W ciągu ostatnich dwóch lat widać bardzo duży wzrost kosztów wytworzenia. Rosną ceny surowców, energii, pracy. To przekłada się na wzrost kosztów producentów, a w konsekwencji na inflację. Efektem wysokiej inflacji jest z kolei spadek konsumpcji. Podobne zjawiska zdominowały rynek napojów. Trend, który zaczyna dominować, to poszukiwanie wartości – czyli ile dostaje się za złotówkę wydaną w sklepie. To powoduje, że konsumenci kupują większe opakowania i marki prywatne. Marki najbardziej rozpoznawalne często sprzedają się w zakupach impulsowych. Dlatego duże, światowe koncerny nie odnotowują istotnych spadków sprzedaży. Ale polscy producenci odczuwają wyraźnie konsekwencje inflacji.
– Jako jeden z największych w Polsce producentów wody, napojów i soków widzimy, że popyt konsumpcyjny mocno spada. My pracujemy praktycznie ze wszystkimi sieciami handlowymi, które są obecne w Polsce – powiedział serwisowi eNewsroom.pl podczas Kongresu Retail Trends 2023 Marek Piątkowski, dyrektor generalny, wiceprezes Bewa. – Konsumenci stają się bardziej zwracać uwagę na to, co kupują, w jakich ilościach kupują. Dodatkowo po wprowadzeniu podatku cukrowego rynek napojów słodzonych gwałtownie spadł. Staramy się wypełnić tę lukę sokami premium, NFC oraz produkcją dla marek własnych. Na szczęście nie spadają zamówienia eksportowe, są cały czas na stabilnym poziomie. Nawet nieco wzrosły w porównaniu do ubiegłego roku – podsumowuje Piątkowski.
Z analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego wynika...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.