Szczęśliwe dziecko to szczęśliwy klient
Dzieci to bardzo wymagająca grupa klientów. Jeśli maluch polubi wizyty w sklepie istnieje duża doza prawdopodobieństwa, że jego rodzice również. Ciekawym pomysłem wyjścia naprzeciw potrzebom dzieci jest zaopatrzenie placówki w małe wózki lub koszyki, dzięki którym najmłodsi klienci poczują się wyróżnieni, a łącząc zabawę z zakupami z pewnością zostaną w sklepie dłużej. Tym samym dorośli również chętniej zostaną stałymi bywalcami placówki, którą lubią ich pociechy.
Produkt na życzenieNa sukces sklepu składa się każdy zadowolony z wizyty w nim klient. Dbanie o jego potrzeby powinno więc być priorytetem dla każdej placówki handlowej. Rozwiązaniem, które można nominować jako jedno z najlepiej spełniających tę funkcję jest założenie „księgi życzeń”, a prościej mówiąc – prowadzenie listy produktów, o które klient zapytał, a nie było ich aktualnie w ofercie sklepu. Szybkie sprowadzenie pozycji, o które ktoś poprosił, wręcz lawinowo może podnieść liczbę paragonów. Klient, którym się zaopiekowano i którego potrzeb wysłuchano z pewnością stanie się stałym bywalcem placówki. Ważne jest każdorazowe informowanie przy kasie, że istnieje możliwość zgłoszenia swoich życzeń, gdyż osoby odwiedzające sklep pierwszy raz lub bywające w nim rzadko, mogą nie wiedzieć o takiej możliwości. Można przeszkolić pod tym kątem personel, a także zadbać o choćby małą kartkę, na której taką informację wydrukujemy.
Psychofizjologia widzeniaSzerokie alejki to zawsze duży atut sklepu. Pozwalają na wygodne zakupy i lepsze wyeksponowanie towaru. Jednak w każdej z alejek, niezależnie od jej szerokości, bardzo istotną rolę pełni tzw. regał „nachodzeniowy”, czyli ten, który znajduje się na jej końcu i na który pada pierwsze spojrzenie klienta. Kluczowe jest tu dobre oświetlenie, zatem zlokalizowane w tym miejscu regały chłodnicze będą idealnie przyciągały wzrok. Jednak kwestią , o której nie możemy zapominać – jest konieczność dbałości o zatowarowanie i ekspozycję asortymentu. Poszczególne produkty nie mogą leżeć płasko, w sposób, który nie pozwala na automatyczne rozpoznanie rodzaju i marki towaru. Nie powinny być też widoczne tylne ścianki regału. To wszystko powoduje, że towar jest niewidoczny, a klient ma dodatkowo wrażenie, że jest go zbyt mało. Prawidłowe jest ułożenie produktów pod kątem – często producent sam udostępnia odpowiednie tacki czy pojemniki, pozwalające na eksponowanie jego wyrobów właśnie w taki sposób. Jeśli nie posiadamy dedykowanych materiałów to możemy wykonać je sami z kawałka kartonu. Efekt „przed” i „po” będzie widoczny natychmiast, a wizualny odbiór całej półki zmieni się o 180 stopni.
Szkoła za rogiemInnym sposobem zdobycia uznania wśród najmłodszych klientów jest skrojenie oferty specjalnie pod ich potrzeby. Ma to szczególne znaczenie, gdy w okolicy sklepu znajduje się szkoła. Książeczki czy zabawki dedykowane dzieciom to asortyment dość nietypowy dla sklepu spożywczego – jednak uzasadniony, jeśli w okolicy mamy placówki oświatowe, żłobki czy inne miejsca chętnie odwiedzane przez najmłodsze grupy wiekowe. Jest to jednak kategoria, nad której wyborem klient spędza zwykle nieco więcej czasu – stąd istotna jest jej lokalizacja w sklepie. Przede wszystkim musi być to miejsce, gdzie osoba wybierająca produkt dla siebie nie będzie przeszkadzać innym i sama będzie czuć się komfortowo. Nie bez znaczenia jest też stojak czy regał, na którym takie towary są eksponowane. Powinien być tak skonstruowany, by wyjmowanie z niego poszczególnych pozycji nie przysparzało kłopotów. Jeśli taki asortyment usytuowany jest w miejscu mniej widocznym, to warto zadbać o umieszczenie przy wejściu lub przy kasie informacji, że jest on dostępny i w której części sklepu klient może go odnaleźć.
Zapraszamy do kasy
Nie bez powodu strefa kasy nazywana jest złotą. Zyski, które jest w stanie generować – mogą znacznie podnieść wartość niemalże każdego paragonu. Przede wszystkim za sprawą produktów impulsowych, które usytuowane w tym miejscu zachęcają do zakupu. Aby zarabiać na ich sprzedaży na pierwszym miejscu należy zadbać o ich widoczność – towary nie mogą nawzajem się zasłaniać, gdyż spowodujemy, że sprzedaż jednych będzie kanibalizować rotację innych. Produkty nie mogą też utrudniać dostępu do kasy. Szczególnie ważne jest to w mniejszych placówkach, gdzie czasem ustawienie dodatkowych standów czy stojaków powoduje, że klient nie widzi, że jest czynna druga kasa. Nie możemy też tak ustawić asortymentu, by zasłaniał on dział z alkoholami, który zwykle w sklepach osiedlowych znajduje się za kasjerami.
Świeżość na każdym kroku
Warzywa i owoce to asortyment, po którym klient bardzo często ocenia cały sklep. Jeśli dział jest zadbany, a produkty świeże i zawsze dobrze wyeksponowane – wie on, że personel dba o placówkę. Informacja o codziennych dostawach, jeśli sklep takie realizuje – musi koniecznie znaleźć się przy półkach. Oprócz dobrze wyglądających towarów jest to dla klienta cenna informacja, która może zaważyć o tym, że wybierze dany punkt na kolejne zakupy. Nie bez znaczenia jest też to, że w obecnej sytuacji epidemiologicznej klientom szczególnie zależy na tym, by produkty były jak najzdrowsze, najświeższe i najbardziej naturalne. Dzięki takiej ofercie możemy dodatkowo zyskać klientelę, a także osiągać znacznie większe zyski ze sprzedaży oraz likwidować bądź zmniejszać liczbę zwrotów i strat.