Raport Tetra Pak Index 2023: konsumenci chcą dbać o zdrowie planety tak samo jak o swoje własne
Poniedziałek, 20 listopada 2023
Zdrowe produkty żywnościowe nie powinny szkodzić środowisku – tak twierdzi prawie 3 na 4 respondentów 15. edycji raportu Tetra Pak Index, który skupia się na identyfikowaniu trendów konsumenckich i technologicznych w obszarze żywienia i zdrowia. Dla ponad połowy badanych wybory żywieniowe coraz wyraźniej łączą się z dobrostanem planety i konsumenci ci skłonni są zmieniać nawyki dietetyczne, aby przyczynić się do budowy lepszego świata. Pomóc w tym mogą innowacje w branży produkcji żywności, aktywnie wspieranej przez nowoczesne technologie.
Raport Tetra Pak Index 2023, oparty na badaniu przeprowadzonym w 10 krajach na całym świecie przez globalną agencję badawczą Ipsos, potwierdza, że, rynek zdrowej żywności dynamicznie się rozwija, a konsumenci aktywnie poszukują produktów, które będą miały pozytywny wpływ na ich dobrostan fizyczny. Rośnie przy tym grupa świadomych środowiskowo konsumentów, którzy przyjmują coraz bardziej holistyczny pogląd na sprawy – są oni określani mianem „klimatarian”.
W badaniu zaobserwowano ponadto tendencje, które znajdują odzwierciedlenie w rosnącej liczbie konsumentów świadomie zmniejszających ilość spożywanego mięsa, tzw. „fleksitarian” – prawie połowa badanych wskazała, że zmniejsza spożycie mięsa lub całkowicie wyklucza je z jadłospisu, co jest zjawiskiem globalnym. Dla ponad połowy (56%) respondentów za przyjęciem diety fleksitariańskiej, peskatariańskiej, wegetariańskiej lub wegańskiej przemawiają powody zdrowotne, przy czym ponad jedna trzecia (36%) wskazuje na środowisko jako główny czynnik motywujący.
Jednocześnie badanie pokazało, że priorytetem dla konsumentów przestaje być wygoda. Wyraźna zmiana postaw potwierdza, że prawie 3/4 badanych (70%) poświęciłoby wygodę na rzecz zdrowszych produktów. Co istotne, na dążenie do utrzymania dobrego zdrowia nie ma również wpływu kryzys związany z rosnącymi kosztami utrzymania – zaledwie 1 na 6 respondentów (17%) byłby skłonny zrezygnować z zakupu zdrowej żywności i napojów w związku z obecną sytuacją gospodarczą.
Tendencja wzrostowa
Przewiduje się, że liczba klimatarian będzie rosnąć wraz z coraz bardziej odczuwalnymi skutkami zmian klimatu. Od producentów żywności konsumenci oczekiwać będą produktów nie tylko zdrowych, ale i zrównoważonych.
– Wyniki tegorocznego badania Tetra Pak Index stanowią odzwierciedlenie obranego przez nas w minionych latach kierunku dekarbonizacji przemysłu spożywczego oraz większego zrównoważenia systemów produkcji żywności i zapewnienia im większej odporności na zmiany. Dla ludzi w wielu częściach świata produkty takie jak mleko i soki stanowią podstawę codziennego żywienia, dlatego tak ważna jest optymalizacja łańcuchów wartości poprzez innowacje w obszarze pozyskiwania surowców, pakowania, przetwarzania i dystrybucji. To właśnie w tych obszarach odgrywamy aktywną rolę we współpracy z naszymi klientami i dostawcami – powiedział Adolfo Orive, dyrektor generalny Tetra Pak. – Biorąc pod uwagę fakt, że do roku 2050 świat będzie potrzebował 60% więcej żywności, nasze wysiłki staramy się uzupełniać o technologie, które przyczyniają się do odkrywania nowych źródeł pożywienia, takich jak produkty pochodzenia roślinnego czy alternatywne białka wytwarzane z wykorzystaniem biomasy i procesów fermentacji precyzyjnej. Oba te obszary mają kluczowe znaczenie dla zrównoważonego rozwoju systemu produkcji żywności – dodał Adolfo Orive.
Potencjał nowej żywności
Przełomowe innowacje w dziedzinie produkcji żywności mogą odegrać istotną rolę wspierającą w dostarczaniu na rynek produktów nie tylko smacznych, ale i powstałych z efektywnie wykorzystywanych zasobów. Pozytywna w tym wszystkim jest otwartość konsumentów na innowacje wpływające na jakość życia i spożywanego pożywienia – 62% badanych uważa, że technologia odegra istotną rolę w budowaniu bardziej zrównoważonej przyszłości. Jednocześnie część konsumentów obawia się, że innowacje mogą okazać się niewystarczająco naturalne względem świeżej i nieprzetworzonej żywności, stąd konieczne będzie znalezienie odpowiedniej równowagi.
– Prace w tym obszarze postępują stosunkowo szybko, dlatego obecnie trudno przewidzieć, kiedy i w jakim zakresie przyniosą oczekiwane efekty. Jednak tylko nieustające wysiłki i wykorzystanie potencjalnej współpracy do zbadania każdej możliwości pozwolą znaleźć rozwiązania dla obecnych wyzwań związanych z systemem produkcji żywności – podsumował Adolfo Orive.
Raport Tetra Pak Index 2023 został opracowany na bazie ogólnoświatowego badania postaw konsumenckich, wykorzystującego kwestionariusz opracowany we współpracy z agencją badawczą Ipsos. Wyniki zostały uzyskane na bazie 5000 wywiadów online zrealizowanych na przełomie października i listopada 2022 roku w 10 krajach świata: Brazylii, Chinach, Hiszpanii, Indiach, Kenii, Korei Płd., Niemczech, RPA, USA oraz Wielkiej Brytanii. Raport z badania znajduje się pod tym linkiem.
Już ponad 38% dorosłych Polaków słyszało o tym, że ktoś...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.