Dotykačka: 2023 rok będzie należał do systemów POS online
Piątek, 28 października 2022
Jakie są wyzwania dla branży retailowej w 2023 roku? Czy era hipermarketów dobiegła końca? Jakie korzyści przynosi wdrożenie multi–funkcjonalnego systemu POS online? Rozmawiamy z Jerzym Łochowskim, Country Managerm, oraz Marcinem Marciniukiem Product & Support Manager w Dotykačka.
Retail w 2022, jakie perspektywy czekają branżę handlu detalicznego w 2023. Co będzie bolało najbardziej?
Jerzy Łochowski: Obecna sytuacja ekonomiczna jest nie tyle zmienna, co bardzo nieprzewidywalna. Z jednej strony mamy wysoką i stale rosnącą inflację oraz dramatycznie szybko rosnące ceny paliw, energii, surowców i wynagrodzeń. Z drugiej strony niepokoi brak spójnych i długofalowych działań przeciwdziałających tym niekorzystnym trendom. Kolejne tarcze czy dopłaty nie rozwiązują problemów systemowo. W efekcie przybywa pieniądza, lecz spada jego siła nabywcza, zaś spirala wzrostów cen ciągle się nakręca. Szczególnie boleśnie odczuwa to branża gastronomiczna, już i tak osłabiona dwoma latami pandemii. Coraz wyższe ceny odstraszają klientów, a pusta restauracja czy bar – o ile nie ma innych źródeł przychodu – nie ma racji bytu.
Marcin Marciniuk: Podobnie wygląda sytuacja w przypadku branży retail – konsumenci ograniczają zakupy lub wybierają produkty tańsze. Wolumen sprzedaży z nie zmniejsza się, jednak z decydowanie na gorsze zmienia się jego struktura i wartość – przede wszystkim w sektorze spożywczym. Kluczowa wydaje się być umiejętność szybkiego reagowania sklepów i sieci handlowych – w zakresie doboru i dostępności towarów na zmieniające się nawyki i potrzeby konsumentów. Dodatkowo, w sytuacji szybko zmieniających się cen, krytyczne staje się monitorowanie kosztów zakupowych oraz modelowanie cen detalicznych.
Jakie wyzwania stoją przed systemem Dotykačka w tak wymagającej branży, jaką jest handel detaliczny?
Jerzy Łochowski: Wspomnieliśmy wcześniej o konieczności efektywnego monitorowania całego łańcucha dostaw oraz dynamiki i struktury sprzedaży, jak również umiejętności modelowania polityki cenowej podążającej za szybko zmieniającym się koszykiem zakupowym. To są wyzwania, którym nie sprosta się za pomocą zwykłej kasy czy arkusza kalkulacyjnego. Tutaj potrzebny jest nowoczesny system POS, który zbierze dla nas wszystkie kluczowe dane i dostarczy je w sposób umożliwiający przeprowadzenie pogłębionej analizy. Dobre i skuteczne decyzje biznesowe podejmuje się na podstawie twardych danych.
Marcin Marciniuk: Dział rozwoju systemu POS Dotykačka przygląda się codziennej pracy użytkowników naszych rozwiązań, starając się nie tylko usprawnić ich bieżącą działalność, ale także wprowadzając funkcjonalności i narzędzia wspierających ich w rozwoju biznesowym. Dlatego nasz system jest zintegrowany z Chmurą Dotykačka, wyposażoną w rozbudowany moduł analityczny. Menedżer punktu handlowego może w czasie rzeczywistym obserwować wiele parametrów, takich jak choćby zmianę dynamiki rotacji produktów – które sprzedają się lepiej, które gorzej. W ten sposób jest w stanie szybko zareagować i zatowarować się w odpowiednie produkty. Podobnie łatwo i szybko może reagować na zmiany cen hurtowych czy stawek VAT – zmiany cen w systemie może przeprowadzić samodzielnie i niemal automatycznie. Każdy, kto ma minimalne doświadczenie w handlu wie, jak dużym wyzwaniem jest to w przypadku standardowej kasy fiskalnej.
