Handel

Rola logistyki w zachowaniu jakości produktów fresh

Poniedziałek, 15 lipca 2024 HURT & DETAL Nr 07/221. Lipiec 2024
Sięgając na sklepową półkę po mięso, warzywa czy nabiał konsument ufa, że wybiera produkty świeże, a przede wszystkim bezpieczne. Na tym etapie za zapewnienie ich właściwej jakości odpowiada właściciel sklepu. Wcześniej pieczę nad towarem sprawuje jednak operator logistyczny i to do niego należy, by do sprzedaży trafił towar spełniający najwyższe wymagania. Nie jest to łatwe zadanie, gdyż magazynowanie i transport produktów świeżych (fresh) wymaga nie tylko specjalistycznej infrastruktury, ale też odpowiedniego know-how.
W logistyce świeżych produktów poprzeczka dla operatora jest wysoko zawieszona. Towary takie jak owoce, warzywa, mięso, ryby czy nabiał mają ograniczoną trwałość i potrzebują odpowiedniego traktowania. Krótki okres przydatności do spożycia oznacza dużą rotację, a to wymaga sprawnych i szybkich procesów logistycznych. Ponadto produkty spożywcze narażone są na ryzyko zanieczyszczenia mikrobiologicznego, chemicznego i fizycznego oraz utratę swoich właściwości podczas transportu i przechowywania. Nawet drobne uchybienia mogą prowadzić do zepsucia towaru, co skutkuje zagrożeniem dla zdrowia konsumentów oraz stratami finansowymi i utratą zaufania klientów. Przechowywanie i transport produktów świeżych obwarowane są więc szeregiem rygorystycznych wymogów, które mają na celu utrzymanie optymalnych warunków temperaturowych oraz higienicznych. Właściwe spełnianie tych wymagań przez operatora logistycznego jest kluczowe, aby produkty spożywcze nie traciły swoich właściwości odżywczych i były bezpieczne dla konsumentów.

Ludzie i technologia: duet niezbędny do zachowania jakości fresh

„Podstawą bezpieczeństwa w segmencie fresh są platformy z komorami do przechowywania schłodzonych artykułów spożywczych w odpowiednich reżimach temperaturowych oraz flota naczep chłodniczych, także tych dwukomorowych, które umożliwiają jednoczesny transport produktów wymagających różnych temperatur” – wyjaśnia Natalia Szlaga, kierownik oddziału FM Fresh w Mszczonowie. Gwarancję bezpieczeństwa daje natomiast stały monitoring parametrów towaru i kontrola produktów. Tu z pomocą operatorowi logistycznemu przychodzą WMS i traceability, które pozwalają gromadzić i analizować dane.

„Jakość towaru jest cały czas kontrolowana, a temperatura monitorowana w czasie rzeczywistym i rejestrowana, dzięki czemu mamy pewność, że w całym łańcuchu dostaw zachowujemy świeżość asortymentu. Kluczowym jest posiadanie możliwości szybkiej weryfikacji całej historii produktu na podstawie daty przydatności czy numeru partii. Wymagane jest również rejestrowanie numeru weterynaryjnego, kraju pochodzenia czy w przypadku ryb kodu Alpha3, metody i obszaru połowu. Naszym priorytetem jest zawsze zachowanie bezpieczeństwa i pełnej identyfikowalności produktu” – dodaje Natalia Szlaga z FM Logistic. Potwierdzeniem tego, że operator logistyczny spełnia międzynarodowe standardy dla transportu i magazynowania żywności, jest np. Certyfikat IFS Logistics.

Komunikacja i analiza danych kluczem do sukcesu

Poza spełniającymi normy halami i naczepami chłodniczymi, obsługa segmentu fresh wymaga przede wszystkim umiejętnego planowania i organizacji. Wszystko opiera się na skutecznej komunikacji i współpracy planerów, kierowców, pracowników magazynu i zespołu po stronie klienta.

„Z jednym z naszych klientów z segmentu fresh i ultrafresh współpracujemy już od 10 lat. W tym czasie wspólnie stworzyliśmy procedury, które pozwalają na najlepszą realizację operacji logistycznych” – mówi Natalia Szlaga. Optymalne działanie jest możliwe m.in. dzięki wsparciu, jakim jest elastyczny system WMS, umożliwiający automatyzację wymiany informacji w czasie rzeczywistym, a później ich ewentualną analizę.

Operator logistyczny, któremu producent powierza obsługę produktów fresh, odpowiedzialny jest nie tylko za magazynowanie i transport, odgrywa on też ogromną rolę jeśli chodzi o satysfakcję konsumentów i budowanie zaufania do marki. Właśnie dlatego wybór partnera logistycznego może okazać się kluczowy dla całej działalności firmy z tego segmentu.




tagi: FM Logistic , transport , logistyka , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,