Parking, który sprzedajeWygoda ma duże znaczenie. Szczególnie jeśli mowa o parkingu przy sklepie. Klient, który bez problemu może znaleźć miejsce na samochód i w łatwy sposób zapakować zakupy do bagażnika z pewnością odwiedzi placówkę ponownie. Topaz w Sadownym nie dość, że posiada ogromny parking, to plac jest zaprojektowany na kształt litery L. To powoduje, że niezależnie od kierunku z jakiego przyjechaliśmy, mamy łatwy dostęp do miejsc postojowych. Tym bardziej, że zaprojektowanych zostało kilka wjazdów na plac. Dodatkowo, liczba miejsc dla samochodów jest tak duża, że nawet przy sporym natężeniu ruchu, nie ma problemu z parkowaniem.
Lokalizacja i komunikacjaLokalizacja sklepu przy jednym z głównych skrzyżowań daje z miejsca dużą przewagę. Jednak, gdyby nie jej właściwe wykorzystanie, ten potencjał mógłby zostać utracony. Na szczęście ekipa z Sadownego perfekcyjnie podkreśla atuty placówki. Duże billboardy, wyraźne plakaty z aktualną ofertą, atrakcyjny szyld – to bardzo ważne czynniki wpływające na zwiększenie widoczności sklepu. Należy pamiętać, że są istotne nie tylko w przypadku małych punktów, ale także większych marketów. Szczególnie, gdy mamy do czynienia z dużą konkurencją.
Myjnia przy sklepie? Czemu nie! Takich pomysłowych rozwiązań ze świecą szukać. Przy Topazie powstała myjnia samochodowa, która stanowi dodatkową, atrakcyjną usługę, wpływającą na zwiększenie liczby klientów. Jednoczesna możliwość zrobienia zakupów spożywczych oraz umycia auta mogą przesądzić o wyborze sklepu na miejsce stałych wizyt. Tym samym oba biznesy mogą nawzajem wspierać się i promować swoje usługi. To zwiększa potencjał reklamowy, a także podwaja liczbę potencjalnych klientów. Pamiętajmy, że w okresach świątecznych, gdy potrzebujemy większych zakupów, szukamy też miejsc, gdzie możemy umyć auto na wyjazd do rodziny, dlatego takie połączenie stanowi bardzo silną przewagę nad konkurencją.
Wykorzystanie strategicznych miejscW każdym sklepie, bez względu na wielkość, lokalizację, klientelę czy inne czynniki, kluczowe są szczyty regałów – produkty, które na nich wyeksponujemy mogą znacząco zwiększyć obroty całej placówki. To one z reguły jako pierwsze przykuwają wzrok i mogą wpłynąć na konkretne decyzje zakupowe. Jak zatem je efektywnie wykorzystać? Warto przede wszystkim postawić na komunikację – napisy „Polecamy” czy „Produkty z gazetki”, które są ciekawym sposobem na wyróżnienie asortymentu. Szczyty regałów są idealnym miejscem na ofertę sezonową. Co więcej, takie rozwiązanie pozwala na cykliczne zmiany ekspozycji, a kalendarz sam nam przypomina o tym, co w danym czasie powinno znaleźć się na półkach. Latem obowiązkowo powinny być to produkty grillowe, a gdy zbliża się wrzesień – np. oferta dla dzieci i młodzieży szkolnej. Można tu eksponować słodycze i inne prezentowe produkty na Dzień Matki, Dzień Kobiet, okres komunijny czy święta Bożego Narodzenia.
Produkt na właściwym miejscuZ pozoru błaha sprawa, jak lokalizacja towaru w odpowiednim miejscu, może znacząco wpłynąć na sprzedaż, a także na zakup tzw. „kategorii komplementarnych” czy asortymentu sezonowego. Bakalie przy lodówce z piwem nie przyniosą takich zysków jak chociażby słone przekąski, które pasują do lekkich trunków tego typu i często kupowane są jako zestaw. Podobną regułę możemy zastosować przy innych pasujących do siebie kategoriach. Zwiększymy sprzedaż ustawiając przyprawy przy ladzie z mięsem albo lokalizując sosy w sąsiedztwie makaronu i ryżu.
Wsparcie w zespole
Budowanie więzi wśród pracowników znacząco wpływa na morale zespołu i jakość wykonywanej pracy. Ekspedienci, którzy są doceniani przez swoich zwierzchników, będą bardziej przykładać się do powierzonych zadań. By zachować balans należy jasno określać obowiązki poszczególnych osób. Za ich prawidłowe wykonanie należy chwalić, a w razie niedociągnięć dawać wskazówki jak w przyszłości uniknąć błędów.
Profesjonalna strefa kasy
W strefie kasy mamy ostatnią szansę na przekonanie klienta do dodatkowego zakupu. Produkty impulsowe to obowiązkowy asortyment. Przy każdej z trzech kas mamy obszerny wybór wszelkich niezbędnych w tym miejscu produktów. Są zlokalizowane w ten sposób, że klient czekający w kolejce ma do nich łatwy dostęp. Co równie cenne, warto wygospodarować przestrzeń na produkty, o których klient może zapomnieć – jak słodycze, leki czy baterie. Dr Marek Borowiński podkreśla, że warto reagować na zmieniające się warunki, np. poprzez umieszczenie w tym miejscu sezonowych produktów jakimi są lody.
Porządek i przestrzeń
W dużej placówce często możemy popaść w złudne poczucie, iż zawsze mamy do dyspozycji nieograniczoną przestrzeń sprzedaży. Nic bardziej mylnego. Dobrze zaprojektowany sklep ma oczywiście sporo powierzchni, którą możemy wykorzystać na dodatkowe standy i okresowe wystawki, ale wszystko ma swoje granice. Ustawiając przy wejściach do alejek zbyt wiele dodatkowych koszy czy regałów promocyjnych możemy zablokować wejście i sprawić, że zniechęcimy klienta do obejrzenia całej oferty.
Stoisko mięsne – jak patrzy klient?Sklep Topaz ma modelową przestrzeń na ladę mięsno-wędliniarską – dobrze zatowarowane lodówki, duża przestrzeń dla klienta, odpowiednia liczba ekspedientek. To wszystko składa się na profesjonalny wygląd tej części sklepu. Co więcej, Shop Doctor podkreśla, że pomysłem zasługującym na szczególne wyróżnienie jest zlokalizowanie tu plakatów, na których oprócz cen i nazw znajdują się zdjęcia polecanych produktów. Cenny jest również fakt, że niezależnie od godziny, lada jest pełna produktów i klient wchodząc do sklepu o dowolnej porze ma poczucie, że jest on dobrze zaopatrzony.