Auto

Zapraszamy do biznesklasy - test Mercedesa Viano 3,0 V6 CDI

Poniedziałek, 21 grudnia 2009
W ostatnim czasie zauważyć można rosnące zainteresowanie nowoczesnymi i komfortowymi minivanami, których zaletą jest połączenie dużego i przestronnego auta dostawczego z komfortem i nowoczesnym wyposażeniem współczesnych limuzyn.
Wielu przedsiębiorców zastanawia się nad zakupem praktycznego i dużego auta do swojej firmy, który bez problemu i komfortowo pomieści kilka osób wyjeżdżających na wyjazd służbowy, a przy okazji spełni dodatkowe potrzeby. Coraz częściej auto firmowe „po godzinach" służy do zupełnie innych celów - pełni rolę auta rodzinnego, jest samochodem którym wybierzemy się zarówno na dłuższy urlop, jak i na weekendowy wypad ze znajomymi, czy też spełnia wymagania pojazdu dostawczego. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie takimi autami, niemiecki koncern Mercedes proponuje model Viano, który odpowiada wszystkim wymienionym wyżej funkcjom. Zaprojektowany został tak, aby oferował bardzo duży zakres zastosowania.
   Mercedes Viano to pojazd, który powstał na bazie podłogowej Vito i z zewnątrz jest łudząco podobny do swojego dostawczego brata.  Model ten jednak wpisuje się już w kategorię luksusowych minivanów, które zyskują coraz większą popularność na polskim rynku. Viano wyróżniają przede wszystkim eleganckie detale, ekskluzywne i przestronne wnętrze oraz komfort podróżowania.

 

Dynamiczna sylwetka

 

Z zewnątrz charakteryzuje go smukła, lekko łukowata sylwetka. Na pierwszy rzut oka dostrzega się długą maskę i pochyloną przednią szybę. Przód auta wyróżniają dodatkowo zaokrąglone, lekko skośne reflektory oraz typowy dla pojazdów Mercedesa chromowany wlot powietrza do silnika z umieszczoną centralnie trójramienną gwiazdą. W bocznej części nadwozia znajdują się po trzy szyby, zwężające się ku tyłowi, dzięki czemu Viano zyskuje dynamiczną sylwetkę. Funkcjonalności dodają mu drzwi przesuwne z obydwu stron, dzięki czemu wsiadanie i wysiadanie nie powinno stanowić problemu dla pasażerów (opcjonalnie sterowane elektrycznie). Z tyłu umieszczono przeszklone, otwierane do góry drzwi, które ułatwiają załadowanie bagażu. Charakterystycznym elementem są również umieszczone w tylnych słupkach wysokie, zespolone tylne lampy. Standardowo w każdej wersji Viano, Mercedes montuje zderzaki w kolorze nadwozia, oraz prezentujące się bardzo ładnie kierunkowskazy w lusterkach, znane do tej pory jedynie z „osobówek".

 

Mnogość wariantów

 

Testowany Van oferowany jest w różnych wersjach i wielkościach. Do wyboru mamy m.in. wersję Trend, Ambiente, Fun, Marco Polo czy X-Clusive, które różnią się od siebie wyposażeniem w standardzie. Aby spełnić swoje osobiste wymagania, dodatkowo możemy jeszcze zamówić specjalne opcje pakietów wyposażenia Life, Business, Bike lub pakiet stylistyczny. Jeżeli chodzi o długość nadwozia, Mercedes proponuje trzy warianty. Do testów redakcyjnych otrzymaliśmy wersję pośrednią, czyli długą (4993 mm), ale w ofercie znajdują się też pojazdy w wersji standardowej i  extra długiej -  odpowiednio 4748 i 5223 mm oraz dwóch rozstawach osi (3200 mm i 3400 mm). W zależności od wariantu, przestrzeń ładunkowa może mieć nawet 4610 l.

 

Eleganckie i przestronne wnętrze

 

We wnętrzu Viano możemy poczuć się naprawdę komfortowo. Duża przestrzeń, wygodne, regulowane  fotele i zastosowane wyposażenie sprawią, że podróż tym autem będzie przyjemnością. W wersji standardowej Viano Trend i Ambiente zamontowanych jest 6 pojedynczych foteli z podłokietnikami oraz pasami bezpieczeństwa, które możemy dowolnie składać i odchylać. W części pasażerskiej zamontowano praktyczny system szyn z zatrzaskami co 25 mm, dzięki któremu fotele można przesuwać w przód i tył oraz zamontować tak, aby zwrócone były przodem do siebie. Dzięki takiemu rozwiązaniu wnętrze Viano zmienia się w mały salonik konferencyjny. Minusem jest brak większych schowków w części pasażerskiej.

 

Mocny silnik - niezłe osiągi

Mercedes Viano oferowany jest z trzema silnikami diesla o pojemności 2.0, 2.2 oraz 3.0 litrów o mocy odpowiednio 85, 110 i 150KW oraz jednym silnikiem benzynowym o pojemności 3,5litra (190KW).  W testowanym aucie zastosowano 3 litrowy turbodoładowany silnik diesla o mocy 205KM, co w połączeniu z 5 stopniową, automatyczną skrzynia biegów pozwala na zwinne poruszanie się tym minivanem. Spalanie jak na tak duże auto i mocny silnik było na przyzwoitym poziomie. Podczas dynamicznej jazdy na trasie Viano spalał ok. 9,5 l/100km, natomiast w mieście spalanie utrzymywało się na poziomie ok. 13 litrów.

 

Dopracowane bezpieczeństwo

 

Viano spełnia wysokie standardy bezpieczeństwa - zarówno specjalna konstrukcja nadwozia, elektroniczne systemy bezpieczeństwa, czy też liczne poduszki powietrzne dbają o bezpieczeństwo pasażerów. Elektroniczny program stabilizacji ESP zmniejsza ryzyko poślizgu i daje poczucie pełnego panowania nad pojazdem zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Aktywny system sterowania silnikiem oraz elektroniczny system rozdziału siły hamowania (EBV) w połączeniu z ABS i BAS w krytycznych sytuacjach zapewniają bezpieczne wyhamowanie i stabilność pojazdu.

 

Podsumowanie

 

Ceny testowanego auta zaczynają się od 112 800 zł. Za tą kwotę możemy otrzymać standardowo wyposażony model w wersji Trend, o standardowej długość,  z silnikiem 2,2l  i manualna skrzynią biegów. Za wersję Viano Ambiente, z silnikiem 3.0l, automatyczną skrzynią biegów i długim nadwoziem trzeba będzie zapłacić ok. 153 400zł.

 

Mnogość wariantów, różnorodność zastosowań i bogata oferta wyposażeniowa tworzą dla potencjalnego nabywcy różne możliwości, a dzięki opracowanej koncepcji pojazdu, Mercedes Viano będzie partnerem elastycznie odpowiadającym na wszelkie potrzeby w ramach zarowno aktywności zawodowej, jak i w życiu prywatnym.

 

Tomasz Masal

tagi: VIANO , Mercedes , test viano ,