Stale rosnące koszty życia zmuszają nas do oszczędności. Aż 91% Polaków deklaruje, że ogranicza wydatki na żywność — wynika z badań BIG InfoMonitor. Co ciekawe, młode pokolenie, wychowane ze smartfonem w ręku, w poszukiwaniu promocji sięga po… drukowane gazetki, które wydawałoby się, że powinny odchodzić w zapomnienie... I tak jest w innych krajach, ale jeszcze nie w Polsce. Czy jest to jednak nieuniknione?
90% Polaków czyta gazetki
Inflacja skłania nas do robienia tańszych zakupów niż do tej pory. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na oszczędzanie w gospodarstwie domowym jest świadome planowanie zakupów. Według danych Kantar już 77% Polaków tworzy listy zakupów.
Dobrym sposobem na mniejsze rachunki za zakupy jest również korzystanie z promocji. W tym przypadku pomocne mogą okazać się gazetki promocyjne, które możemy znaleźć w skrzynkach pocztowych lub na wejściu do sklepu. Co ciekawe, z badań Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna wynika, że nie są one jedynie domeną osób starszych. Na pytanie: „Gdzie najczęściej szukasz informacji o promocjach?” 40% badanych w wieku 18-24 lata odpowiedziało, że w gazetkach promocyjnych sieci handlowych.
Co więcej, Polacy częściej niż trzy lata temu przeglądają gazetki sieci handlowych. W 2020 roku ponad połowa respondentów (51%) przynajmniej raz w tygodniu przeglądała gazetki promocyjne. Natomiast obecnie robi to aż 63% osób.
Jak widać, Polacy kochają gazetki promocyjne niezależnie od wieku. Warto jednak wiedzieć, że w innych krajach trend ten jest odwrotny. Kolejne sieci handlowe decydują się na wycofanie drukowanych gazetek. Mają być one zastępowane elektronicznymi odpowiednikami w aplikacjach lub dystrybuowane wysyłką mailową.
Gazetki ery online
Cyfryzacja naszego świata wymusiła jednak ewolucję również w tym zakresie. Coraz większa popularność przypada na gazetki w formie elektronicznej oraz aplikacje mobilne. Najmłodsi wskazują, że tak samo często, jak po gazetki, sięgają również po telefon i szukają promocji poprzez aplikacje agregujące oferty różnych sieci i sklepów (39%) oraz aplikacje poszczególnych sieci handlowych (32%).
Sieci handlowe mają twardy orzech do zgryzienia. Z jednej strony wysokie ceny papieru i druku zmuszają do redukcji dystrybucji tradycyjnej, papierowej formy gazetek promocyjnych. Z drugiej, teraz bardziej niż kiedykolwiek muszą walczyć o klientów, którzy wciąż sięgają po gazetki promocyjne w tradycyjnej formie — mówi Beata Grosicka, Bussines Development and Client Service Director firmy GlobalSM. Gazetki online, szczególnie w aplikacjach mobilnych, pozwalają na personalizację ofert. Co więcej, aplikacje tego typu dodatkowo stanowią cenne źródło wiedzy na temat zachowań zakupowych, dzięki czemu sieci handlowe mogą dostosowywać kolejne promocje i akcje lojalnościowe do faktycznych potrzeb klientów i optymalizować ich komunikację — dodaje.
Niezaprzeczalnym atutem gazetek produktowych online jest ich dostępność. Mamy je zawsze pod ręką, w swoim smartfonie, co umożliwia nam przeglądanie ich np. w komunikacji miejskiej, planując codzienne zakupy. Cyfrowa przyszłość wydaje się więc nieunikniona. Przez drożejący papier oraz coraz konieczność eko można podejrzewać, że polskie sieci handlowe powoli będą stawiać na e-wydania swoich gazetek.
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.