Jerzy Łochowski: W handlu detalicznym bardzo istotne jest skuteczne zarządzanie magazynem. Staramy się automatyzować jak najwięcej procesów, takich jak import listy przyjmowanych towarów czy monitorowanie stanów magazynowych i powiadamianie o niskich poziomach z odpowiednim wyprzedzeniem. Nie zapomnieliśmy nawet o szczegółach jak choćby etykiety z cenami – ich wydruk, konieczny przy każdej zmianie ceny, można wykonać praktycznie od ręki.
Jerzy Łochowski: Oczywiście są też inne kwestie warte zaadresowania, jak chociażby prędkość obsługi klienta przy kasie. Tutaj zapewniamy współpracę z szerokim wachlarzem urządzeń i akcesoriów, takimi jak wagi, skanery kodów czy terminale płatnicze – każde kolejne urządzenie podłączone bezpośrednio do systemu sprzedażowe z jednej strony przyspiesza obsługę klienta, z drugiej eliminuje miejsca na powstanie ludzkich błędów.
Systemy POS online Dotykačka jakie daje możliwości dla sklepów? W jakiego klienta celujcie i dlaczego?
Jerzy Łochowski: Dotykačka jest systemem wszechstronnym i sprawdza się w różnych typach działalności. To zależy od użytkownika, jakie funkcje i narzędzia aktywuje lub wyróżni w interfejsie ekranu dotykowego. W przypadku sektora retail, Dotykačka sprawdzi się zarówno w małych, pojedynczych punktach, jak i w sieciach własnych lub franczyzowych rozproszonych po całym kraju.
Marcin Marciniuk: Obsługujemy klientów z różnych sektorów branży handlowej – od spożywczego, przez konfekcję, aż na księgarniach i kwiaciarniach skończywszy. To oczywiście rodzi kolejne wyzwania oraz potrzebę niemal indywidualnego podejścia do realnych potrzeb i wymagań. Właściciel małego sklepu z owocami i warzywami będzie wymagał bezproblemowej współpracy naszego systemu z elektroniczną wagą oraz możliwości przyjmowania płatności w każdej formie gotówkowej i bezgotówkowej. Dla sieci sklepów równie istotne będzie scentralizowane, zdalne zarządzanie dostawami i stanami magazynowymi oraz raportowanie sprzedaży. To są wyzwania, na które nasz system jest gotowy praktycznie natychmiast po wyjęciu z pudełka.
Era hipermarketów się definitywnie skończyła? 2022 i 2023 to czas dyskontów, czy może mniejszych i średnich sklepów?
Jerzy Łochowski: Z pewnością polska mapa sprzedaży detalicznej zmieniła się w ostatnich latach. Dalecy jesteśmy od kategorycznego stwierdzenia, iż czasy hipermarketów się skończyły, jednak wyraźnie widać migrację konsumentów zarówno do dyskontów i do sklepów lokalnych, jak i do supermarketów online.
Marcin Marciniuk: Klienci coraz częściej doraźne zakupy wykonują w lokalizacjach dogodnych – przy powrocie z pracy do domu. Większe ilościowo, ale rzadsze zakupy coraz bardziej przenoszą się do dyskontów. Wyraźnie to widać również w rosnącej liczbie tych punktów oraz w ofercie produktowej, jaką można w chwili obecnej znaleźć na półkach.
Jerzy Łochowski: Mieszkańcy dużych i średnich miast, którzy nie mają czasu lub ochoty na wyprawy do sklepów, coraz częściej robią zakupy online. Dynamicznemu rozwojowi tego sektora w ostatnich latach przysłużyła się pandemia. Konieczność ograniczenia kontaktów, w połączeniu z wygodą dostawy zakupów pod drzwi sprawiły, że taką formę zakupów wybiera coraz więcej konsumentów. W tym sektorze działają obecnie głównie duzi gracze, jednak szansę dla siebie zaczynają dostrzegać w nim także małe sklepy lokalne. Kluczowe tutaj wydaje się być dostarczenie zakupów do klienta w krótkim czasie, z zapewnieniem jakości dostawy – i w tym tkwi siła lokalnych sklepów.
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.