W 2009 roku Carrefour Polska mimo niekorzystnej sytuacji makroekonomicznej i spadku koniunktury na rynku, zanotował całkowite obroty w wysokości 8,194 mld zł, co stanowi
wzrost o 2,8%.
W czwartym kwartale 2009 roku obroty Carrefour wzrosły o 6,7% i wyniosły 2,608 mld złotych. Dobre wyniki Carrefour Polska z ostatniego kwartału poprzedniego roku wskazują na poprawę koniunktury i są rezultatem wielu konkretnych działań przeprowadzonych przez firmę.
Firma powiększyła udział w rynku oraz zwiększyła powierzchnię sprzedaży, otwierając nowe hipermarkety w Kłodzku, Jastrzębiu, Oświęcimiu oraz Nowym Sączu, a także supermarkety Carrefour oraz osiedlowe sklepy franczyzowe. Sieć Carrefour ocenia rok 2009 pozytywnie. Obecnie posiada 82 hipermarkety, 202 supermarkety oraz 40 osiedlowych sklepów franczyzowych. W październiku firma planuje otworzyć hipermarket w Opolu, a na przełomie 2010/2011 w Gdańsku.
Wyniki w pierwszej połowie 2010 r. Carrefour Polska są optymistyczne. Carrefour Polska wykazał się wysoką dynamiką sprzedaży, która wzrosła o 6,2%, obroty wyniosły 2,171 mld PLN.
W drugiej połowie 2009 r. i w pierwszym kwartale 2010 r. Carrefour Polska podjął szereg przedsięwzięć, których głównym celem było wzmocnienie pozycji rynkowej sieci oraz poprawa wyników finansowych. Wprowadzenie zarządzania multiformatowego, pozyskanie nowego asortymentu produktów o bardzo niskich cenach czy wprowadzenie nowej koncepcji promocji, wspólnej dla super i hipermarketów, miały znaczący wpływ na wzrost obrotów i wypracowanie pozytywnych wyników firmy. Wyniki finansowe za I kwartał 2010 r. potwierdzają, że Carrefour jest na drodze wzrostu, a jego sytuacja w Polsce jest solidna i stabilna.
Nowe logotypy sklepów w sieci Carrefour
Carrefour zmienia szyldy w supermarketach i osiedlowych sklepach franczyzowych. Supermarkety będą posiadać nowe logo - Carrefour market, a sklepy franczyzowe - Carrefour express. Rebranding dotyczy tylko tych dwóch formatów sklepów.
Pierwsze nowe szyldy Carrefour express pojawiły się już w pierwszym kwartale 2010 r. wraz
z nowo otwieranymi sklepami franczyzowymi. Obecnie ponad 20 % sklepów franczyzowych posiada nowe logo. Realizowany obecnie rebranding supermarketów Carrefour zostanie zakończony w najbliższych tygodniach.
Zmiana szyldów następuje w strategicznych, największych krajach należących do Grupy Carrefour. Polska należy do trzech pierwszych krajów, w których dokonywana jest ta transformacja.
Asortymentowa ewolucja modelu biznesowego
Poza zmianami wizualnymi dotyczącymi oznaczenia poszczególnych placówek handlowych, rebranding niesie za sobą zmiany związane z asortymentem w supermarketach. Zyskały bogatszą ofertę produktów świeżych, takich jak: warzywa i owoce, sery, wędliny oraz mięso. Zredukowano gamę produktów przemysłowych, ograniczając ją do niezbędnego minimum. Nadal w ofercie obecne są produkty marki Carrefour. Gama towarów marki własnej niezmiennie stanowi ciekawą alternatywę dla droższych produktów znanych marek.
Nowe produkty o najniższych cenach
Polska jest nadal rynkiem, na którym podstawowym czynnikiem skłaniającym konsumentów do wybrania konkretnej oferty handlowej jest niska cena. Spełnienie tego warunku, pozwala na zwiększenie obrotów sieci oraz zdobycie nowych klientów, co bezpośrednio przekłada się na poprawienie wyników finansowych.
