Nieskategoryzowane

Polagra-Food - podsumowanie

Środa, 23 września 2009
Zachęcamy do lektury poniższego podsumowania tegorocznych Międzynarodowych Targów Wyrobów Spożywczych Polagra-Food.

Największe spotkanie branży spożywczej w krajach Europy Środkowo-Wschodniej - Międzynarodowe Targi Wyrobów Spożywczych Polagra-Food i Międzynarodowe Targi Gastronomii Gastro Trendy, a także odbywające się w tym samym czasie Międzynarodowe Targi Technologii Spożywczych Polagra-Tech oraz Targi Opakowań dla Przemysłu Spożywczego Pakfood zgromadziły 800 przedsiębiorstw przemysłu spożywczego i gastronomicznego z Polski i wielu krajów i terytoriów świata, m. in. Belgii, Białorusi, Bułgarii, Chin, Czech, Danii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Portugalii, Tajwanu, Ukrainy oraz Włoch. Wystawcy zaprezentowali ponad 100 rynkowych nowości. Ekspozycję o powierzchni 18 tysięcy metrów kwadratowych zwiedziło około 25 tysięcy profesjonalistów. Specjalną przestrzeń „Smaki regionów" podziwiało dodatkowo około 12 tysięcy smakoszy zainteresowanych regionalnymi i tradycyjnymi produktami i potrawami. Ekspozycja targów Polagra-Food podzielona była na cztery specjalistyczne salony wystawiennicze: Salon Wyrobów Spożywczych i Napojów, Salon Win i Alkoholi, Salon Wyposażenia Sklepów oraz Salon Franchisingu. Rozwiązania dla gastronomii zostały zaprezentowane w ramach Międzynarodowych Targach Gastronomii Gastro Trendy, które powstały z dotychczasowego Salonu Gastronomii Polagry-Food.

Oficjalne delegacje z kraju i zagranicy

Honorowy Patronat nad targami sprawował już tradycyjnie Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, który na konferencji prasowej oraz uroczystym otwarciu targów podkreślał wagę tego wydarzenia i jego rolę w kreowaniu trendów na rynku spożywczym i gastronomicznym. Minister Sawicki zapoznał się tez z ekspozycją wystawców. Wśród gości targowych byli również przedstawiciele resortów rolnictwa z Rosji, Wietnamu, Mołdowy i Chin, a także urzędnicy polskiego Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Regionalne hity

Nową inicjatywą podczas tegorocznych targów była przestrzeń Smaki Regionów przygotowana wspólnie z Urzędami Marszałkowskimi. Ekspozycja umożliwiła spróbowanie produktów  o oryginalnym smaku (m. in. win i nalewek, w tym słynnej już „Benedyktynki", wędlin, chlebów, marynat, przetworów, m. in. z żurawiny i grzybów, ryb wędzonych i smażonych, miodów, itd.), wytwarzanych na podstawie przepisów od lat udoskonalanych przez lokalnych producentów - reprezentantów 15 województw. Produkty regionalne są mało znane, często trudno dostępne w sklepach i sieciach handlowych. Smaki Regionów to zatem szansa dla hurtowników i właścicieli sklepów na nawiązanie owocnej współpracy z dostawcami regionalnych przysmaków.

Żywność, która leczy

Z roku na rok spożycie ryb w Polsce rośnie. Doceniamy ich smak, ale również przekonujemy się do korzystnego wpływu na zdrowie człowieka (zwłaszcza na układ krążenia, hamując rozwój zmian miażdżycowych) zawartych w nich wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z rodzin omega-3 i omega-6. Ambasada Norwegii i firma Makro Cash & Carry Polska promowały na targach prozdrowotne właściwości ryb morskich. Zwiedzający mogli poznać zastosowania gastronomiczne poszczególnych gatunków, począwszy od łososia norweskiego, dorsza i kraba królewskiego poprzez karmazyna, doradę oraz labraksa skończywszy na ośmiornicach, małżach św. Jakuba i przegrzebkach oraz wziąć udział w prezentacjach i degustacjach. Z kolei zespół lekarzy związany ze Stowarzyszeniem Piekarzy RP przedstawił na targach jeszcze jedną możliwość korzystania z dobroczynnych właściwości kwasów tłuszczowych. Jest nią kanapka, w której skład wchodzi porcja kwasów tłuszczowych zaspokajająca całodzienne na nie zapotrzebowanie. Pieczywo zawierające dodatek nie zmienia smaku, a dzięki niemu można uniknąć dostarczania kwasów tłuszczowych w syntetycznej formie.

