Zwracanie opakowań musi być wygodnePolacy zapytani o to przez agencję badawczą K+Research by Insight Lab na zlecenie TOMRA Collection
1, zwrócili uwagę, że chętniej udadzą się do sklepu, który umożliwi im wygodne i bez- problemowe zwracanie opakowań. W przypadku sklepów, które wybiorą zbiórkę automatyczną, czyli recyklomaty, będą oni oczekiwali przede wszystkim sprawności tych urządzeń i opcji zwrotu różnych rodzajów opakowań jednocześnie. Istotną wiedzą dla sklepów, które będą projektowały swoje punkty zbiórki, może być także preferencja co do umiejscowienia urządzenia w sklepie. Według uczestników badania i zgodnie z doświadczeniami na istniejących już rynkach kaucyjnych, recyklomat powinien stać w dobrze widocznym miejscu, niedaleko głównego wejścia, w ciągu komunikacyjnym z wózkami i koszykami. Równie ważne są oznaczenia i instrukcje korzystania z niego. Doświadczenia TOMRA na innych rynkach pokazują, że umieszczanie urządzeń wewnątrz sklepów przynosi wiele korzyści detalistom. Na przykład w Norwegii i Niemczech sklepy odnotowały wzrost liczby klientów oraz większe zaangażowanie, dzięki wygodniejszemu procesowi zwrotu opakowań. Urządzenia umiejscowione wewnątrz sklepów są też mniej narażone na szkody spowodowane warunkami atmosferycznymi i aktami wandalizmu.
Jak dobrać najlepszy dla sklepu recyklomat?„Sklepy mogą liczyć na pełen zakres wsparcia, zarówno w zakresie doboru odpowiedniego urządzenia, jak i przygotowania się na różne scenariusze związane z obecną sytuacją legislacyjną. W tym pierwszym przypadku pomocny będzie specjalny kalkulator
2 dostępny na naszej stronie internetowej” – mówi Konrad Robak, dyrektor zarządzający w TOMRA Collection Polska. Przelicznik pozwala oszacować odpowiedni typ i liczbę recyklomatów na podstawie rocznej sprzedaży butelek PET, aluminiowych puszek i szklanych butelek, a także wielkości sklepu. Pomaga także zoptymalizować proces zbiórki opakowań, uwzględniając sezonowe wzrosty sprzedaży, co minimalizuje obciążenie personelu i zwiększa efektywność.
„To, co jest teraz kluczowe, to podjęcie zdecydowanych kroków w kierunku uruchomienia systemu kaucyjnego. Inwestycja w automatyczną zbiórkę opakowań to nie tylko wybór odpowiedniego urządzenia, ale też całego rozwiązania i codziennego wsparcia, czyli monitorowania i zarządzania nim, a także przeszkolenia personelu sklepu tak, aby urządzenia działały jak najdłużej, bez przestojów. Jesteśmy po to, by pracownicy sklepu mogli spokojnie działać wiedząc, że proces zwrotu opakowań jest pod pełną kontrolą” – dodaje Konrad Robak.
Niezbędne standardyRecyklomat jest jedną z najważniejszych technologii wykorzystywanych w systemie kaucyjnym. Warto więc zadbać o jego elastyczność. Powinien on zapewniać szczegółową i poprawną weryfikację opakowań, także w kontekście kodów 2D oraz być gotowym na potencjalne zmiany w zakresie przyjmowanych materiałów czy zabezpieczeń. Odpowiednio zaprojektowane i skonfigurowane urządzenie ma dawać gwarancję nie tylko prostej obsługi przez pracowników sklepu, jak i jego klientów, ale także bezpiecznych zwrotów i przekazywania danych do systemu informatycznego. Tylko tak zostaną zapewnione odpowiednie warunki do współpracy między wszystkimi zaangażowanymi w system stronami – producentami, sklepami, operatorami, dostawcami, centrami dystrybucyjnymi i recyklerami. To na odpowiednio stworzonych i zastosowanych standardach bazuje efektywność systemu kaucyjnego, którego celem jest zbieranie jak najwięcej opakowań nadających się do recyklingu.
„Utworzenie standardów dla technologii do zbiórki opakowań jest niezbędnym elementem tworzenia systemu kaucyjnego. Przy zbiórce automatycznej, to maszyna przyjmuje opakowania za pracownika sklepu. I to ona je zweryfikuje, potem zgniecie w sposób uniemożliwiający ponowny zwrot oraz przechowa i przekaże ich dane właścicielowi sklepu oraz operatorowi. Urządzenie ma spełniać standardy bezpieczeństwa. Powinno też dawać pewność, że będzie elastyczne w dalszej perspektywie czasowej, będzie w stanie odpowiedzieć na zmieniające się potrzeby np. w zakresie liczby lub rodzajów zwracanych do sklepu opakowań. Rozsądna inwestycja w dobrze dopasowany recyklomat zaprocentuje zadowoleniem personelu sklepu, lojalnością klientów, a finalnie korzyścią w postaci rozwoju działalności. Recyklomat jest wartością dla konsumentów, którzy mając pozytywne doświadczenia z daną lokalizacją, będą tam wracać” – podsumowuje Konrad Robak.
Konrad Robak
Dyrektor Zarządzający
TOMRA Collection Polska
1 źródło: https://collection.tomra.com/pl/pl/polacy-czekaj%C4%85-na-system-kaucyjny.
2 źródło: https://collection.tomra.com/pl-pl/kalkulator-doboru-recyklomatu.