W odpowiedzi na oczekiwania konsumentów w zakresie cen i jakości, dokonano redukcji tych produktów, które cieszyły się najmniejszym zainteresowaniem ze strony klientów. Na ich miejsce wprowadzono około 800 nowych produktów, o wyjątkowo atrakcyjnych cenach. Ponad 90% nowego asortymentu pochodzi od polskich małych i średnich producentów i dostawców. Taka strategia handlowa sprzyja wspieraniu polskich przedsiębiorców.
Zmodyfikowana ekspozycja nowo wprowadzonych produktów, opatrzenie ich na półkach stop etykietami "Produkt polski", pozwala na szybkie odnalezienie tego asortymentu w sklepie.
Taka ekspozycja gwarantuje łatwe i szybkie zakupy. Istotne zmiany wprowadzono także
w komunikacji marketingowej, która podejmuje wspólne akcje promocyjne dla hiper
i supermarketów.
Należy podkreślić, że Carrefour skupił swoje wysiłki na ofercie dla osób o niższych dochodach. Wprowadzenie do oferty tej grupy produktów wpisuje się w strategię, której podstawowym założeniem jest to, że sieć Carrefour będzie oferowała szeroką gamę produktów w możliwie najniższych cenach. Potwierdziły to badania koszyka produktów przeprowadzane w poszczególnych sieciach, które pokazały, że asortyment w sklepach Carrefour jest bardzo konkurencyjny cenowo.
W 2010 roku, dla firmy istotne jest ustalenie i utrzymanie w placówkach niskich cen, aby zachować dotychczasowych klientów i zyskać nowych, zwłaszcza tych, dla których cena jest ważnym kryterium wyboru robienia zakupów.
Rodziynka - program lojalnościowy supermarketów
W sklepach Carrefour market nadal będzie działał najstarszy w Polsce program lojalnościowy dla supermarketów - Rodziynka, który ostatnio został dodatkowo połączony z ofertą telefonii Carrefour Mova. Od 5 maja 2010 r. została ponownie wprowadzona usługa „Minuty za zakupy". Dzięki niej wszyscy klienci sklepów Carrefour Market, którzy są jednocześnie użytkownikami sieci Carrefour Mova, otrzymają na podstawie paragonu dodatkowe minuty, które będą mogli wykorzystać na rozmowy. Kolejnym udogodnieniem jest możliwość wymiany punktów uzbieranych na karcie Rodziynka na minuty.
Korzyści wynikające z uczestnictwa w programie lojalnościowym Rodziynka
1. Wymiana punktów zebranych za zakupy na prezenty lub bony rabatowe z katalogu
2. Wymiana punktów zebranych za zakupy na minuty w sieci Carrefour Mova
3. Rabaty na produkty, które są wymienione w ogólnopolskich katalogach supermarketów
Multiformatowa komunikacja marketingowa
Jednym z podstawowych założeń, wprowadzonego w ostatnim czasie multiformatowego zarządzania sklepami Carrefour Polska jest zunifikowanie oferty promocyjnej i handlowej pomiędzy poszczególnymi formatami. Dla klienta oznacza to możliwość skorzystania z promocji we wszystkich sklepach sieci Carrefour. Osiedlowe sklepy franczyzowe mają większą dowolność w przygotowaniu indywidualnych promocji dla swoich klientów, ale także mają możliwość skorzystania z głównych promocji sieciowych.
Rozwój sklepów franczyzowych
W 2010 roku ekspansja Carrefour dotyczy sklepów franczyzowych. Aktualnie Carrefour posiada 40 sklepów. Nowe placówki handlowe są otwierane w całej Polsce. Obecnie największa liczba sklepów znajduje się na terenie Śląska oraz Polski centralnej. Carrefour lokuje się zarówno w dużych aglomeracjach, jak i małych miasteczkach.
