PBB 11 z kolei.

Na wielu z tych imprez wystawiają się tylko browary zaproszone przez organizatorów (np. Mikkeller Beer Celebration Copenhagen w Danii lub Lumberjack Day w USA). – Nawet na tak silnie obsadzonych festiwalach wzbudzamy zachwyt naszymi piwami, a ten hype niesie się po świecie i przekłada się na nowe zamówienia – zauważa Bartek Ociesa.

W tym roku piwa z PBB po raz pierwszy zamówił m.in. odbiorca z Chin. W sumie beczkowa PINTA wysyła swoje piwa do około 20 – głównie europejskich – krajów.

Mimo trudnej sytuacji na rynku piwa (rosnące koszty produkcji i spadek popytu) obecny rok będzie kolejnym, w którym PBB zwiększy produkcję. W zeszłym roku browar uwarzył 29 różnych piw w ilości 229 hektolitrów.  Było to ponad 23% więcej niż w roku 2022.

Osoby zarządzające browarem przyznają, że stopniowo nabierają doświadczenia w prowadzeniu tak specjalistycznego browaru. Sprzedaż piw ultra premium jest bardzo trudna ze względu na wąską grupę odbiorców. Nawet browar z tak dobrym odbiorem jak PBB obecnie nie byłby w stanie utrzymać się wyłącznie ze sprzedaży swoich piw. Dlatego od zeszłego roku PBB warzy też piwa dla Browaru PINTA, wykorzystując w ten sposób moce produkcyjne i zarabiając na utrzymanie swojej niszowej działalności.

Browar PINTA Barrel Brewing S.A. został wybudowany w 2021 roku w Wieprzu k. Żywca za 5,5 mln zł, głównie dzięki zaangażowaniu ponad 1200 inwestorów społecznościowych. – Zyski wizerunkowe z warzonych przez nas piw już procentują, ale ten rok w końcu powinien też przynieść zyski finansowe – zapowiada Bratek Ociesa. Konkretne dane będą znane po zamknięciu trzeciego kwartału.



Źródło: Browar PINTA
Fot: mat. prasowe


tagi: eksport , PINTA Barrel Brewing , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,