Advertisement

Nieskategoryzowane

Nowe firmy Kolportera

Środa, 24 marca 2010
Z początkiem marca, największy polski dystrybutor prasy, Kolporter SA, podzielił się na 3 niezależne spółki. Kolporter DP Sp. z o.o. zajmuje się dystrybucją prasy i książek, Kolporter Express Sp. z o.o. usługami logistycznym i kurierskimi, Kolporter e-biznes SA specjalizuje się w handlu internetowym.

Zmiany te nie wpływają w żaden sposób na zasady współpracy z wydawcami i punktami sprzedaży prasy, umożliwiają natomiast dynamiczny rozwój Grupy Kapitałowej Kolporter w nowych segmentach działalności.

"Przyczyną podziału spółki Kolporter SA jest optymalne dostosowanie struktur biznesowych do rynkowych działań prowadzonych przez firmę. Wszystkie dziedziny biznesu, jakimi się zajmujemy, rozwijają się bardzo szybko. Rosną nasze udziały w rynku prasowym, podobnie jak liczba klientów i obroty uzyskiwane dzięki przesyłkom kurierskim i sprzedaży internetowej" - mówi Grzegorz Fibakiewicz, prezes Kolportera DP. - "Te trzy, bardzo różnorodne rodzaje działalności prowadzone były do 1 marca w ramach Kolportera SA. Dzięki podziałowi na odrębne spółki przepływy finansowe uzyskiwane z poszczególnych biznesów staną się czytelniejsze i znacznie usprawni się system zarządzania."

Udziały Kolportera w rynku prasowym w 2009 r. wzrosły do blisko 49 procent (z około 45 w 2008 r.), przychody ze sprzedaży prasy pozostały na poziomie ubiegłorocznym i wyniosły około 1 mld 250 mln zł.

Przychody z usług kurierskich realizowanych pod marką Kolporter Express wzrosły o około 100 procent w 2009 roku i wyniosły około 58 mln zł. W roku 2010 zakładane jest ich podwojenie. Wśród stałych klientów są tak znane firmy jak Kamis, Orlen, Anwil, Patron Service, Navo, Suder&Suder i Polkomtel SA.

Sklep internetowy kolporter.pl jest jednym z największych w Polsce, w jego ofercie jest ponad 85 tysięcy książek, blisko 68 tysięcy płyt, 6 tysięcy filmów i około 2 tysięcy gier. Przychody sklepu kolporter.pl w 2009 r. również wzrosły o ponad pięćdziesiąt procent i wyniosły 3,2 mln zł . W 2010 roku planowane jest ich podwojenie.

W 20 letniej historii Kolportera SA to nie pierwszy przypadek, że największy polski dystrybutor prasy wydziela ze swoich struktur działalność prowadzoną wcześniej w ramach jednego z pionów firmy i tworzy nowe spółki.

"Wielokrotnie odgrywaliśmy rolę inkubatora nowych biznesów. Z naszego zakładu remontowo - budowlanego w 1995 r. powstała firma Kolprod - (obecnie Condite) - jedna z liczących się na polskim rynku firm budowlanych. W 1997 r. z naszego Pionu Obrotu Towarami Pozaprasowymi; powstał Kolporter Service, obecnie jeden z największych dystrybutorów towarów FMCG. W 2001 Pion Sieci Własnej został wydzielony jako spółka Kolporter Sieci Handlowe, a Pion Informatyki został przekształcony w spółkę Kolporter Info. Można by jeszcze długo wymieniać kolejne spółki, które dziś dynamicznie się rozwijają, a kiedyś były częścią Kolportera SA. Zawsze tego rodzaju działaniom przyświecał jeden cel - zwiększanie przychodów i zdobywanie przez Grupę Kolporter nowych rynków. Z perspektywy lat, które minęły od  tamtego czasu można powiedzieć, że to się świetnie udało" - podsumowuje Grzegorz Fibakiewicz.

Przychody liczącej dzisiaj już 15 spółek Grupy Kapitałowej Kolporter wyniosły w 2009 roku 3 mld 831 mln zł (3 mld 774 mln w 2008 r.), zysk skonsolidowany wzrósł z 2,3 mln w 2008 do blisko 9 mln zł w 2009 r. Prognoza na 2010 przewiduje wzrost przychodów Grupy o 10 - 15 procent i dalszy, dynamiczny wzrost zysku.

(Maja Święcka)

tagi: Kolporter ,