Miłośnicy ochrony środowiska mogą w końcu odetchnąć z ulgą. Już niebawem, bo od 1 lipca 2024 r. zostanie wdrożona w życie tzw. „dyrektywa plastikowa”. W sklepach nie będzie można już kupować wielu jednorazowych wyrobów z tworzyw sztucznych takich jak plastikowych sztućców czy słomek. Jednocześnie, planowane zmiany obejmują wprowadzenie opłat za korzystanie z produktów wykorzystanych jednorazowo, które dodatkowo obciążą konsumenta. Produkty zawierające tworzywa sztuczne mają być również specjalnie oznakowanie.
Jakie zatem wyzwania w związku z wdrożeniem plastikowej dyrektywy czekają na branżę FMCG w najbliższym roku?
Głównym celem planowanych zmian jest zmniejszenie ilości odpadów powstających z produktów jednorazowego użytku takich jak pojemniki na żywność. „Single Use Plastic” obliguje firmy do zapewnienia klientom możliwości wyboru alternatywnych produktów wykonanych z materiałów przyjaznych dla środowiska. Jeśli pomimo dostępnej ekologicznej alternatywy, konsumenci zdecydują się na użycie jednorazowych opakowań plastikowych – będą musieli oni zapłacić dodatkową opłatę produktową. W konsekwencji, nie zawsze okaże się, że „plastic is fantastic” jak śpiewała Aqua w „Barbie Girl”.
Niestety, w związku ze zmianami na branży FMCG będą ciążyć dodatkowe obowiązki. Ustawa wprowadzająca plastikową dyrektywę zakłada, że przedsiębiorcy prowadzący placówki detaliczne, hurtownie oraz podmioty gastronomiczne dostarczające jednorazowe produkty z tworzyw sztucznych będą pełnić funkcję płatnika opłaty produktowej. Innymi słowy, przedsiębiorcy będą musieli pobierać opłaty od konsumentów, którzy kupują produkty z tworzyw sztucznych, napoje lub żywność zawartą w tych produktach.
Wszystkie opłaty od plastikowych produktów będzie wnosić się jednorazowo do 15 marca następnego roku, na specjalny rachunek właściwego marszałka województwa. W przypadku, gdy przedsiębiorca nie wywiąże się z obowiązku wniesienia opłaty, marszałek województwa ustali jej wysokość w drodze decyzji oraz nałoży na przedsiębiorcę dodatkową opłatę w wysokości odpowiadającej 50% kwoty niewniesionej opłaty.
Kolejną kwestią, jest zmiana w ramach dyrektywy w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD). Przewidywane są nowe regulacje dotyczące zasad raportowania sprawozdań niefinansowych małych, średnich oraz dużych jednostek, których papiery wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym w UE. Dokument jest częścią polityki Unii Europejskiej dążącej do zapewnienia gwarancji przestrzegania praw człowieka, podniesienia świadomości klimatycznej oraz zobowiązania większych firm do przestrzegania ładu korporacyjnego.
Nowa dyrektywa zastępuje dotychczas obowiązujący dokument o raportowaniu niefinansowym, a jej nowe przepisy będą obowiązywały już od 1 stycznia 2025 r. Przedsiębiorcy powinni przede wszystkim zapoznać się z nowymi wymogami raportowymi oraz dokładnie przeanalizować swoją dotychczasową praktykę. Najwięcej zmian CSRD wprowadza w zakresie rocznych sprawozdań finansowych niektórych jednostek. Do raportowania zobowiązane będą duże, małe i średnie jednostki, niebędące mikroprzedsiębiorstwami, które są podmiotami interesu publicznego regulowanymi prawem UE. Dyrektywa uzupełnia poprzednią o zobowiązanie firm do ujawniania informacji takich jak czynniki środowiskowe, społeczne czy czynniki związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi.
Felieton przygotowany przez firmę ALTO Tax Sp. z o.o. Gdański Business Center, bud. C, ul. Inflancka 4b Warszawa +48 22 652 27 51, alto@altoadvisory.pl
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.