Auto

Nowy Citan – jeszcze lepszy w kategorii vanów premium

Czwartek, 21 października 2021 Autor: Paweł Pańczyk,
Hamburg jest jak udane połączenie unikatowej klasyki z nowoczesnością. Dlaczego to miasto pojawia się we wstępie? Właśnie tutaj nasza redakcja mogła przetestować nowego Mercedesa Citana – vana premium przeznaczonego do codziennej efektywnej pracy – auta dla tych, którzy nie tylko w sposób rozsądny prowadzą swój biznes, ale jeszcze chcą to pokazać innym.

Nowy Mercedes-Benz Citan może wyjechać na ulicę jako furgon lub Tourer, gdzie pierwszy z nich to dwusiedzeniowa wersja z dużą przestrzenią ładowną oddzieloną ścianą działową, drugi to pięcioosobowe rozwiązanie w jednej przestrzeni z możliwością złożenia foteli. W planach jest wprowadzenie innych wariantów z dłuższym rozstawem osi oraz wersja Mixto.


Dostępny jest w pięciu wariantach silnikowych. Trzech wysokoprężnych i dwóch benzynowych. Furgon będzie można wyposażyć w silniki: 108 CDI 55kW/75KM, 110 CDI 70kW/95KM, 112 CDI 85kW/116KM, 110 75kW/102KM oraz 113 96kW/131KM. Natomiast Tourer jest dostępny w trzech opcjach silnikowych: 110 CDI 70kW/95KM, 110 75kW/102KM oraz 113 96kW/131KM. Na końcu artykułu znajdują się specyfikacje techniczne wszystkich wariantów.

Komfort do którego przyzwyczaił nas Mercedes
Zawieszenie przednich kół na kolumnach McPhersona z dolnymi wahaczami, zastosowanie tylnej osi z belką skrętną oraz obecność wahaczy wleczonych sprawia, że prowadzenie Citana zapewnia poczucie olbrzymiego komfortu i bezpieczeństwa. To fakt, prowadzenie tego pojazdu jest po prostu przyjemne. Dodatkowo, podobnie jak w innych rozwiązaniach Mercedesa – auto posiada odpowiednio przytłumione amortyzatory na przedniej i tylnej osi oraz przetestowaną i dostosowaną sztywność sprężyn. Tak przygotowany samochód świetnie prowadzi się zarówno z ładunkiem jak i na pusto. Komfort z jazdy jest zdecydowanie wyczuwalny co można uznać za olbrzymi walor tego modelu.

Odpowiednia ładowność to podstawa w biznesie
Nowy Citan jest kompaktowym miejskim vanem, którego zaletą jest inteligentna długość – 4498mm oraz duża ładowność. Połączenie tych dwóch cech sprawia, że świetnie sprawdza się jako transport dla produktów na trasie hurtownia-sklep. Mercedes może przewieźć, w wersji Furgon (przestrzeń ładunkowa do 2,9m3, mierzona zgodnie z normą VDA), nawet dwie europalety oraz sprawnie zaparkować w ciasnym miejscu przed sklepem podczas rozładunku. W takich warunkach pomóc mogą również boczne drzwi przesuwne oraz możliwość zablokowania skrzydeł tylnych drzwi pod kątem 90 stopni lub rozłożenia ich do 180 stopni. Podczas testów, przewoziliśmy elementy wyposażenia boiska piłkarskiego, których gabaryty sprawiały, że załadunek i rozładunek byłby znacznie utrudnione, gdyby nie możliwość szerokiego rozłożenia tylnych skrzydeł drzwi. Miłośnicy dodatkowego wyposażenia na pewno docenią możliwość zamówienia tylnych drzwi z podgrzewanymi szybami i wycieraczkami.

Bezpieczeństwo na drodze

Citan Tourer wyposażony jest w siedem poduszek powietrznych i różni go jedynie dodatkowa środkowa poduszka od wersji furgon, w której znajdziemy dwie poduszki przednie, dwie poduszki naokienne i boczne na klatkę piersiową.


