Prawie dwóch na trzech nabywców wchodzi do sklepu nie mając na myśli zakupu konkretnego produktu - chcą zostać zainspirowani do zakupu atmosferą stworzoną przez sprzedawcę dzięki ekranom i kioskom cyfrowym. Wyniki badania przeprowadzonego przez Mood Media w roku 2023 na ponad 8 000 uczestnikach z całego świata -
In-store Customer Trends - pozwalają zgłębić zrozumienie potrzeb klientów i określić strategie potrzebne do:
- wydłużenia czasu przebywania klientów w sklepie,
- zwiększenia szansy dokonania zakupu,
- upewnienia się, że klient wróci do sklepu.
Wyniki badania Charting Instore Trends z 2022 roku podkreśliły, że klienci chętniej wybierają sklepy stawiające na odpowiednią atmosferę i obecność elementów zrównoważonego rozwoju. Na tej podstawie należy stwierdzić, że teraz sprzedawcy powinni skupiać się na prezentacji pełnej oferty i możliwości personalizacji, z wykorzystaniem inteligentnych ekranów cyfrowych.
Stworzenie odpowiedniej atmosfery to klucz do sukcesu
Badanie Mood Media prezentuje czynniki przekonujące nabywców do przyjścia do sklepu: 52% klientów twierdzi, że ważna jest dla nich możliwość dotknięcia i obcowania z produktami, a 33% ma nadzieję zobaczyć coś nowego. Wizyta w sklepie jest dla 35% badanych dobrym sposobem na spędzenie czasu z bliskimi, a 39% docenia poczucie zadowolenia wynikające z otrzymania towaru do rąk bezpośrednio po zakupie. Wreszcie 26% lubi świadomość, że osobiście zmierzają do markowego sklepu lub centrum handlowego.
Zapytani o miłe wrażenia z odwiedzin w sklepie, 85% badanych wskazało na przyjemne zapachy, a 70% dobrze wypowiadało się o brandowanych playlistach. Stworzenie odpowiedniej atmosfery jest zatem bardzo ważne, sprawia ona, że co drugi nabywca czuje się podczas zakupów szczęśliwy i chce zostać w sklepie dłużej (35%) oraz chętnie przyjdzie znowu (45%). Co więcej, 25% kupujących powiedziało, że odpowiednia atmosfera skłania ich do nabywania towarów.
Konsumenci chętnie korzystają z narzędzi digital signage i kiosków cyfrowych by wejść w interakcję z punktem sprzedaży i poznać pełną ofertę produktową marki wraz opcjami personalizacji. Możliwość poznania i dokonania wyboru różnych kolorów, rozmiarów i stylów jest najważniejsza dla co trzeciego (33%) kupującego.
Cyfrowy ekran przykuwa ciekawość i napędza sprzedażPotrzeba bycia przeprowadzonym przez portfolio produktów przekłada się na znaczący wzrost wykorzystania ekranów cyfrowych i technologii interaktywnych w dzisiejszym handlu detalicznym.
Komunikaty informujące o pojawieniu się nowych produktów i ofert są mile widziane przez prawie
co drugiego kupującego (47%). Komunikaty dźwiękowe są wyłapywane przez 69% klientów, podczas gdy 63% czyta informacje wyświetlane na ekranach w strefie kas, ogląda reklamy (62%), a 61% zwraca uwagę na przekaz emitowany na ekranach cyfrowych.
Ekrany cyfrowe zmieniają zachowania konsumenckie. Niemal 40% badanych osób stwierdziło, że komunikaty emitowane wewnątrz sklepu skłoniły ich do dokonania zakupu, a 43% ankietowanych przypomniało sobie o potrzebie kupienia czegoś, dzięki ekspozycji przekazu promocyjnego. Natężenie takich zachowań jest uzależnione od tego, jak bardzo kierowany przekaz podoba się klientowi i go inspiruje. W grupie osób, które poczuły się zainspirowane przekazem wyświetlanym na ekranach, 77% mówiło o poczuciu potrzeby eksploracji fizycznej (76%) lub wirtualnej przestrzeni sklepu z zamiarem dokonania zakupu. Najskuteczniejszym we wzbudzaniu zainteresowania konsumentów nośnikiem, były informacje o promocjach.
