Według nowych badań opublikowanych w szóstym raporcie Salesforce na temat stanu sprzedaży, 67% przedstawicieli handlowych nie spodziewa się osiągnąć swojego celu w tym roku, a jeszcze więcej, bo aż 84%, nie osiągnęło go w roku ubiegłym. Liczby te podkreślają znaczną presję, pod jaką znajdują się sprzedawcy. Jednym z czynników za to odpowiadających może być niska produktywność. Przedstawiciele handlowi zgłaszają, że spędzają 70% czasu na zadaniach niezwiązanych ze sprzedażą, co utrudnia nawiązywanie kontaktów z potencjalnymi klientami.
Jest jednak dobra wiadomość. Aby sprostać tym wyzwaniom, wiele firm wykorzystuje już predykcyjną i generatywną sztuczną inteligencję, aby umożliwić przedstawicielom skupienie się na sprzedaży i budowaniu zaufanych relacji z klientami. W rzeczywistości 81% zespołów sprzedażowych eksperymentuje lub w pełni wdrożyło sztuczną inteligencję. Wyniki mówią same za siebie: 83% zespołów sprzedażowych z AI odnotowało w tym roku wzrost przychodów w porównaniu do 66% bez wdrożonych rozwiązań AI.
Przedstawiciele handlowi twierdzą, że sprzedaż stała się trudniejsza ze względu na rosnącą konkurencjęW większości organizacji sprzedażowych wzrost przychodów nie nadąża za celami firmy. Na całym świecie specjaliści ds. sprzedaży twierdzą, że rosnące wymagania klientów i konkurencja to ich główne przeszkody. 57% sprzedawców twierdzi, że konkurencja stała się trudniejsza od zeszłego roku, a tylko 13% twierdzi, że stała się łatwiejsza.
Zadania niezwiązane ze sprzedażą odciągają przedstawicieli od budowania relacji z klientamiKonkurencja nie jest jedyną przeszkodą w sprzedaży. Zadania niezwiązane ze sprzedażą, takie jak prace administracyjne i przygotowywanie spotkań, pochłaniają 70% czasu przedstawicieli. Bez czasu przeznaczonego na krytyczne działania sprzedażowe, przedstawiciele mają trudności z nawiązywaniem kontaktów z klientami. Przedstawiciele sektora B2B w szczególności zaznaczyli ten rozdźwięk. 86% z nich twierdzi, że są bardziej skłonni do zakupu, gdy firmy rozumieją ich cele, ale praca niezwiązana ze sprzedażą może im w tym przeszkadzać: 59% kupujących twierdzi, że przedstawiciele nie poświęcają czasu na zrozumienie unikalnych wyzwań i celów ich firmy.
W klimacie wzmożonej konkurencji i ograniczonej liczby godzin na sprzedaż, wiele zespołów sprzedażowych szuka wsparcia. Obecnie 40% organizacji sprzedażowych eksperymentuje ze sztuczną inteligencją, a dodatkowe 41% twierdzi, że w pełni wdrożyło tę technologię w swoich działaniach. Oczywiście, biorąc pod uwagę wyjątkowo szybkie tempo, w jakim rozwija się sztuczna inteligencja, to, czy zespoły uznają swoje obecne wdrożenia za kompletne, może ulec zmianie w przyszłości.
Ciekawe dane z Polski- Przedstawiciele handlowi mają trudności ze znalezieniem czasu na spełnienie oczekiwań klientów. Przedstawiciele handlowi w Polsce spędzają średnio zaledwie 32% tygodnia pracy na kontaktach z klientami. 42% specjalistów ds. sprzedaży w Polsce twierdzi, że zmieniające się oczekiwania klientów są większym wyzwaniem niż w ubiegłym roku; tylko 25% twierdzi, że jest to mniejsze wyzwanie.
- Wdrażanie sztucznej inteligencji rośnie, ale wciąż istnieją luki w zaufaniu i danych. 81% zespołów sprzedażowych w Polsce w pełni wdrożyło sztuczną inteligencję lub eksperymentuje z nią. Dodatkowe 11% zespołów jest na etapie oceniania tej technologii. Największą korzyścią sprzedażową ze sztucznej inteligencji w Polsce jest łatwiejsza komunikacja z potencjalnymi klientami. Największą przeszkodą napotykaną przez zespoły sprzedaży w Polsce podczas wdrażania sztucznej inteligencji są obawy o bezpieczeństwo
- Retencja pracowników rośnie na całym świecie. Na całym świecie zespoły odnotowują średnio 18% rotację pracowników w ciągu ostatnich 12 miesięcy - spadek z 25% w 2022 roku. Jednak trendy w zakresie zatrzymywania pracowników różnią się w zależności od regionu. Szacowany, średni wskaźnik rotacji pracowników w Polsce wyniósł 20% w ciągu ostatniego roku. Natomiast 1% specjalistów ds. sprzedaży w Polsce chce obecnie zmienić pracę.
Źródło: GRUPA ITBC COMMUNICATION
Fot: AdobeStock