Zachowania zakupowe i oczekiwania konsumentów w okresie świątecznym, w szczególności oczekiwanie korzystniejszych cen, jak i oferowania lepszych doświadczeń, dają wgląd w to, czego można się spodziewać w całej branży handlowej w 2024 r.
Handel u progu masowego wdrożenia sztucznej inteligencji
Tylko 3% organizacji handlowych nie ma planów związanych ze sztuczną inteligencją, choć jej wdrażanie dopiero się rozpoczyna. Prawie jedna trzecia (29%) zespołów w pełni wdrożyła SI w swoich przepływach pracy i to właśnie ta grupa ta zgłasza znaczące korzyści dla procesów wewnętrznych i produktywności. W rzeczywistości specjaliści ds. handlu korzystający ze sztucznej inteligencji przypisują tej technologii średnią oszczędność czasu wynoszącą 6,4 godziny tygodniowo. Firmy różnią się pod względem wdrażania SI w zależności od branży. Prym wiedzie branża motoryzacyjna, w której odsetek wdrożeń sztucznej inteligencja sięga 42%. Z kolei branża „media i komunikacja” pozostaje w tyle z odsetkiem wdrożeń sięgającym 23%.
Nawet jeśli większość organizacji handlowych nie w pełni wdrożyła sztuczną inteligencję, większość z nich jest gotowa na to w najbliższej przyszłości. Aż 48% firm eksperymentuje z SI, a 20% ocenia, w jaki sposób będzie ona pasować do ich działalności.
Handel elektroniczny coraz bardziej powszechny
Jeszcze przed wzrostem popularności sztucznej inteligencji, handel cyfrowy miał się całkiem dobrze i przybywało kanałów sprzedaży. Transakcje nie ograniczają się już do strony internetowej lub aplikacji mobilnej, ale odbywają się obecnie w niezliczonych kanałach własnych oraz zewnętrznych. Przykładowo, niedawne badanie sektora detalicznego wykazało, że już 59% kupujących dokonało transakcji za pośrednictwem mediów społecznościowych, kiedy to 2021 r. odsetek ten wyniósł 15%. W okresie świątecznym 2023 r., dane płynące z Salesforce pokazały, że 10% całego ruchu do cyfrowych witryn sklepowych pochodziło z mediów społecznościowych.
Mnożą się wielofunkcyjne punkty styku z handlem – znane łącznie jako „handel zintegrowany”. Znaczna liczba firm wdrożyła takie możliwości między innymi w punktach sprzedaży, obsługi klienta i mediach społecznościowych. Kanały obsługi klienta stają się szczególnie istotne w strategii takiego handlu. Blisko 29% specjalistów ds. handlu twierdzi, że obsługa klienta generuje znaczny przyrost przychodów.
Portfele cyfrowe coraz częściej wybieraną formą płatności
Oprócz zwiększania liczby miejsc, w których robią zakupy, klienci zmieniają również sposób, w jaki za nie płacą. Żadna metoda płatności nie ilustruje tych zmian tak dobrze, jak portfele cyfrowe – ich szeroka kategoria obejmuje między innymi Apple Pay, Google Pay czy Amazon Pay. Portfele cyfrowe pozostały popularne przez cały okres świąteczny, a ich wykorzystanie wzrosło o 54% w listopadzie i grudniu w porównaniu do tego samego okresu w ubiegłym roku.
Dane Salesforce Commerce Cloud pokazują gwałtowny wzrost liczby transakcji dokonywanych za pośrednictwem portfeli cyfrowych, który utrzymuje się przez kolejne kwartały, podczas gdy inne rodzaje płatności, w tym PayPal, usługi „Kup Teraz Zapłać Później” i przelewy bankowe odnotowują spadki. W przeciwieństwie do wzrostu portfeli cyfrowych spada popularność kryptowalut.
Źódło: GRUPA ITBC COMMUNICATION
Fot: AdobeStock
tagi: e-commerce , trendy , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,
„Nagroda Orła ESG to dla nas ogromne wyróżnienie” - z...
Wojna cenowa między największymi na rynku dyskontami jest...
Żabka oficjalnie otworzyła nowoczesne centrum logistyczne w...
Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP...
Zawirowania w światowym handlu...
Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji...
Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów...
Światowi dostawcy nie nadążają z dostawami do Polski...