Ekrany stanowią najważniejsze ogniwo łączące wrażenia z zakupów w sklepie stacjonarnym i online. Spośród odwiedzających sklep, 75% konsumentów chętnie skanuje kody QR, by dowiedzieć się czegoś więcej o produkcie lub linii produktowej. Prawie trzech na czterech (73%) klientów wyraziło zaciekawienie możliwością korzystania ze smartfona jako narzędzia nawigacji po sklepie.
Konstruowanie silniejszego zaangażowania klientaOpracowany przez Mood Media raport In-Store Consumer Trends wskazuje jednoznacznie, że sprzedawcy, którym zależy na pogłębieniu relacji ich marki z konsumentami i przejściu na interaktywny model sprzedaży - muszą nie tylko doskonale zarządzać merchandisingiem i elementami budowania atmosfery w sklepie, ale również zainwestować w wykorzystanie technologii cyfrowych.
- Wyniki naszego badania wskazują na przełom w handlu detalicznym - dzisiejszy konsument nie szuka towarów, on pragnie przeżyć doświadczenie. Rolą marek jest stworzenie immersyjnych, spersonalizowanych przestrzeni sklepowych posiadających punkty styku w sferze fizycznej oraz cyfrowej. Mądrzy sprzedawcy wykazują kreatywność w stymulowaniu zmysłów wzroku ale również węchu, by zdefiniować przestrzeń swoich placówek na nowo, by wejść w erę wrażeń. Nasza analiza może w tym pomóc, prezentuje ona bowiem jak współcześni konsumenci postrzegają, a sklepy wykorzystują tę nową szansę - mówi
Jaime Bettencourt, SVP Brand Strategy w Mood Media.
Raport In-Store Customer Trends: Turning Insights Into Inspiration jest dostępny tutaj:
Raport dotyczący trendów konsumenckich w sklepach: Przekształcanie spostrzeżeń w inspirację - Mood Media Polska.
Respondenci (pełnoletni) pochodzili z ośmiu krajów:
Australii, Chin, Francji, Holandii, Polski, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii oraz
USA i przynajmniej raz w ciągu ostatnich 12 miesięcy odwiedzili sklep stacjonarny.
Ciekawe statystyki z całego świata (wyniki krajowe vs globalne):
USA: Odsetek klientów zainteresowanych nawigacją po sklepie z użyciem smartfona -
83% vs
73% (Q9)
Odsetek nabywców, którzy podejmują decyzje zakupowe w oparciu o zawartość ekranów cyfrowych dostępnych w sklepach –
54% vs
38% (Q11)
Odsetek nabywców, którzy deklarują, że obecność intrygujących treści na ekranach cyfrowych w sklepie zwiększa szansę na dokonanie zakupu -
49% vs
39% (Q6a)
14bOdsetek nabywców z USA, którzy w reakcji na obejrzenie reklam wideo na ekranie cyfrowym udadzą się do sklepu w celu dokonania zakupu
86% vs
75% lub którzy dokonają zakupu online:
85% vs
73%Chiny:Odsetek klientów deklarujących największe zainteresowanie
Wrażeniami opartymi o interakcję z technologią -
28% vs
15% (Q2)
Kioskami samoobsługowymi jako sposobem na zapoznanie się z pełną ofertą sprzedaży -
87% vs
76%Ofertami/poradami wyświetlanymi na ekranach/tabletach w czasie rzeczywistym –
83% vs
71%Przestrzenią do odpoczynku –
57% vs
34% Odsetek dostrzegających inspirujący przekaz wideo na ekranach –
75% vs
61%Wielka Brytania:Odsetek deklarujących, że dobrze dobrane brzmienia sprawiają im radość –
73% vs
55% (Q6a)
Holandia:Holendrzy chętniej spędzają więcej czasu w sklepie jeśli słyszą przyjemne dźwięki
61% vs
46% (Q6a) a także jeśli na ekranach cyfrowych emitowane są ciekawiące ich treści -
61% vs
36%Hiszpania:Hiszpanie, którzy deklarują, że o ponownej wizycie w sklepie może zadecydować odtwarzana muzyka
46% vs
43%Narodowość, która najchętniej, podobnie jak Chińczycy, dokonuje zakupów w oparciu o inspirację powstałą w wyniku obejrzeniu treści wideo na ekranach cyfrowych –
80% vs
76% (Q14c)
Źródło: Mood Media
Fot: AdobeStock