Od poniedziałku, 25.01, Lidl Polska wprowadza do czasowej sprzedaży nową superczekoladę z certyfikatem Fairtrade „Way To Go” w ramach marki własnej Fin Carré. Czekolada jest dostępna w 4 smakach do wyboru: mleczna, gorzka, solony karmel oraz orzechy pekan i kokos, w cenie 7,99 zł/180 g.
To co wyróżnia czekolady "Way To Go" to udział w programie, który umożliwia hodowcom kakao wprowadzenie zauważalnych usprawnień – w przypadku czekolady marki własnej, Lidl kupuje zrównoważone kakao od organizacji zrzeszających drobnych rolników "Kuapa Kokoo" z Ghany. Dzięki programowi firmy takie jak Lidl, organizacja Fairtrade a przede wszystkim rolnicy mogą czer-pać korzyści z każdej sprzedanej tabliczki czekolady. Rolnicy otrzymują premię od Fairtrade, ponie-waż zobowiązali się do uprawy kakao zgodnie z wytycznymi programu Fairtrade. Również firma Lidl wypłaca drobnym rolnikom ustaloną premię za każdą sprzedaną tabliczkę czekolady, zwaną "pre-mią poprawiającą dochód".
Aby wywrzeć długoterminowy wpływ, "premia poprawiająca dochód" nie jest wypłacana w gotów-ce, lecz jest przeznaczana na dwie inicjatywy. Po pierwsze rolnicy są szkoleni w zakresie optymali-zacji swoich metod uprawy i zbioru plonów, ze szczególnym naciskiem na zrównoważony rozwój. Uczą się bardziej efektywnych i łagodnych form uprawy kakao, np. technik cięcia i opryskiwania. Pozwala to rolnikom uprawiającym kakao nie tylko zwiększyć plony, co również podnosi ich docho-dy, ale również pomaga chronić środowisko na obszarach, na których prowadzona jest uprawa. Po drugie rolnicy otrzymują wsparcie w uprawie innych roślin i surowców do produkcji np. ryżu, mio-du i mydła oraz w zdobywaniu wiedzy biznesowej. Pozwala im to skorzystać z większej ilości źródeł dochodu, a tym samym uniezależnić się od wahań cen surowców. Dodatkowo wspiera to pozytyw-ny efekt uboczny dla środowiska naturalnego – bardziej zróżnicowane rolnictwo odciąża glebę na obszarach upraw i zwiększa różnorodność biologiczną.

Obecnie kakao jest klasyfikowane jako surowiec krytyczny z powodu różnych czynników społecz-nych i ekologicznych. Większość rolników otrzymuje wynagrodzenie poniżej granicy ubóstwa – mniej niż 2 USD dziennie. Ceny surowca do produkcji kakao podlegają silnym wahaniom, co utrud-nia planowanie dochodów. Zdarza się, że powszechne ubóstwo prowadzi częściowo do pracy dzieci na plantacjach. Ze względu na ograniczone plony, cenne obszary leśne są często karczowane i uprawiane z dużym użyciem pestycydów.
Lidl postanowił aktywnie przeciwdziałać nadużyciom przy uprawie kakao. Dzięki czekoladzie „Way To Go” oraz programowi rozwoju, Lidl wspiera sprawiedliwe i zrównoważone warunki pracy i uprawy dla rolników uprawiających kakao.
Lidl od 2006 roku opowiada się za bardziej zrównoważonym rozwojem w przemyśle kakaowym, a od końca 2016 roku w całym asortymencie tabliczek czekoladowych używa przede wszystkim kakao z upraw posiadających certyfikat Fairtrade. Ponadto Lidl sam aktywnie włączył się w zrównoważoną uprawę kakao i w 2012 roku rozpoczął projekt PROCACAO. W ramach tego projektu działa szkoła rolnicza zajmująca się zrównoważoną uprawą kakao na Wybrzeżu Kości Słoniowej. Do tej pory z PROCACAO skorzystało ponad 18 000 rolników uprawiających kakao i ich rodziny. Lidl będzie kon-tynuował swoje zaangażowanie na rzecz odpowiedzialnego rozwoju asortymentu i zrównoważo-nych upraw kakao.