Nowy model współpracy franczyzowej
Dynamiczny rozwój sklepów franczyzowych w bieżącym roku stał się możliwy dzięki nowemu modelowi współpracy, który w ostatnim czasie został zmodyfikowany. To spowodowało, że franczyza stała się bardzo atrakcyjnym rozwiązaniem dla partnerów handlowych Carrefour. Od stycznia do maja br., piętnaście nowych sklepów franczyzowych pod logo Carrefour express rozpoczęło swoją działalność. Wielu partnerów handlowych, którzy w ostatnim czasie rozpoczęli współpracę z Carrefour Polska, planuje otwarcia kolejnych sklepów. W tym roku ma powstać 50 - 60 takich sklepów (m.in. w Zduńskiej Woli, Józefosławiu, Orzechu, Krakowie, Lesznie, Ząbkach i w Warszawie) a w 2011 80 - 100 placówek.
Znacznym udogodnieniem dla działalności i rozwoju placówek franczyzowych jest to, że mogą korzystać z ujednoliconej komunikacji marketingowej sieci, a jednocześnie posiadają dowolność w kształtowaniu swojej oferty cenowej. Franczyzobiorcy mogą też czerpać z bogatej i atrakcyjnej cenowo oferty produktów marki własnej Carrefour, które cieszą się dużym zainteresowaniem klientów.
Warunki współpracy
Przedsiębiorcy rozpoczynający współpracę z Carrefour Polska w ramach franczyzy, mogą liczyć na w pełni partnerską relację ze strony sieci. Carrefour poza brandingiem sklepów, przekazuje pełne know-how funkcjonowania placówki handlowej, pomaga zarządzać punktem sprzedaży i pozyskać towar w jak najatrakcyjniejszych cenach, pozostawiając jednocześnie pełnię swobody swoim partnerom handlowym. Carrefour zapewnia także możliwość korzystania ze swoich magazynów i sieci logistycznej. Firma nie stawia też żadnych przeszkód jeżeli chodzi o zaopatrywanie się u innych dostawców, aby każda placówka franczyzowa mogła dostosować swoją ofertę do potrzeb rynku lokalnego. Współpraca w takim zakresie pozwala odnieść sukces obu stronom przedsięwzięcia.
Podstawowe kryteria rozpoczęcia współpracy z Carrefour Polska dla franczyzobiorców:
- Lokal o powierzchni od 100 do 400 mkw.
- Sąsiedztwo osiedli mieszkaniowych
- Dogodny dojazd
Kolejnym ważnym elementem wyróżniającym sklepy franczyzowe Carrefour jest szeroki wachlarz usług dodatkowych oferowanych klientom, obejmujący m.in. możliwość płacenia rachunków w kasie, akceptowanie płatności kartami kredytowymi oraz bonami zakupowymi Carrefour, doładowywanie telefonów komórkowych, punkt lotto oraz lokalne karty rabatowe.
Przy wdrażaniu tego projektu firma Carrefour Polska korzysta z bogatego i wieloletniego doświadczenia Grupy Carrefour w działalności franczyzowej.
(Maja Święcka)
Na zdjęciu: Jean Anthoine, Prezes Carrefour Polska
Notka biograficzna: Jean Anthoine urodził się 11.09.1961. Karierę zawodową w Carrefour rozpoczął w 1982 roku od stanowiska szefa działu w hipermarkecie we Francji. W 1998 roku został Dyrektorem Handlowym na Europę, natomiast rok później - Dyrektorem Eksploatacji w Carrefour Polska. W latach 2001-2003 zajmował analogiczne stanowisko w brazylijskim oddziale Carrefour, od 2003 do 2005 roku - we Francji, a przez następne dwa lata - w Chinach. W 2007 roku został Prezesem Carrefour w Bułgarii. 1 lipca 2009 r. Jean Anthoine powrócił do Polski i objął stanowisko Prezesa Carrefour Polska. Jean Anthoine jest żonaty i ma czwórkę dzieci.
tagi: Carrefour ,
Znamy laureatów Sustainability Awards For Retail! Podczas...
Należąca do koncernu FoodWell marka Bakalland dołączyła do...
Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP...
Zawirowania w światowym handlu...
Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji...
Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów...
Światowi dostawcy nie nadążają z dostawami do Polski...