Gastronomia na start

Bardzo dobrze przyjęta zarówno przez wystawców, jak i zwiedzających została tegoroczna nowość - wydzielenie targów dla branży gastronomicznej - Gastro Trendy. Rynek gastronomii w Polsce i w Europie przeżywa rozkwit. Coraz częściej decydujemy się na bywanie w restauracjach, coraz więcej też pieniędzy przeznaczamy na kulinarne przyjemności. Gastro Trendy są miejscem, w którym przedstawiane są kompleksowe rozwiązania dla restauracji, kawiarni, barów oraz hoteli. Targowa ekspozycja tętniła życiem za sprawą organizowanych przez wystawców pokazów i degustacji na stoiskach.

Najlepsi z najlepszych (kucharzy i baristów)

W finale Kulinarnego Pucharu Polski osiem drużyn przygotowało pod czujnym okiem międzynarodowego jury podawaną na ciepło przekąskę z szyjek rakowych z dodatkiem świeżych kurek, szpinaku i skórki z cytryny oraz danie główne, którego głównym składnikiem była polędwiczka z dzika, a także konfitura z głogu, świeża dynia i lubczyk. Pierwsze miejsce zajęła drużyna reprezentująca Hotel HP Park Poznań. Zdaniem międzynarodowego jury to właśnie Paweł Rozmiarek wraz z pomocnikiem najlepiej spośród wszystkich uczestników konkursu przygotowali konkursowe dania. Na drugim miejscu uplasował się Witold Iwański z Hotelu Hilton Warszawa, a na trzecim - Marcin Różański pracujący w Hotelu Twardowski Poznań.

Podczas tegorocznych targów Gastro Trendy rozegrano też finał konkursu Primerba Cup. Zwyciężyli w nim Adam Kowalewski i Tomasz Kazimierski z restauracji Villa Secesja z Bydgoszczy, zyskując tym samym możliwość startowania w przyszłorocznym Kulinarnym Pucharze Polski.

W Olimpiadzie Kawy drużyny młodych baristów z sieci kawowych: Coffeeheaven, i-coffee, Green Coffee, Mc Cafe oraz Świat Lodów rywalizowały w czterech dyscyplinach: Latte art (najlepsze smakowo i najciekawsze wizualnie Caffé Latte i Macchiato), Coffee in good spirits (przyrządzanie drinków kawowych połączonych z alkoholem), Espresso na czas (przygotowanie i zaserwowanie jak największej ilości espresso w ciągu 6 minut, ocenie podlega ilość, poprawność techniki przygotowania oraz wygląd) i Cup casting (rozpoznawanie różnych gatunków kawy na podstawie ich smaku i aromatu). Profesjonalne jury oceniło, że konkursowe zadania najlepiej wypełnili Michał Knap-Dam i Paweł Mędrzejewski z Green Coffee.

Targi w Internecie

Przez cały rok, między kolejnymi edycjami na stronach internetowych MTP trwają wirtualne targi. W katalogu wystawców znajdują się dokładne informacje o firmach uczestniczących w targach Polagra-Food i Gastro trendy 2009. Dostępne są również opisy nowości prezentowanych na targach oraz lista produktów i stoisk wyróżnionych nagrodami Złoty Medal MTP i Acanthus Aureus.

Następne targi Polagra-Food i Gastro Trendy odbędą się w dniach 13-16 września 2010.

(Maja Święcka)

tagi: Polagra Food ,