Rezerwacji noworocznych jest aż sześć razy mniej niż w zeszłym roku
Poniedziałek, 12 grudnia 2022
W nadszarpniętych wydatkami portfelach Polaków najwyraźniej brakuje pieniędzy na grudniowe wyjazdy. „Rezerwacji noworocznych jest aż sześć razy mniej niż w zeszłym roku. Do tego dochodzi dziesięcioprocentowy spadek w rezerwacjach na święta. To nie będzie grudzień marzeń dla polskiej branży turystycznej” – wynika z raportu Noclegi.pl.
Chociaż średnia cena rezerwacji świątecznych względem 2021 roku wzrosła aż o 40% z 89 złotych za osobę za noc do 124 zł za osobę za noc, to liczba rezerwacji na ten czas nie spadła aż tak znacząco, bo o 10%. Polacy tradycyjnie wybiorą się w tym czasie do Zakopanego, Gdańska, Sopotu czy Krakowa.
„Znacznie bardziej niepokoją dane dotyczące okresu noworocznego, bo to wyjazdy sylwestrowe zawsze stanowiły trzon grudniowych przychodów właścicieli obiektów – alarmuje Natalia Jaworska, ekspert platformy Noclegi.pl. – Rezerwacji na ten czas mamy aż sześć razy mniej niż w zeszłym roku. To dramatyczny spadek i bardzo zły sygnał dla branży, tym bardziej, że nic nie wskazuje na to, żeby początek roku pozwolił nadrobić straty. Na dziś mamy dziesięć razy mniej rezerwacji na ferie niż w analogicznym okresie 2021 roku” – podkreśla.
Pomimo rosnących cen prowadzenia działalności hotelarze próbują walczyć o sylwestrowych gości cenami, które w przeciwieństwie do tych świątecznych, utrzymują się na poziomie zbliżonym do zeszłorocznego i wzrosły o 5%. Tymczasem nawet układ kalendarza nie zachęca do wyjazdu. Sylwester wypada w sobotę i nie każdy może pozwolić sobie na przedłużenie noworocznego weekendu. Widać to w długości rezerwacji, która względem zeszłego roku skróciła się ze średnio 3-4 nocy do 2-3 nocy.
„Wpisuje się to wyraźnie w trend, który zaobserwowaliśmy już w sezonie letnim. Polacy, nie chcąc zrezygnować całkowicie z wyjazdów, obniżają ich koszty przez skracanie pobytów – tłumaczy Natalia Jaworska.
A jak się kształtują ceny wyjazdów noworocznych? Najwięcej rezerwacji odnotowano w apartamentach, pensjonatach i hotelach. Chętni na wyjazd do apartamentu muszą liczyć się w tym czasie ze średnim wydatkiem 100 złotych za osobę za noc. Z kolei wypoczynek w pensjonacie to średnio 104 złote za osobę za noc. Najdroższy jest nocleg w hotelu, gdzie średnio zapłacić trzeba 116 zł za osobę za noc, co przy wyjeździe dla czteroosobowej rodziny na dwa dni daje średnio 1142 złotych. Szukający oszczędności mogą rozważyć zatrzymanie się w hostelu, gdzie średnia cena wynosi 81 złotych za osobę za noc.
Najczęściej wybierane miejscowości są od lat praktycznie niezmienne. W TOP 5 znalazły się w tym sezonie Zakopane, Gdańsk, Wisła, Kraków i Szklarska Poręba.
W najpopularniejszym od lat Zakopanem średnia cena wzrosła w stosunku do 2021 roku ze 116 złotych na 128 złotych za osobę za noc. Taniej jest natomiast w Wiśle, gdzie względem zeszłego roku odnotowano spadek ze 110 złotych na 86 złotych za osobę za noc.
Prognozy na najbliższe miesiące są zróżnicowane, a...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.