Tworząc w Nowym Citanie systemy wspomagające kierowcę, chcieliśmy wdrożyć także w pojeździe dostawczym filozofię Mercedes-Benz Cars w zakresie ich komfortowego i płynnego działania. Taką płynną interwencję, której klient początkowo prawie nie zauważa, oferuje ESP, a także wspomaganie ruszania pod górę i asystent bocznego wiatru - Dirk Hipp, kierownik projektu strategicznego i główny inżynier Mercedes-Benz Small Vans.


Co ważne, szczególnie w mieście – van wyposażony jest w czujniki radarowe i ultradźwiękowe oraz w kamery, które ostrzegają przed kolizją lub pomagają zaparkować. W wersji Pro mamy do wyboru dwie kamery – jedna w trybie „rybie oko” zwiększająca widoczność przeszkód znajdujących się po bokach tylnego zderzaka. Kamera działa precyzyjnie, bez opóźnień, a obraz wyświetlany jest w wysokiej rozdzielczości, co wpasowuje się w wymagania współczesnych konsumentów.


Do Citana włożony jest Aktywny asystent utrzymania pasa ruchu oraz w standardzie (oprócz ABS i ESP) Asystent ruszania pod górę, Asystent bocznego wiatru, system ostrzegający o zmęczeniu Attention Assist oraz system połączenia alarmowego Mercedes-Benz. Dodatkowo możemy zamówić aktywnego asystenta odległości Distronic (zautomatyzowanie prowadzenia w korku) oraz Aktywnego asystenta układu kierowniczego (utrzymanie Citana na środku pasa ruchu).

Dla entuzjastów elektroniki

Na pokładzie Citana możemy znaleźć samouczący się, multimedialny system MBUX, czyli Mercedes-Benz User Experience. To wysokiej jakości 7-calowy, dotykowy ekran wraz z dedykowanych, inteligentnym oprogramowaniem do obsługi nawigacji, połączeń zdalnych, systemu „Hej Mercedes”, Mercedes me connect czy muzyki.


„Hej Mercedes” to asystent głosowy, który umożliwia wprowadzanie danych poprzez komendy głosowe. Co ciekawe, system rozpoznaje również najczęstsze zwroty mowy potocznej. System jest czuły i nie miał problemów z rozpoznaniem wszystkich poleceń głosowych, które mu wydawałem podczas tesów. System nie występuje w wersji polskiej.


Istnieje możliwość połączenia smartfonu z Apple Car Play lub Android Auto oraz połączenia z pojazdem z każdego miejsca na świecie dzięki funkcji Mercedes me connect. Ciekawym rozwiązaniem jest system what3word (w3w), który bazuje na zaprogramowanej mapie określonej… słowami. Cała mapa świata wgrana do nawigacji jest podzielona na małe kwadraty o wymiarach 3x3m, a każdy z tych obszarów ma przypisaną niepowtarzalną kombinację składającą się z trzech słów. Funkcja jest przydatna w sytuacji, gdy chcemy dojechać nie tylko pod wskazany adres (ulica i numer budynku), ale w konkretne miejsce na mapie (np. precyzyjne miejsce na dużym parkingu). Lokalizację takiego miejsca wgrywamy do systemu poprzez powiedzenie trzech słów oddzielonych kropkami, np. innovation.makes.difference.

Premiera przyszłości
W drugiej połowie 2022 roku na rynek zawita eCitan, czyli w pełni elektryczna wersja Mercedesa Citana. Będzie to trzeci model pojazdu elektrycznego obok dostępnych już na rynku eVito i eSprinter. Jak czytamy w materiałach prasowych producenta, oczekiwany zasięg ma wynieść 285 km (zgodnie z WLTP - obecnie nie ma potwierdzonych wartości od TÜV, nie ma również homologacji typu WE ani certyfikatu zgodności z oficjalnymi wartościami). Ładowanie akumulatora od 10 do 80 procent ma zająć 40 minut.

tagi: Citan , Mercedes ,