Raporty

Boże Narodzenie w handlu

Czwartek, 20 października 2022 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 10/200. Październik 2022
Święta to jeden z najbardziej „gorących” okresów w handlu. Rosną wydatki klientów, zwiększa się ich liczba w sklepach, a sprzedaż w wielu kategoriach osiąga najlepsze wyniki w roku. Już czas by odpowiednio się do tego okresu przygotować. Z pewnością pomoże ciekawa i bogata oferta, atrakcyjny sposób prezentacji produktów czy promocje cenowe – ale to nie wszystko.
Przechwytywanie.JPG

Grudzień w handlu to jeden z lepszych okresów w roku. Według danych GUS, sprzedaż detaliczna w grudniu 2021 roku była wyższa niż przed rokiem o 8%. „Wartość sprzedaży w omawianym okresie rdr. wzrosła głównie za sprawą rosnącej inflacji” – mówi Renata Juszkiewicz, Prezes POHiD.

Obecna sytuacja na rynku zmusza konsumentów do pewnych zmian zakupowych. „Najnowsze badania pokazują, iż presja inflacyjna zmieniła zwyczaje zakupowe konsumentów oraz ich podejście do wydatków. Aż 60% Polaków oszczędza na jedzeniu, 40% kupuje niedrogie lub tańsze produkty, 38% nabywa produkty na promocjach, a 23% kupuje więcej marek własnych” – informuje Renata Juszkiewicz.

Przyszłe miesiące okazują się być okresem niepewnym, pełnym niewiadomych. „Możemy zadać sobie pytanie, czy w tym roku wyjątkowo trudna sytuacja ekonomiczna wielu polskich rodzin przełoży się na zmianę podejścia konsumentów do wydatków również w okresie świątecznym, np. zastąpienia produktów premium produktami marek własnych, aktywnego poszukiwania promocji, robienia zakupów z wyprzedzeniem itp., czy może jednak święta Bożego Narodzenia, jako wyjątkowy okres w kalendarzu, sprzyjający odpoczynkowi w rodzinnym gronie i będący odskocznią od codziennych problemów, zachęci Polaków do zwiększonych wydatków na żywność i zakupu produktów z wyższej półki, z których rezygnują na co dzień” – zastanawia się Renata Juszkiewicz.

Mimo wielu wyzwań z jakimi zmagają się producenci i handlowcy branża zaczyna okres przygotowań do świąt. W przypadku wielu sklepów bożonarodzeniowe akcje marketingowe ruszają już w październiku. W trudnych popandemicznych czasach priorytetem dla handlowców jest naturalnie dbałość o to, aby zapewnić dostępność sezonowych towarów na sklepowych półkach. Ważne jest zatem odpowiednio wcześniejsze zatowarowanie sklepu na okres świąteczny. Oprócz tego, jak doradza Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, równie istotne jest zaplanowanie grafiku pracy dostosowanego do przewidywanego ruchu klientów. Sklepy nie szczędzą wysiłków, aby wyróżnić się na tle konkurencji pod względem ciekawej oferty (m.in. asortyment premium, regionalne dania), sposobu prezentacji produktów, odpowiedniej atmosfery, wysokiego poziomu komfortu i bezpieczeństwa zakupów, profesjonalnej obsługi i oczywiście atrakcyjnych promocji.

Monika Książek
Redaktor





tagi: Boże Narodzenie , handel , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,