Marketing

Jaka przyszłość czeka gazetki produktowe?

Wtorek, 05 września 2023
Stale rosnące koszty życia zmuszają nas do oszczędności. Aż 91% Polaków deklaruje, że ogranicza wydatki na żywność — wynika z badań BIG InfoMonitor. Co ciekawe, młode pokolenie, wychowane ze smartfonem w ręku, w poszukiwaniu promocji sięga po… drukowane gazetki, które wydawałoby się, że powinny odchodzić w zapomnienie... I tak jest w innych krajach, ale jeszcze nie w Polsce. Czy jest to jednak nieuniknione?
90% Polaków czyta gazetki

Inflacja skłania nas do robienia tańszych zakupów niż do tej pory. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na oszczędzanie w gospodarstwie domowym jest świadome planowanie zakupów. Według danych Kantar już 77% Polaków tworzy listy zakupów.

Dobrym sposobem na mniejsze rachunki za zakupy jest również korzystanie z promocji. W tym przypadku pomocne mogą okazać się gazetki promocyjne, które możemy znaleźć w skrzynkach pocztowych lub na wejściu do sklepu. Co ciekawe, z badań Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna wynika, że nie są one jedynie domeną osób starszych. Na pytanie: „Gdzie najczęściej szukasz informacji o promocjach?” 40% badanych w wieku 18-24 lata odpowiedziało, że w gazetkach promocyjnych sieci handlowych.

Co więcej, Polacy częściej niż trzy lata temu przeglądają gazetki sieci handlowych. W 2020 roku ponad połowa respondentów (51%) przynajmniej raz w tygodniu przeglądała gazetki promocyjne. Natomiast obecnie robi to aż 63% osób.

Jak widać, Polacy kochają gazetki promocyjne niezależnie od wieku. Warto jednak wiedzieć, że w innych krajach trend ten jest odwrotny. Kolejne sieci handlowe decydują się na wycofanie drukowanych gazetek. Mają być one zastępowane elektronicznymi odpowiednikami w aplikacjach lub dystrybuowane wysyłką mailową.

Gazetki ery online

Cyfryzacja naszego świata wymusiła jednak ewolucję również w tym zakresie. Coraz większa popularność przypada na gazetki w formie elektronicznej oraz aplikacje mobilne. Najmłodsi wskazują, że tak samo często, jak po gazetki, sięgają również po telefon i szukają promocji poprzez aplikacje agregujące oferty różnych sieci i sklepów (39%) oraz aplikacje poszczególnych sieci handlowych (32%).

Sieci handlowe mają twardy orzech do zgryzienia. Z jednej strony wysokie ceny papieru i druku zmuszają do redukcji dystrybucji tradycyjnej, papierowej formy gazetek promocyjnych. Z drugiej, teraz bardziej niż kiedykolwiek muszą walczyć o klientów, którzy wciąż sięgają po gazetki promocyjne w tradycyjnej formie — mówi Beata Grosicka, Bussines Development and Client Service Director firmy GlobalSM. Gazetki online, szczególnie w aplikacjach mobilnych, pozwalają na personalizację ofert. Co więcej, aplikacje tego typu dodatkowo stanowią cenne źródło wiedzy na temat zachowań zakupowych, dzięki czemu sieci handlowe mogą dostosowywać kolejne promocje i akcje lojalnościowe do faktycznych potrzeb klientów i optymalizować ich komunikację — dodaje.

Niezaprzeczalnym atutem gazetek produktowych online jest ich dostępność. Mamy je zawsze pod ręką, w swoim smartfonie, co umożliwia nam przeglądanie ich np. w komunikacji miejskiej, planując codzienne zakupy. Cyfrowa przyszłość wydaje się więc nieunikniona. Przez drożejący papier oraz coraz konieczność eko można podejrzewać, że polskie sieci handlowe powoli będą stawiać na e-wydania swoich gazetek.



Źródło: BRIEF ME
Fot: Pixabay





tagi: gazetki produktowe , reklama , promocja , marketing , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,