Handel

Trendy na rynku wyposażenia sklepów

Środa, 06 marca 2024 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 02/216. Luty 2024
Branża handlu i logistyki stale ewoluuje, zmieniają się również wymagania dotyczące wyposażenia sklepów i magazynów. A świetny produkt i dobra cena na półce sklepowej to dziś stanowczo za mało, aby pozyskać i utrzymać klienta. Nowoczesne technologie pozwalają spełnić oczekiwania konsumentów związane z doświadczeniem zakupowym, wygodą i szybkością obsługi czy też dopasowaniem ofert do indywidualnych potrzeb.
Już ubiegłoroczne trendy na rynku wyposażenia sklepów uwidoczniły jak ważne dla branży retail są nowe technologie, automatyzacja procesów, bezpieczeństwo i sztuczna inteligencja, które zintegrowane w sprawnie funkcjonujących produktach i usługach wspierają właścicieli i zarządzających sklepami, a klientom zapewniają coraz lepsze doświadczenia zakupowe. Dodatkowo postęp technologiczny niejednokrotnie przyczynia się do zmniejszenia oddziaływania branży na środowisko naturalne, co zdecydowanie wpisuje się w kierunek rozwoju całej branży. Niewątpliwie jest ona skupiona na kliencie, którego potrzeby kształtują rynek wyposażenia sklepów.

Zmiany oczekiwań klientów kreują kierunki rozwoju

Branża retail od zawsze wsłuchuje się i analizuje potrzeby klientów. A te nie zawsze są jednoznaczne, bo jak zaznacza Piotr Lutek Marketing Business Partner w Modern Expo, każdy z nich ma swój punkt widzenia. „Oczywiście można przytoczyć te najczęściej wskazywane oczekiwania, czyli po pierwsze obsługa osobista, której klienci nie mogą uzyskać online. Kluczem w tym aspekcie jest spójność doświadczeń we wszystkich kanałach zakupowych. Po drugie płynne przejście pomiędzy online i offline, po trzecie otwartość na oferty mobilne i ostatecznie zamiana identyfikacji konsumenta na atrakcyjne mechanizmy lojalnościowe. To jednak kierunki, o których przyjemnie się dyskutuje przy okazji wydarzeń branżowych, są one jednak dalekie od codzienności” – przyznaje Piotr Lutek.

Obraz przewidywań i prognoz co do oczekiwań konsumentów nieco zakrzywiła pandemia, która nie wywołała spodziewanych stałych zmian w dokonywaniu zakupów. „Dość zbliżone dywagacje dotyczące kierunków zmian oczekiwań klientów pojawiały się w okresie pandemii i tuż po jej wygaszeniu. Konsumenci mieli drastycznie zmienić swoje potrzeby w kierunku bezdotykowej obsługi, czy drastycznego zmniejszenia czasu zakupów. W dość krótkim okresie wszystko wróciło do stanu pierwotnego. Nie chcę umniejszać istotności powyższych elementów, ale wg mnie, a obserwuję handel detaliczny blisko dekadę, klienci ciągle stawiają na dość przyziemne kwestie – dogodny układ przestrzeni handlowej, łatwy dostęp do informacji o produkcie i ofercie sklepu czy krótki czas spędzony w strefie kasy. W tych obszarach ciągle jest wiele do zrobienia” – wyjaśnia Piotr Lutek z Modern Expo.

Oprócz sprostania tym przyziemnym kwestiom retailerzy starają się zapewnić klientom takie doświadczenia zakupowe, jakich nie oferuje nikt inny. „W kontekście nasilającej się walki konkurencyjnej o klientów, kluczowe staje się przyciągnięcie ich nie tylko ceną, ale dostępnością i atrakcyjnością prezentacji produktów” – mówi Piotr Adamski, Category Manager w MAGO.

