Zakłócenia w łańcuchach dostaw. Czy firmy są przygotowane?
Czwartek, 23 lutego 2023
Zawirowania na rynku i przerwane łańcuchy dostaw spędzają sen z powiek menadżerom odpowiedzialnym za zaopatrzenie. Wg analizy przeprowadzonej przez Gartnera, w ciągu najbliższych 3 lat nawet 95 proc. firm nadal nie będzie w stanie zapewnić pełnej odporności swojej organizacji przed wahaniami popytu i problemami z łańcuchami dostaw. Dzieje się tak mimo nakładów na technologie poniesionych przez przedsiębiorstwa w ostatnich latach.
Potrzebna wiedza
Analiza Gartnera wskazuje, że mimo sporych zawirowań na rynku w ciągu ostatnich lat, niewiele firm podjęło działania, aby zabezpieczyć swoje łańcuchy dostaw. Ciągle zbyt mało organizacji podejmuje najważniejsze decyzje biznesowe na podstawie szczegółowych, przekrojowych analiz opartych na cyfrowych danych.
– Gromadzone przez organizację informacje to niezwykle cenna wiedza, która odpowiednio wykorzystana, może przenieść firmę na nowy poziom funkcjonowania – tłumaczy Adam Sienkiewicz, Head of Sales z Sagra Technology. Ekspert dodaje: – Gromadzenie danych sprzedażowych oraz informacji dotyczących wielu najróżniejszych czynników zewnętrznych, związanych z sezonowością, trendami, konkurencją czy popytem, umożliwia tworzenie modeli predykcyjnych. Dzięki nim firmy mogą sprawnie zaplanować produkcję, zaopatrzenie, zamówienia i trafnie odpowiadać na wszelkie zawirowania na rynku. Dotyczy to wszystkich uczestników łańcucha dostaw.
Jeśli firmy nie skupią się na precyzji oraz zarządzaniu, które uniezależni procesy w organizacji od rynkowych zawirowań i przerwanych łańcuchów dostaw, nadal będą zmagały się z niepewnością. Właściwe inwestycje w digitalizację mogą zwiększyć odporność organizacji.
Ekspert Gartnera, Tim Payne, komentując wynika badania, przekonuje: – Firmy starają się zwiększyć odporność swojej działalności na zawirowania w łańcuchach dostaw. Jednak ciągle podejmują działania, które mogą przynieść przeciwny skutek. Łańcuchy dostaw nie są w stanie poradzić sobie z dzisiejszą niepewnością. Organizacje powinny wymyślić swoje strategie na nowo.
Jakie zatem działania Gartner zaleca organizacjom? Ponieważ dziś dokładne planowanie nie jest możliwe, firmy w swoich prognozach powinny w większym stopniu uwzględniać czynnik niepewności. Warto też, aby zauważyły potencjał technologii, takich jak sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe, które umożliwiają generowanie zaawansowanych modeli wspomagających zarządzanie. W podejmowaniu lepszych decyzji może pomóc np. cyfrowy bliźniak łańcucha dostaw.
Biznes inteligentny
– Dziś dla łańcuchów dostaw ogromnie istotne jest zintegrowanie procesów i danych, zamówień i stanu realizacji każdej pozycji zamówienia, stanów magazynowych z dystrybucji, czy informacji o faktycznej odsprzedaży. Na tej podstawie możliwy jest pełny monitoring dostaw i odpowiednie reagowanie na wszelkie zmiany. Umożliwia to analityka Business Intelligence, która producentom, dystrybutorom czy sprzedawcom pozwala podejmować najlepsze decyzje – tłumaczy Adam Sienkiewicz.
Firmy powinny postawić na wykorzystanie analityki danych, aby usprawnić bądź zautomatyzować łańcuchy dostaw. Wymiana danych między dostawcami tworzyw czy surowca, producentami, dystrybutorami i punktami sprzedaży pomoże zoptymalizować procesy oraz właściwie reagować na pojawiające się na rynku wyzwania. Poza wszystkim, to po prostu istotny rynkowy trend, na który stawia również konkurencja.
Jak wynika z raportu Global Business Intelligence Market 2023, globalny rynek analityki biznesowej w latach 2023-2032 będzie rósł rocznie średnio o 9,68 proc. Organizacje będą korzystać z BI z powodu wpływu globalizacji na firmy, zapotrzebowania na rzetelne informacje oraz potrzeby podejścia zorientowanego na klienta.
Prognozy na najbliższe miesiące są zróżnicowane, a...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.