Shop Doctor

Zmieniaj sklep - zwiększaj zyski. Dbałość o szczegóły

Czwartek, 09 września 2021 HURT & DETAL Nr 09/187. Wrzesień 2021
HURT_DETAL__2021_09_strona36.jpg


13.jpgSłodki impuls do zakupu

Słodycze bardzo rzadko pojawiają się na liście zakupowej. Zwykle ich wybór jest skutkiem impulsu podczas wizyty w sklepie. Dlatego tak istotne jest, by były właściwie wyeksponowane i od razu rzucały się w oczy. Wchodząc do mokotowskich delikatesów, pierwsze co widzimy, to regał z sosami, ketchupami, musztardami itp… W takim miejscu zdecydowanie lepszym wyborem byłaby właśnie kategoria słodyczy. Shop Doctor tłumaczy, że takim trikiem jesteśmy w stanie skutecznie skłonić klienta do nieplanowanego wcześniej zakupu. Tym bardziej, że regał widoczny jest zarówno przy wejściu, jak i wyjściu, dlatego potęgujemy przekaz. Jest to też świetne miejsce na promowanie nowości, których w kategorii słodyczy jest zwykle bardzo dużo. Dodatkowo, badania sprzedażowe wskazują na rosnącą popularność tego segmentu i odbicie po pandemicznym spadku, dlatego warto szczególnie zadbać o ekspozycję.

2.jpg

3.jpg

Inspiracje z drogerii

W Delikatesach Organic bardzo dobrze rotują produkty chemii gospodarczej i kosmetyki. Sprzyja temu m.in. lokalizacja placówki na osiedlu mieszkaniowym – klienci musząc szybko uzupełnić braki w domowych zapasach najchętniej udadzą się do najbliższego sklepu. Dodatkowo w ofercie delikatesów jest dostępna tzw. „chemia z Niemiec”, która jest w okolicy wyjątkowo popularna. Shop Doctor podkreśla, że niezależnie od tego jak szeroką ofertę tego typu produktów posiadamy w sklepie – muszą być one uporządkowane. Nie możemy mieszać kategorii produktów dla mężczyzn ze środkami do higieny kobiecej, szampony do włosów nie mogą z kolei sąsiadować z pastami do zębów. Warto układać je tak, by tworzyły całość – np. wszystkie środki do pielęgnacji ciała powinny się znajdować obok siebie, jeśli mamy w ofercie płyny do mycia naczyń i kapsułki do zmywarki, muszą one stać w swoim sąsiedztwie, nie możemy ich rozdzielać chociażby produktami do prania. Stosując się do tych zasad stworzymy profesjonalną półkę kosmetyczno-chemiczną, która będzie jeszcze bardziej zachęcała klientów do zakupów.

„Polecamy na śniadanie”

Prowadząc osiedlowy sklep niezwykłego znaczenia nabierają kategorie śniadaniowe. Mając placówkę „pod nosem”, często będzie to pierwszy wybór do zrobienia codziennych zakupów, w tym przede wszystkim na pierwszy posiłek dnia. Kluczową kategorią jest oczywiście pieczywo. Delikatesy Organic bardzo dbają o odpowiednie oznaczenia na tej półce, więc klient zawsze wie, które produkty wypiekane są na miejscu i z jakiej piekarni pochodzą poszczególne pozycje. Nie bez znaczenia jest też schludność tego miejsca. Musimy zagwarantować jednorazowe rękawiczki i foliówki. Szczególnie mając na uwadze restrykcje pandemiczne i wyostrzoną uwagę klientów na kwestie higieny oraz bezpieczeństwa. Kosz na zużyte rękawiczki powinien być dyskretny, by nie odciągał uwagi od świeżego pieczywa. Najlepszym rozwiązaniem jest nieduży pojemnik z krytym otworem.

Ciekawym rozwiązaniem na aranżację wspomnianej strefy mogą być naklejki podłogowe – np. z napisem „Polecamy na śniadanie”. Na regałach sąsiadujących z pieczywem powinny się zatem znaleźć produkty z kategorii nabiału, dżemy, marmolady, kremy czekoladowe, płatki śniadaniowe i wiele innych propozycji kojarzących się z najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. Przyda się też strefa dla najmłodszych, w której możemy umieścić podzbiór indeksów dedykowanych dzieciom.

2.jpg

3.jpg

Oznaczenia

Nawigacja po sklepie ma znaczenie nawet w niewielkich placówkach. Naklejki podłogowe potrafią znacząco pomóc klientom, którzy szczególnie o poranku śpieszą się do pracy czy szkoły i dzięki takiej formie oznaczeń są w stanie szybko znaleźć to, czego potrzebują. To wyjątkowo pomocne dla osób, które nie znają sklepu.

Delikatesy Organic wykorzystują oznaczenia w sklepie do promocji swojej sieci. Po zeskanowaniu kodu QR, który znajdziemy na plakacie przy wejściu, zostajemy przekierowani do fanpage’a, gdzie znajdziemy wszelkie niezbędne informacje o promocjach i akcjach prowadzonych przez sklep. Odnośnik do profilu na Facebooku znajduje się też na górnej listwie lodówki z nabiałem, która widoczna jest także z pozycji lady kasowej, więc czekając na zeskanowanie produktów, paragon czy wydanie reszty, klient ma szansę go zauważyć. Ciekawą formą promocji są też reklamy wyświetlane na telewizorze umieszonym za kasjerami. Pracownicy Delikatesów Organic sami je przygotowują, a managerka dba, by regularnie pojawiały się nowe projekty.

A przed sklepem…

Ławka, bankomat, miejsca parkingowe… To, co znajduje się przed placówką ma bardzo duże znaczenie dla obrotów sklepu. W rzeczywistości, gdy większość z nas jest zmotoryzowana, parking przed sklepem odgrywa kluczową rolę. Szczególnie w zatłoczonych aglomeracjach – na osiedlach mieszkaniowych czy w okolicach biurowców. Managerka sklepu wywalczyła w administracji osiedla miejsce parkingowe specjalnie dla klientów. Shop Doctor radzi, by wzorem przyległych „kopert” oznaczyć je nazwą sklepu, aby każdy, kto przejeżdża obok z daleka widział, że może się zatrzymać i wygodnie zrobić zakupy.

Kolejnym istotnym czynnikiem sprzyjającym sprzedaży jest bankomat, który stoi tuż obok wejścia do placówki. Część osób, która przyszła, by wypłacić gotówkę, chętnie przy okazji zrobi zakupy. Dodatkowo sklep jest bardzo dobrze oznaczony, więc nie ma obawy, że zostanie on przeoczony.

Ciekawą formą na aranżację przestrzeni przed sklepem jest też ustawienie ławki, gdzie można na chwilę odpocząć czy zjeść kupione wcześniej w sklepie lody lub też wypić napój. Gdy takiemu rozwiązaniu sprzyja spokojna okolica, możemy liczyć na dodatkowych klientów, którzy docenią wygodę i dbałość o szczegóły.

HURT_DETAL__2021_09_strona39.jpg





tagi: handel , sprzedaż , poradnik kupca , FMCG , sklepy spożywcze , sieci handlowe , zmieniaj sklep zwiększaj zyski , ekspozycja towarów ,