Ogromne znaczenie w budowaniu i wspieraniu rozwoju branży ma personalizacja. „Wyposażenie sklepów nieustannie ewoluuje, czego dowodem są ciągłe przebudowy otaczających nas największych placówek handlowych. Personalizacja już od dawna stała się kluczowym narzędziem do przyciągania i utrzymania klientów. Sieci handlowe gromadzą dane o preferencjach zakupowych klientów, dzięki czemu mogą szybciej i w punkt dostarczać spersonalizowane oferty, promocje i rekomendacje, co prowadzi do większego zaangażowania klientów” – zaznacza Piotr Adamski.

Obecne zmiany jakie mają miejsce w retailu to zdaniem Piotra Adamskiego z Mago, sposób w jaki branża przygotowuje się na nową falę klientów generacji Z, którzy mają inne zachowania zakupowe. „Zakupy online, wrażliwość na cenę, znaczenie społecznych rekomendacji czy preferencja autentyczności to wartości, którymi się kierują. Szukają również nowych doświadczeń zakupowych zarówno online, jak i offline, stąd przebudowy i odświeżanie sposobu ekspozycji produktów” – mówi Piotr Adamski. Biorąc pod uwagę wszystkie te aspekty buduje nam się pewien obraz trendów, które w dalszym ciągu będą rozwijać branżę.

Trendy 2024

„Numerem jeden na liście trendów, czy też priorytetów, które wynikają z warunków makroekonomicznych, jest energooszczędne chłodnictwo i kompleksowe efektywne rozwiązania zarządzania chłodem i ciepłem w sklepie. A także oświetleniem” – wymienia Piotr Lutek z Modern Expo.

Biorąc pod uwagę rosnące koszty eksploatacji, nie ma w tym nic dziwnego. „Nasi klienci myślą o recyklomatach i stanowiskach parkingowych z ładowarkami do EV. Są do tego zobligowani co oczywiście wiąże się z bardzo kosztownymi inwestycjami” – przyznaje Piotr Lutek.

Także jeśli chodzi o regały sklepowe uwidaczniają się pewne kluczowe kierunki rozwoju. „Jeżeli chodzi o regały, czyli flagowy asortyment Modern Expo, to w zależności od klienta jak zwykle są dwa kierunki: poprawa jakości wyposażenia w celu obniżenia kosztów serwisowych, a u innych jak najniższa cena w celu realizacji planów rozwoju sieci” – wymienia Piotr Lutek.

Oprócz samych regałów ważne jest otoczenie poszczególnych kategorii w sklepie. „Wspomniana wcześniej walka o zaangażowanie klienta wymusza tworzenie np. działów tematycznych w obszarach sklepów przez co zwiększa się autentyczność doznań i chęć zakupów w danej strefie. Strefa kuchenna, zdrowe odżywianie, kawa i herbata, wina i alkohole czy działy z produktami eko to jedne z obszarów, w których możemy zobaczyć szeroką ofertę produktów w atrakcyjnym otoczeniu” – wymienia Piotr Adamski z MAGO.

Wspomniane już odejście klientów od popularyzacji samoobsługowych form finalizacji zakupów odbiło swoje piętno także w obecnych trendach. „Pomimo ciągłego zwiększania samoobsługi klientów, chociażby w zakresie finalizacji płatności, coraz częściej daje się wyczuć potrzebę rozmowy i doradztwa. Po latach pandemii i wpajania nam zasad zachowania dystansu, ludzie łakną kontaktu. W ostatecznym rozrachunku to ludzie kupują od ludzi i pomimo zaawansowania technologicznego, interakcja międzyludzka, obsługa klienta i skuteczna komunikacja nadal pozostają kluczowym czynnikiem w sprzedaży” – zaznacza Piotr Adamski z MAGO.

W obszarze tzw. „twardych dyskontów” raczej nie zauważymy istotnych zmian. Jak wskazuje Piotr Adamski, kierują się one przede wszystkim wąskim zakresem produktowym w bardzo niskich cenach.

Kolejnym trend związany jest z coraz mniejszą dostępnością lokali usługowych. Piotr Lutek z Modern Expo widzi duże prawdopodobieństwo, że modne staną się sklepy kontenerowe. „Dostępność atrakcyjnych lokali usługowych zmniejsza się sukcesywnie ze względu na nasycenie sklepów w ośrodkach miejskich” – wyjaśnia Lutek.

