Lewiatan w Dobieszynie nieustannie dopasowuje swoje standardy do zmieniających się potrzeb konsumentów. Nowe kategorie czy usługi to codzienność w placówce. Klienci mogą liczyć na realizację specjalnych zamówień, poszerzanie asortymentu czy też korzystać z innych udogodnień, jak automat paczkowy przed sklepem lub spory parking z dwoma wyjazdami. Shop Doctor radzi, jak skutecznie zwiększyć potencjał sprzedażowy placówki.
Od A do Z
Mówiąc, że asortyment sklepu Lewiatan jest kompleksowy, to jakby nie powiedzieć nic. Właściciele bardzo skrupulatnie wypełniają rolę kompleksowej placówki handlowej dostarczając klientom nie tylko artykuły spożywcze czy z kategorii chemii gospodarczej. Znajdziemy w nim bardzo szeroki wybór produktów do domu, jak naczynia czy inne akcesoria kuchenne, ale też tekstylia i obuwie. Idąc do sklepu można zaopatrzyć się także w kosmetyki do makijażu czy miski dla zwierząt domowych. Taki przekrojowy asortyment sprawia, że klienci są wierni placówce i nie „uciekają” na zakupy do większych marketów.
Zarządzanie tak szerokim wachlarzem kategorii to wyjątkowe wyzwanie. Należy pamiętać, że inspiracją do właściwej prezentacji poszczególnych towarów mogą być sklepy specjalistyczne. Na przykład kosmetyki do makijażu powinny zostać umieszone w specjalnych ekspozytorach – umożliwiających zobaczenie całego opakowania. Tak, by kupujący bez trudu mogli odnaleźć poszukiwany kolor czy odcień. Ciekawym rozwiązaniem jest zapewnienie klientom testerów, by chętniej sięgali po tę kategorię.
W stronę światłaCzy wiedzieliście, że ciepłe światło sprzedaje więcej? Można to łatwo sprawdzić umieszczając w jednej alejce oświetlenie zimne o niebieskich odcieniach, a w drugiej ciepłe. Patrząc na towar i osoby w pierwszej pojawi się uczucie chłodu, w takim oświetleniu towar będzie prezentować się jako mniej atrakcyjny niż jest w rzeczywistości. Z kolei ciepła barwa sprzyja zakupom. Opakowania wyglądają delikatniej i zachęcają do nabycia. W takim świetle również ludzie wyglądają lepiej, co wpływa na ich samopoczucie, a w konsekwencji – na wybory.
Ciekawostką jest to, że w specjalistycznych sklepach mięsnych stosuje się światło o barwie czerwonej. Dlaczego? Właśnie w takim kolorze produkty z tej kategorii wyglądają najlepiej – eksponując swoją świeżość i naturalność.
Nie tylko barwa światła jest istotna. Ważna jest też pozycja lamp i odpowiednie rozmieszczenie. Równomiernie oświetlony regał będzie pracował w całości. Kierując światło punktowo będziemy tracić zyski z niedoświetlonej strefy. Warto też zwrócić więcej lamp na szczyty mebli, gdzie często eksponuje się towar promocyjny bądź sezonowy, a także na regał „nachodzeniowy”, czyli ten znajdujący się na końcu alejki. Klient z pewnością skieruje się w doświetloną część sklepu.
Potencjał do wykorzystaniaNawet gdy już korzystamy w sklepie z ekranów, warto pomyśleć o nowych miejscach, gdzie można umieścić telewizor. W Lewiatanie takim miejscem jest alejka łącząca sekcję wędlin ze strefą kasy. Czekając na wydanie zamówionego mięsa, klient z pewnością spogląda w stronę wyjścia. Dlatego właśnie tam powinien znaleźć się monitor.
Z kolei w strefie kasy warto wykorzystać najwyższe półki na regałach z alkoholami na pokazową ekspozycję czekoladek czy koszy prezentowych. Sklep ma bardzo dobrą lokalizację – przy głównej drodze – dlatego nie tylko okoliczni mieszkańcy mogą szukać tam produktów idealnych na upominek. Asortyment na regale ma przyciągnąć uwagę klienta. By ułatwić i usprawnić pracę ekspedientom, warto wygospodarować miejsce pod ladą na takie towary. Nie można przy tym zapomnieć o torebkach, w które można zapakować wybrane produkty.
Sklep posiada dwie kasy, a w miejscu jednej z nich idealnie sprawdziłby się wariant samoobsługowy. Klienci mogliby szybciej robić zakupy, a pracownicy zyskaliby czas na inne obowiązki. Szczególnie użyteczny może być moduł wykorzystujący dwie funkcje w zależności od potrzeb – kasę samoobsługową i wariant klasyczny, gdy obsługuje pracownik.
W poszukiwaniu followersówMedia społecznościowe to dziś bardzo ważne narzędzie do budowania pozycji i rozpoznawalności biznesu. Coraz częściej korzystają z nich również sklepy spożywcze opierając się na rosnącym trendzie. Już nie tylko najmłodsze pokolenia płynnie posługują się smartfonami. Obecnie nawet seniorzy posiadają telefony pozwalające na przeglądanie Instagrama czy TikToka. I właśnie między innymi te platformy warto wykorzystać do promocji sklepu. Krótkie filmiki relacjonujące najnowsze dostawy czy promocje mogą znacząco podnieść liczbę wizyt w placówce.
Jeśli zaczniemy publikować materiały na naszym profilu – musimy odpowiednio to zakomunikować. Prostym, ale bardzo efektywnym sposobem jest wygenerowanie kodu QR, a następnie umieszczenie go na ladzie przy kasie, na szybie lodówki z wędlinami czy drzwiach wejściowych. Niebagatelną rolę odgrywają tu pracownicy, którzy powinni być zaangażowani nie tylko w tworzenie filmów i zdjęć, ale też w informowanie klientów o obecności na mediach społecznościowych i zapraszanie do subskrypcji.