Niestety wszelkim inwestycjom towarzyszą obawy. „To, co z pewnością będzie widoczne w roku 2024, to niezbyt duża chęć detalistów do szeroko zakrojonych inwestycji. Handel detaliczny ciągle liże rany i, moim zdaniem, wejdzie na szybszą ścieżkę wzrostu dopiero w kolejnym okresie” – przewiduje Piotr Lutek z Modern Expo.

W odpowiedzi na trendy

Zaangażowanie w rozwiązania usprawniające dokonywanie zakupów, energooszczędne, minimalizujące negatywny wpływ na środowisko, poprawa jakości produktów i obsługi – producent wyposażenia sklepów pracują nad tym, by zaoferować produkty spełniające potrzeby klientów. Przykładem jest firma Modern Expo, która w tym roku będzie dalej rozwijała portfolio rozwiązań energooszczędnych. „Chcemy wdrożyć w tym roku urządzenia chłodnicze na CO2. Jeżeli chodzi o systemy regałowe, to staramy się wraz z naszymi instalatorami przygotowywać i proponować optymalne rozwiązania dla konkretnej placówki. Oczywiście dalej prowadzimy rozwój i testowanie mikromarketu Conveniq. To fantastyczny produkt, a wręcz cały segment handlu detalicznego, więc widzimy zdecydowanie szanse sprzedażowe dla tego konceptu. Zresztą budził on ogromne zainteresowanie podczas listopadowych targów Retail Show. Mogę też uchylić rąbka tajemnicy, że Conveniq to nie jedyne urządzenie vendingowe, które rozwijamy. W dalszym ciągu pracujemy nad rozszerzeniem naszej propozycji terminali paczkowych oraz oprogramowania dla detalistów, które ma zadanie ułatwić zarządzanie sklepem” – wymienia Piotr Lutek z Modern Expo.

Z kolei MAGO skupi się między innymi na rozwijaniu już istniejących rozwiązań. „Z uwagi na wrażliwość cenową, z mojej perspektywy trudno o innowacje w zakresie typowych produktów tworzących portfolio wyposażenia sklepowego. Będziemy koncentrować się na dostosowaniu i rozwijaniu istniejących rozwiązań do wymagającej spersonalizowania przestrzeni handlowej. Jako MAGO mamy wiele atutów, którymi przekonujemy do siebie nowych klientów oraz pogłębiamy relacje z istniejącymi. Jednym z nich jest chociażby elastyczność, doradztwo, gwarancja bezpieczeństwa naszych rozwiązań czy gwarancja dostaw na czas, która pozwala bezpiecznie realizować przebudowy i otwarcia w zaplanowanym budżecie i w określonym czasie. W kontekście szalejących cen, dostępności pracowników i optymalizacji kosztów są one bardzo ważne” – podkreśla Piotr Adamski.

Oprócz samych rozwiązań producenci oferują także widzę i doświadczenie. „Duże sieci handlowe to też ludzie, którzy chcą być doskonale obsłużeni. Oferujemy nie tylko sprawną obsługę, ale również dzielimy się wiedzą i doświadczeniem, pozwalamy rozwijać się naszym klientom, dzięki czemu nie ma miejsca na „bylejakość” chociażby w odniesieniu do konkurencji. W zakresie produktowym koncentrujemy się na nieustannym podnoszeniu kompleksowości dostarczanego wyposażenia” – mówi Piotr Adamski z MAGO.

Najnowsze trendy kształtują sposób, w jaki firmy powinny zarządządzać swoimi przestrzeniami. Warto być z nimi na bieżąco. Eksperci podkreślają, że najważniejsze jest skierowanie uwagi na optymalizację procesu zakupowego i zwiększenie pozytywnych doświadczeń klientów. A dzięki nowym rozwiązaniom i technologiom jest to zdecydowanie ułatwione zadanie.

Monika Książek
Redaktor




Fot: AdobeStock




tagi: wyposażenie sklepów , handel , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,